Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1596 ggr
Athema
0

Stå träna

Hejsan!
Har för ca 1 vecka sedan fått hem min lilla svenska lapphundsvalp.
Han är underbar.

Nu hade jag velat ha lite tips på hur man tränar stå med hunden på bästa sätt ?

Jag går i tankarna på att börja ställa ut och vill lägga en bra grund för när hunden ska stå still.
Ska börja ringträna då han är lite äldre och får komma in på hundhuset (efter vaccinationer osv)

Jag är väldigt ny med det här med utställning och har egentligen ingen aning om vad som görs i ringen . Vad ska man träna på för att få en så bra grund som möjligt inför utställningarna ?
Är det okej att locka med godis?

Vänliga Hälsningar.

Em_
0

Visa en godis och belöna när valpen står still. Klicker är bra för att belöna exakt. Jag tycker det är svårt att se uppifrån när hunden står fint så jag brukar träna framför spegeln.

Stå är svårt att lära in, tycker i alla fall jag. Speciellt med valpar. Jag hade väntat någon månad. Det finns så mycket annat att hinna med i början. Flera saker har man också nytta av på utställningen sen.

- Hälsa lugnt på folk, även främlingar
- Acceptera att främlingen klämmer och känner
- Tandvisning, även det av en person valpen inte känner
- Gå fint i koppel, senare kunna gå/trava fot
- Vara kontaktbar och relativt lugn i en miljö där det vimlar av hundar

Ringträning är bra. Tränade bara hemma innan jag ställde ut min finska lapphund som 5 månaders valp. När vi skulle trava och var sist i ledet blev han överlycklig. "Kom igen matte, nu tar vi de!" 😃 Fick snabbt ordning på honom som tur var ^^