Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2659 ggr
nitisen
0

Aktiveringstips inomhus?

Hej!
Jag får hem en Finsk lapphund om lite drygt 3 månader, då kommer han vara runt 13 veckor. Jag vill vara väl förberedd med lite tips. Lika bra att vara ute i god tid.

Tänkte om det finns några bra aktiveringstips som funkar inomhus, typ en vinterdag då det är -20 ute och snöstorm då promenaderna inte blir så långa.
Bor i en trea på 74kvm med en del öppen golvyta. Ena rummet är dock alltid stängt men resten kan vi använda oss av för lek och bus. :)

Försökte hitta en liknande tråd men min dator ville inte det så startade en egen istället. :)

Jax <3

Cahira
1

Valpar behöver inte så mycket aktivering, vardagen är nog så jobbig som det är då de ska upptäcka världen, lära sig vardagshyfs m.m. :) 

Men en toarulle med lite gott i med ihopvikta kanter är bra, då får valpen slita och förstöra då tänderna kliar illa. :) Kolla så den inte sväljer bitar bara. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nitisen
0

Tack för tipset!

Jo, nu tänkte jag ju inte bara på valptiden utan mer på då han blir äldre. :) Lika bra att samla på sig tips då det sägs vara en smart ras som lätt lär sig, måste ju kunna överlista honom ibland. :)

Som valp kommer han nog ha fullt upp med att leka med katten som lär sätta igång någon jaga-lek nu och då + kurragömma. :)

Jax <3

Cahira
0

Du lär inte behöva hjärngympa förrän han är runt 6 månader eller så, och då kan du börja träna tricks om det intresserar. Men tonårstiden kommer vara mest kottar i öronen så då kan man lägga spår eller slänga ut godis i snö/gräs tills ca 2årsåldern. Efter det kan du börja träna mer seriöst om det intresserar. :) Sport eller spår eller nåt. :)

nitisen
0

Vi kommer hålla på med mycket träning då jag tycker det är kul. Agility då det är väder för det. Inne, funkar det med lite olika små lekar, typ rulla boll?
Trix kan vi träna inne. :) Vill inte att han ska bli under stimulerad. :)

Kommer nog inte vara någon fara men roligt med lite olika tips. :D

Jax <3

Cahira
3

Youtube is your friend. 👍

Em_
1

-20 och snöstorm är perfekta ute vädret för en lapphund ^^ När det är +20 och sol ska man ligga inne vid AC:n :P 

Fast jag vet vad du menar, regnar det mycket går vi inte så långt. Det tar lång tid för honom att torka. Sånna där spel med klossar man kan putta runt och gömma godis under är populära, märks att han roligt och efter en kvart är han helt slut i huvudet. Man kan gömma godis lite här och där och låta hunden leta. Finns oändligt många trix och uppgifter man kan göra inne. Viss miljöträning kan man göra inne, typ fälla upp paraplyer, tappa lock, spela upp fyrverkeriljud… Är jag lite lat någon dag brukar ett märgben funka som underhållning ett par timmar.

WildaE.R
0

Aktiverings bollar med godis/mat i, finns puzzel för en hund som är jättebra aktivering inomhus, släck ett rum så det blir mörkt och göm godiset på olika ställen så den får söka sig fram.

WildaE.R
0

Rulla in en godis i en handduk och låt den spela och leta.

imsuchadiva
0

Tänk bara på att inte ha för mycket lek inomhus, de brukar inte vara så poppis av grannar.

[jenny-]1
1

Håller med #5
Finns massor av duktigt och kreativt hundfolk som delar med sig av sina tricks både hur man lär in och "färdiga resultat" som man själv kan fundera på hur man lär in, och du kommer aldrig få slut på inspiration! 🙂
Ett tips är att lära in olika targets, det kommer du ha nytta av senare när du ska jobba med avstånd eller vill att hunden jobbar ifrån dig (eller när den ska lära sig att stänga köksluckor, öppna köksluckor, dra i persiennsnören osv). Även om du "bara" ska aktivera 😃

jessica@fpo.se
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 14 veckors greyhound/labbe/ bd collie vi tränar dagligen när andan faller på! Har alltid börjat träna mina hundar efter ett par dagar hemma.. Jag kan rekomendera kontakt övningar och sitt/ ligg såklart.. Min valp får inte gå in efter promenad om han inte sitter och ber om "lov" först.. Kontakt övningar stärker sammarbetet och kommer underlätta vid hund möten och allt sånt.. Fredrik Steen har bra klipp på youtube.. Sen kan du träna hantering dagligen.. Kolla mun/ öron men framför allt kloklipp.. Vid rör klon med klosaxen i ex ryggläge varje dag så har duben hund som ser detta som go kvalitets tid med matte.. Självklart extra mkt puss å klapp under tiden.. Med min hunds tunna päls övar vi på att ha kläder (dotterns)

nitisen
0

Blir nog inget problem med aktiveringen egentligen då jag har världens bästa (och jävligaste) lekledare i form av en nu 9mån gammal Maine Coon grabb som vet precis hur han ska göra för att strata jaga-lekar med hundar som är här på besök. :)

Tack för alla tips! Är så intressant att läsa. :)

Jax <3

[Fridaakafrodo]
1

Jag skall också skaffa valp, och jag prövade att stoppa in två st levergodisar i en toarulle (vikt i "kanterna") och så rullade jag den till vår Golden. Han tog den i munnen och lämnade tillbaks den. 

Tillslut fick man ge upp och ge honom godisarna, så försöket blev lite misslyckat, men han hade väldigt kul! c:

Vi brukade träna en del sök med honom inomhus så nu när vi har möjlighet ute så är han jätteduktig! Så jag rekommenderar Sök, då lär hunden sig ett kommando samtidigt som att använda nosen ;D

Sugar Mist
0

#13 Använde du leversnittar eller "riktigt" levergodis i form av torkad/kokt lever? (: Om leversnittar är svaret förstår jag att han inte gjorde någon större ansträgning då de är sååå tråkiga xD Testa med lite ost eller kanske rått kött så får du nog se ett annat resultat ;)

-

[Fridaakafrodo]
0

#14 Leversnittar xD

Skall pröva med lite korv om det bli över från middagen, fast helt ärligt tror jag han är nöjd så länge han får bära saker c:

[tk1971]
0

Får jag hoppa in och fråga om tips på bra aktivering som inte innebär en massa godis?

Fiigge
0

#13 visa ordentligt att godis åker i rullen de första gångerna oc kasnke gnugga lite godis på utsidan, kan göra susen. sen när han vet vad toarullen innebär så behöver du ju inte göra det :)

har även tagit en gammal sko och hällt maten i då tar det ett tag att skaka fram och få in nosen och jobba!

måste säga att skulle jag vänta tre månader till på att börja hjärngympa min hund skulle inte tapeterna suttit kvar på väggarna. det, toarullar/skor/lite lätt lydnad/sök lekar (typ vilken hand eller under vilken bytta), är det enda som får honom behagligt lugn och tött :) sen ska man väl inte börja med avancerade cirkuskonster osv på en gång :D

[Fridaakafrodo]
0

#17 Han såg när jag gjorde andra gången, men jag skulle som sagt pröva en gång till med korv ikväll, så jag får väl visa lite tydligare! c:

Fiigge
0

#16 leta leksak (belöning kan va lek med leksak) apport om han gillar att bära saker (behöver ju inte vara världens spring om man vill göra inomhus kan man ju placera en sak för hämtning - inte kasta boll alltså :)), kurragömma om hunden kan vänta annars kan man vara två som letar och en som gömmer kasnke.

nitisen
0

Valpen jag får hem är tydligen en liten latmask men han är ju bara 5 veckor än. Får se hur han blir när han blir äldre. Alltid bra att samla på sig lite tips. :)

Jax <3