tips för hårknutor?
Min hund har fått massa knutor i pälsen. Som är riktigt svåra att borsta upp. Någon som har något tips va jag kan göra, så de blir lättare att borsta upp dom ?
Av rasen shih-tzu/lhasa apso
Jag har två olika raser här hemma och det är helt olika hur man ska göra med deras tovor, på pudel ska man borsta ur dom börja utifrån och jobba sig inåt med kardan. Sen har vi york och här var det helt annan visa borsta lite först o sen bada. Det kan underlätta om man har balsamspray på yorken. På pudel har jag fått tips om majsenamjöl låter heldumt kanske men faktist så räddade det Enjas päls under tov-åldern :) Jag hoppas att någon med din hunds hårtyp kan hjälpa dig:)
Så här hade väl jag kanske gjort
1 försöka borsta och tagit balsamspray
2 klippt lite i tovorna för att få upp dom
3 funderat tillslut om jag ska raka ner hunden sista utvägen :)
Set som hjälper vet jag är att bada hunden ofta och att man sen borstar igenom hela hunden ett par gånger i vecken.
Jag har en portugisisk vattenhund och för att få ur tovor ur hans päls så använder jag mig av en tovskärare och börjar inifrån huden och försöker "lösa" upp tovan med skäraren utan att slita eller skära bort onödigt med päls. Använder mig av balsamspray och sprayar på tovan så att den är blöt, blir så mycket lättare då. Om tovan sitter stenhårt så kan man klippa upp tovan. Sen när tovan är upplöst så brukar jag ta kardan och borsta bort den döda pälsen. Det underlättar väldigt mycket om man borstar i förebyggande syfte några gånger i veckan (kanske varje dag när hunden är i tovåldern). Jag brukar borsta ur hela pälsen på tovor innan jag badar hunden, det funkar bra. Skulle jag bada honom med massa tovor i pälsen så skulle det nog bara bli värre så jag brukar borsta före och efter bad.
Detta funkar mycket bra för oss.
Använder tovskärare, den tar visserligen en del päls men om man är försiktig så är det allra bäst till ordentliga tovor.
Annars är det bara att ta balsamspray och sen arbeta sig utifrån och in till huden med en gles kam, lösa upp lite i taget. Och sen kamma igenom med en lite tätare kam.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Kan man göra egen balsamspray? Typ nån droppe balsam oh resten vatten ?
4 hundbalsam och vatten vet jag många gör egna spraybalsam med och har det i liten sprayflaska. Gör inte det själv utan jag har köpt klara spraybalsam
Jag köpte en sprey från espree?? för 200:- …. funkar inte ens..
6 jag har en som funkar bra på Nellies päls (som är yrok) men var värdelös på Donna och Enja (som är pudlar) 😉
Testa att köpa en pudelkam :) Tycker dem är super för att kamma upp en knuta. Har själv en långhårig bichon havanais och kammen tillsammans med stora mängder balsamspray hjälpte (hjälper) oss genom den värsta tovåldern ;) När vi kammar upp en tova så sprayar jag först och så tar jag och benar upp tovan utifrån och in. Jag drar kammen lodrätt genom tovan för att lösa upp den. Sedan får man vara så försiktig som möjligt och gärna använda fingrarna om det går :) Tänk på att en ren päls tovar mindre så ibland kan tätare bad se till att man får färre och mindre tovor :)