Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5588 ggr
[fabienne]
6

Torrfoder

Jag har kikat runt lite på olika torrfoder och speciellt de som brukar rekommenderas - främst Orijen, Acana, James Wellbeloved.

Det som slår mig när jag kikar på Orijen (länk) är att mycket i innehållsförteckningen är "färskt". Först i listan står "färskt benfritt kycklingkött 22 %". Men eftersom färskt kött innehåller ca 70 % vatten och torrfoder ca 10 % så är det 60 % vatten (räknade jag rätt nu? 🤔) som bara försvinner i tillverkningen. Om jag förstått det rätt blir det alltså bara 40 % av vikten kvar av alla färska ingredienser i det fodret? Alltså kan innehållsförteckningen se helt annorlunda ut om alla ingredienser istället stod efter vikt efter upphettningen.

Jag reagerar även på den väldigt höga mängden råprotein som är 38 %. Vanligt kött innehåller ju ca 15-20 (?) % protein. Vilka problem kan det ge på sikt?

Angående Acana (länk) så står "torkad lamm 27 %" och "benfritt lamm 15 %" först, och sedan bara en himla massa pumpa, tranbär, potatis, ärtor mm. Det känns som att det fodret inte innehöll så mycket animaliskt som man skulle önska? Mest bara en massa utfyllnad vad jag kan se.

Och så JB, (länk) då. Först lammköttmjöl = bra som jag förstått det. Ris = okej utfyllnad. Sen kommer korn och då alltså även gluten. Lammfett = toppen. Hela linfrön åker väl bara rakt igenom hunden? Lammspad? Som jag antar bara försvinner i upphettningen, eller hur menar de? Sockerbetsmassa = förstår inte varför. Salt vet jag inte varför de tillsatt, och inte heller omegaolja. Om det är för omega 3 så förstörs det väl ganska snabbt av höga temperaturer?

Rent spontant känner jag att det är mycket pengar för så mycket utfyllnad och onödiga ingredienser. De två förstnämnda måste ju dessutom fraktas ganska långt också. Vad tänker ni om detta? Är det något jag helt missförstått? Varför rekommenderas dessa foder? :) Rätta mig gärna! Jag tycker foder är superintressant att diskutera och vill gärna lära mig mer.

[fabienne]
1

Jag kom på att Taste of the wild (länk) är populärt också! Jag tycker den ser bra ut, med min inte så enorma kunskap. 😃Högt råprotein dock så ärtorna hade de väl definitivt kunnat strunta i? Och så hittar jag ingen info om till exempel A-vitamin, kalcium etc, det brukar ju stå under "mer information".

Mapel
1

Håller med dig! Att hitta foder är som rena jungeln! Jag är också lite fundersam till att acana och orijen (som är samma företag) stoppar i sånna gigantiska mängder strunt i sina foder! Vad ska hunden med tranbär, rosmarin, pumpa mm till? Vi har redan fått hem vår valp men har fortfarande inte kunnat bestämma vilket foder vi ska ha! Och det känns ju som att det är på tiden, och vi har ändå letat foder i säkert ett halvår och säkert bestämt oss för olika foder typ 30 ggr och sen ångrat oss. Det finns helt enkelt inget bra! Än så länge kör vi hälften färskfoder och hälften på fodret vi fick med från uppfödaren men det börjar ju brinna i knutarna nu så vi måste ju bestämma foder snart! Ang acana så låter det ju bra i teorin men känns som onödigt mkt i! Dessutom har jag en klasskompis som gjort lite detektiv arbete om dem och tydligen har de en del tvivelaktiga grejer i som ex cobb kyckling som typ är kycklingarnas motsvarighet till Belgien blue, genmidifierad och växer rekordsnabbt och är givetvis helt förstörd när den nå slaktvikt. De skryter ju även med att alla deras ingredienser är närproducerat men det stämde tydligen inte, tex äpplena som används i deras foder producerades i typ Sydamerika men de blev solmogna i canada ( där fodret görs) och det räknades som närproducerat då?? Jaja, hursomhelst så fick ju vi skippa acana och orijen där då så det var ju synd… Det andra fodret vet jag dock ingenting om.

vallhund
2

Kolla K9Naturals o Ziwi peak om ni nu inte har något emot att köpa foder som fraktats över halva jordklotet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

imsuchadiva
2

Dyrast är inte alltid bäst. Det finns nacktdelar med alla foder. Jag tänkte också byta foder på min valp när han kom upp till junior. Men sen tänkte jag, varför? Uppfödaren ger sina hundar de fodret, de mår bra och är fina. Så varför ska jag egentligen byta när även min valp fungerar bra på de fodret? Så jag håller mig kvar till de fodret. Varför vill du byta foder?

vallhund
1

Hur dyrt ett foder är beror på hur stor dygnsgivan är, inte kilopriset.

Mapel
0

# 3 jo har kollat båda dem. Har än så länge inte hittat nått viltalternativ av k9 natural och ziwipeak är ju bara löjligt dyrt. 1000 spänn för 5 kg! Det är ju där det blir jobbigt för mig, att jag enbart går med på viltalternativ eller om djuren verkligen har haft det bra. Så då finns det ju typ 0 alternativ kvar :(

[Forest]
1

4 har du rätt i men ett bra foder kostar dessvärre ofta i inköp, jag anser man får se lite vad fodret innehåller. Många dyra foder är rena rånet anser jag då de innehåller majs+majs+socker+ris och inte alls mycket kött. Jag hade inte handlat hem något foder som innehåller majs anser att kött ska vara den största ingrediens i ett foder .

vallhund
0

Vad som är löjligt dyrt beror på vad du jämför med. Missade du att jag skrev att det inte går att jämföra kilopris?

Har man så specifika krav som du har så speciella krav så lär du få betala, annars finns BARF o diverse färskfoder.

[fabienne]
5

#2 Oja, denna foderdjungel har jag varit vilsen i många gånger! Väldigt tråkigt att höra om Acana. :/ 

#5 Absolut! Jag gjorde en liten miniundersökning på några olika foder. Jag tog de största säckarna på animail och räknade ut hur mycket maten kostade per dag för en 20 kiloshund.

Doggy original: 360 g/dag. 18 kg/360 g = 50 dagar. 359 kr / 50 = 7,18 kr/dag.
Standardt original: 250 g/dag. 13 kg/250 = 52 dagar. 459 kr/ 52 = 8,82 kr/dag.
Taste of the wild: 220 g/dag. 13,61 kg/220= 61,86 dagar. 779 kr/61,86= 12,59 kr/dag.
RC Medium Adult: 300 g/dag. 15 kg/300g = 50 dagar. 639 kr/50= 12,78 kr/dag.
JB Lamb & Rice: 300 g/dag. 15 kg/300g= 50 dagar. 739 kr/50=14,78 kr/dag. 
Acana Lamb & Rice: 275 g/dag. 13 kg/275 g= 47,3 dagar. 749 kr/47,3= 15,83 kr/dag.
Orijen Adult: 275 g/dag. 13 kg/275 g= 47,27 dagar. 849 kr/47,27=17,96 kr/dag. 
Ziwi Peak: 170 g/dag. 5 kg/170= 29,41 dagar. 995 kr/29,41= 33,83 kr/dag.

K9 (länk) är jag ganska lost på. Jag förstår inte deras rekommendationer. Det står i alla fall att en påse på 4 kilo räcker i 106 dagar till en femkiloshund. Jag gjorde det lätt för mig och delade 106 på 4 och fick en kostnad på 55 kr/dag. Det stämmer nog inte riktigt men bättre kan jag inte. Dessutom står det att hunden även ska ges ett RKB om dagen utöver fodret, som alltså inte är inräknat i kostnaden.

Det vore superintressant att veta hur stor del av priset man betalar för utfyllnad i de olika sorterna! Och se vad som egentligen är mest värt att köpa. Kanske ska försöka forska i saken men jag misstänker att det är ganska komplicerat att räkna ut. :)

imsuchadiva
0

#7 Precis de jag menad.

vallhund
0

Bra jobbat!

Mapel
0

#8 det jag jämför med är i stort sett de flesta andra foder. Och som man kan se i #9 så är ziwipeak dubbelt eller mer än dubbelt så dyrt som de flesta andra foder tyvärr och jag vill inte ha ett foder som produceras på andra sidan jordklotet och innehåller kött från djur som jag inte tror har fått den bästa behandling. Jo, vi kör ju på färskfoder. Dock är jag fortfarande lite för dåligt insatt i hundens näringsbehov för att våga mig på hel barfning men håller på att utbilda mig själv inom det nu så hoppas på att jag känner mig tillräckligt trygg för att försöka. Men därför vill jag även ha ett torrfoder, för att vara säker på att hunden får allt den behöver och för att det är praktiskt då vi kan komma att åka runt en del och det är då praktiskt att inte behöva släpa med sig hela frysen :P

[fabienne]
0

#12 Varför inte fortsätta på färskfoder då? Om det funkar bra för er förstås. Sedan kanske använda torrfoder i "nödfall" om ni ska resa eller så. Annars kan man ju få tag i både BARF och färskfoder längs vägen också. BARF är nog enklast eftersom det finns mataffärer överallt. En hund får ju inte akut näringsbrist på en vecka, liksom, om det nu är kortare turer det gäller och man inte gör något helt galet. :) Själv tyckte jag att man anpassade sig snabbt i bytet från torrfoder till färsk mat. Jag upplevde det aldrig som det blev något problem att resa och sådär, men så fjällvandrade jag dock inte heller.

Angående att torrfoder innehåller allt en hund behöver så är det nog något vi kan släppa. Samma med färskfoder också för den delen för alla hundar är inte stöpta i samma form. Min förra hund fick kalkbrist av torrfoder till exempel. (Doggy och Orijen. Även VoH hade ej nog med kalk för hennes behov.) Men kul att du är intresserad av BARF - jag känner på mig att du kommer sluta som barfare. ;)
---

Jag tänkte på det här med "växttråd". Är det någon som kan förklara vad det är för något? Vad är det en siffra på? Jag tänker om man på något sätt kan se hur stor del av fodret som är animaliskt och vegetabiliskt på något vis? Önsketänkande förmodligen.

Agda
0

#13: Växttråd är fiber. Örter och sådant.

[fabienne]
0

#14 Okej, och det är ingenting man kan gå på om man vill veta hur hög andel vegetabilier ett foder består av?

Agda
0

#15: Kollade upp ordet då jag inte var säker på vad det betydde, och jo det borde gå. Blev lite knäppt i mitt svar (får skylla på trötthet), växttråd är ju inte bara örter utan fiber är ju också växttråd (och vegetabilier innehåller ju fiber). Är van med kaniner och då tänker jag mest på hö när man säger växttråd ;P

Mapel
0

#13 Jo som du säger, det kommer säkert sluta med Barf för oss. Är så himla svårt att hitta något som passar oss annars. Men är ju bara nojig. Jo, det är sant att det inte behöver innehålla allt, men det har ju åtminstone förutsättningarna för att göra det och är så rädd att glömma nått näringsämne som hunden behöver! Jag håller på och skriver om hunden näringsbehov nu precis och hunden behöver 24 olika mineraler och vitaminer!! Det är helt galet mkt att hplla reda på om man ska barfa och se till att allt är med. OCh sen så är det flera av dessa mineraler och vitaminer som är beroende av varandra, som tex kalcium och fosfor där förhållandet där emellan måste vara 1/1 annars funkar det inte. Ahh blir helt yr i huvudet av sånt här och tillråga på allt så är ju näringsbrister ibland svårt att upptäcka och vill ju inte att min hund blir sjuk! 

HAha, jag är lite förtvivlad! Tror jag måste kontakta en dietist om jag ska våga mig på BARF. Men sålänge får vi väl köra på färskfoder. Har ju hittat ett märke nu med bra viltkött så vi kör på det  :) 

Men det har du faktiskt rätt i, man kan ju bara åka in till närmsta affär och handla mat till hunden! Haha, ibland tänker man inte längre än näsan räcker!

[fabienne]
0

#16 Svårt detta är. Jag antar att alla vegetabilier har olika mycket fiber, och då säger väl det inte växttrådssiffran speciellt mycket ändå? 🤔

#17 Jag tycker det är helt toppen att du nojar och söker info, för det ska man göra. Jag vet en person som började "BARF:a" sin hund och efter ett par veckor hade hunden fått irriterad hud och börjat klia och hon frågade varför på ett forum. "Hur mycket kalk får hon?" Tjejen svarade att hon inte vill ge något mer extra tillskott eftersom hunden redan får tillskott för sina leder. Hunden hade bara fått kött, köttputs och lite grönsaker och inga riktiga ben, inget äggskal, inget benmjöl eftersom tjejen trodde att kalk var något man kunde ge extra utöver kosten ungefär som glukosamintillskott. 

Jag som haft en hund med mycket kostrelaterade sjukdomar vet hur dåligt det kan bli om maten inte är fullvärdig för individen. Därför är det så viktigt att läsa på! Det är inte så bara att BARF:a. Samtidigt har jag insett hur mycket foderföretagen jobbar på att vi hundägare ska tro att det är så fruktansvärt komplicerat att göra mat till vår hund att vi måste köpa deras "helfoder" för annars kommer hundarna dö på fläcken av näringsbrister. RC har ju gjort raskattfoder nu. Norsk skogskattfodret har en "extra hårbollsfunktion" jämfört mot ragdollsfodret som har bitar speciellt utformade för att passa en ragdolls käke. 😂 

Jag skulle inte vara så orolig över Ca/P-kvoten, om det inte handlar om kemiskt behandlad kalk naturligtvis. Överskott av naturligt kalk åker ju ut bakvägen. Vissa valpar behöver 3:1 eller mer under tandömsning. :) Rekommendationerna för kemiskt behandlad kalk har jag ingen koll på, men det är heller inget jag skulle ge i mer än absolut nödfall, och efter rådfrågning hos näringsfysiolog. 

Själv ska jag förmodligen få en valp till familjen under nästa år och nojar redan nu över maten, haha. Men jag tror det är ett bra tecken. :)

vallhund
0

Det finns, mig veterligen, ingen evidens för att hundar behöver fiber i kosten.

Växtfiber kan betyda många olika saker.

Mapel
0

#19 Det har du helt rätt i, har precis, denna vecka faktiskt, läst flertalet vetenskapliga artiklar som hävdar att hunden inte behöver fibrer, eller kolhydrater överhuvud taget egenligen. Däremot kan hunden tillgodogöra sig näring och energi ur kolhydrater och det är inte direkt skadligt. Däremot kan ett för högt fiberinnehåll göra att vissa näringsämnen inte kan tas upp tillräckligt och även upptaget av proteiner kan hämmas så fibrer bör man vara lite försiktig med. 

#18 ja absolut, att vara påläst är verkligen viktigt när det gäller näringsbehov med mera och att ha flera källor som man litar på så att man inte lyssnar på första bästa hemsida! 

JA absolut, fodertillverkarna är ju såklart väldigt måna om att visa att deras foder är det bästa och det ända rätta!

vallhund
0

#20 Att kunna tillgodogöra sig kolhydrater är en av de viktigare faktorerna bakom att hundar blev hundar i stället för att förbli vargar.

Många ger kolhydrater till hårt arbetande hundar, t ex Kronch Pemmikam under fågeljakt där hundarna apporterar i isiga vatten.

En del ger ca 10% kolhydrater till dräktiga o digivande tikar. Själv ger jag en del kolhydrater till nuvarande hund annars blir han ett vandrande skelett.

Kolhydrater är den största boven bakom överviktiga hundar.

Lina Strindlund
0

Verkligen intressant och bra att diskutera TORRFODER, eftersom de flesta hundägare ger det. 

Jag såg en annons och kollade lite på den: http://www.blocket.se/vasterbotten?q=&cg=6080&w=1&st=s&c=6083&ca=2&is=1&l=0&md=th   Verkar ju bra, funderar på testa det ekologiska torrfodret utan spannmål. 

Just nu får min hund Orijen, men det är ju inte ekologiskt, annars är det jättebra tycker jag!

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
3

Gnagare o kaniner klassas snarare som Prey, en form av BARF, din länk var förmodligen fel.

Mischa
1

Klockrent😂

≧◔◡◔≦

Mapel
0

#21 ja jag läste faktiskt en artikel om skillnaden på upptag av kolhydrater mellan varg och hund! Tydligen kan detta kopplas till tre(åtminstone i denna art) olika egenskaper/funktioner som utvecklats hos hunden men som vargen saknar eller klarar dåligt. Däribland hundens amylasmängd som i vissa fal har uppmäts vara 20 ggr högre än vargens! Väldigt spännande!!

vallhund
0

#25 Visst är det spännande! Det är ganska ny forskning som kommit fram till detta om hur hundars hjärnor förändrats pga kosten.

Har du sett "And man made dog"? Om inte så gör det.

[fabienne]
0

#22 Vad säger du om det jag skrev i trådstarten angående att det står färskt kött i innehållsförteckningen? Jag köpte Orijen förut, men så här i efterhand känner jag mig… lite lurad faktiskt. Jag skulle inte betala de pengarna för så mycket (konstig) utfyllnad idag. & som redan sagts - länken blev nog lite fel. :D

#25 Länka gärna om du har kvar artikeln! 

#26 Jag hittade bara en dokumentär som heter "And man created dog". Är det den eller är jag dålig på att leta? :)

vallhund
1

#27 Ja det är den, sorry, det där med minne…

M M&B borde fällas för falsk marknadsförning, de anger kötthalten i rå form, dvs inte torrsubstans som de flesta andra torrfodertillverkare gör.

Mapel
0

#27 Här är artikeln. Vet dock inte om ni har tillgång till den då jag öppnar den via SLU,s databas. Men om ni går på nått universitet eller har gjort eller av någon annan anledning har tillgång till vetenskapliga databaser så kanske det går. Kan ju ev finnas på bara google me om man söker på titeln, om ni inte kan öppna hela menar jag. :) 

http://www.nature.com/nature/journal/v495/n7441/full/nature11837.html

[fabienne]
0

#28 Bra! Då ska jag se den ikväll. :) Det känns som det är bra många som fifflar med hur de redovisar sitt innehåll. Det verkar som man nästan måste ha en femårig utbildning i att läsa innehållsförteckningar för att inte riskera att bli totalt grundlurad. Tråkigt att det ska behöva vara så. Jag läste dessutom att man inte får deklarera som Orijen gör enligt EU:s regler eftersom det är felaktigt och missvisande.

#29 Hur lång är artikeln? Jag misstänker att den är längre än vad jag kan läsa - 12 rader. Sedan måste man betala. :) Ska leta och se om den finns någon annanstans.

Mapel
0

#30 Ja, den är ganska mkt längre. Är nog bara abstractet som du kan läsa då. Men kan som sagt finnas att läsa någon annan stans :)

vallhund
0

#29 Tack, har bokmärkt tråden så jag hittar artikeln när jag är på jobbet nästa vecka. Via KIs servrar kommer jag åt det mesta som klassas som medicinskt/veterinärmedicinskt o en hel del annat.

[fabienne]
2

#28 Jag såg And man created dog. Riktigt bra! Rekommenderas till de som inte sett den. :)
---

Jag såg ett tips från en näringsfysiolog om några saker som man kan tänka på när man väljer hundfoder, som jag tänkte dela med mig av här;

* Undvik de foder som har många råvaror och ingredienser.
* Uppdelat spannmål är alltid mycket spannmål.
* Undvik foder med ärtor i 4-5 position och spannmål eller potatis innan. 
*Undvik A-vitamin under 25000 IE och zink under 250 mg/kg.
*Undvik vegetabiliskt fett.

[fabienne]
1

Idag har jag fått veta vad "vegetabiliskt proteinisolat" betyder. Royal Canin har detta i många foder till exempel. Det här svaret gav RC när jag frågade:

"Vegetabiliskt proteinisolat är proteindelen från vete alternativt soja. Vegetabiliskt proteinisolat är en proteinkälla där vi garanterar en smältbarhet på minst 90%."

Detta innehåller alltså mycket koncentrerat protein vilket gör att de kan spara in mycket på det animaliska proteinet. Bra ord att ha i ordlistan om man kikar på hundmat! Så man kan hålla sig borta från det, alltså.

Lina Strindlund
0

Ang Orijen så är jag ganska säker på att de INTE HETTAR UPP maten, utan bara torkar den, det är väl därför den kallas FÄRSK. Jag gillar orijen, känns som det bästa alternativet nu, när min Lovis inte alls vill ha BARF, har provat 2 olika varianter av MUSH, tinat upp dem under flera timmar, men icket intresserad! Så jag kör på Orijen. 

ang. proteinhalten, är det kanske så att halten protein ökar pga. att vattenhalten minskar, när man torkar /ugnsbakar fodret? känns som logiskt…

vallhund
0

#35 Går alldeles utmärkt att blanda egen BARF till sina hundar.

En del torrfodertillverkare anger anger andelen kött/ägg i rå form, som t ex Magnussons M&B, dvs innan det exkruderats. Andra anger det i TS, dvs TorrSubstans.

Vilket anser du vara falsk marknadsföring?

Vad gäller proteinhalten så behöver hundar inte vegetabiliskt protein, det belastar bara njurarna i onödan.

mvh

[fabienne]
2

#35 Var har du fått infon att de bara torkar maten och inte hettar upp den? Jag hittar ingenting om det, och det borde ju vara ett ganska stort försäljningsargument.

Det är sant att proteinhalten ökar när vattnet tas bort, men mycket av Orijens protein kommer förmodligen från vegetabilier eftersom innehållslistan är så himla lång och "flummig". Röda linser, gröna ärtor, gröna linser kommer direkt efter raddan av typ "färsk hel lax 3 %" Tar man bort vattnet ur den laxen blir vikten en bråkdel av den ursprungliga och laxen skulle förmodligen komma långt efter linserna. 

Orijen Adults förstaingredienser är Färskt benfritt kycklingkött (22%) och torkat kycklingkött (15%) och efter det kommer bara en massa strunt tycker jag. Det känns som de bara har med "färsk kalkonlever (3%)" för att det ska se bra ut, och inte så mycket för att det tillför fodret något.

Jag försöker inte på något vis hacka på dig för ditt val av foder - jag har själv gett Orijen! Det jag försöker säga är bara att det inte skadar att tänka väldigt kritiskt när man kikar på foderpåsar. Förmodligen består inte torrfoderkulan på långa vägar av 80 % kött om det står att det gör det, när listan på vegetabilier är fyra rader lång och köttet vägs färskt.

[fabienne]
2

Dock måste jag tillägga att jag hellre köper ett foder med fänkål, morötter och ringblomma framför ett foder med frukto-oligo-sackarider, beta-glukaner, mannanoligosackarider, L-karnitin, natriumpolyfosfat och DL-methionin av den enkla anledningen att jag vet vad fänkål är för något. Där får Orijen lite pluspoäng från mig.

[Forest]
1

38 Orijen har mina ätit bra av, jag ger det som godis lite för att det är bra om vi är borta en dag så klarar deras magar att äta detta foder. Jag tycker det är inte så dyrt i längden :)

Fenix_Chicci
1

Ziwi Peak är ett av de få torrfoder jag vet som inte hettar upp maten utan lufttorkar. Champion petfood (orijen och acana) ångkokar torrfodret enligt deras hemsida. De har dock nu börjat med orijen Torrfoder som är frystorkat, detta har dock inte kommit till Sverige ännu utan bara godiset.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
0

K9 Natural är frystorkat.

Lina Strindlund
0

Precis, jag ger gärna min hund grönsaker och kött. Känns som enbart kött blir väldigt osunt och ofräscht, men det kan vara helt fel tänkt….? 

men min hund TIGGER röda linser av mig när jag kokar det. Så då måste det ju vara intressant för henne… det är inget annat i linserna utom ibland lite salt. kryddar gör jag efter hon fått sin del. :)

lizton
0

Har inte läst hela tråden, men du vill diskutera andelen kött i torrfoder.

Ett bra sätt är att kika på mängden protein och på vilka råvaror som finns. Fråga tillverkaren om procenten animaliskt protein. Om vassle eller kasein finns i fodret är det animaliska proteiner från mjölkprodukter. Det är alltså inte säkert att alla animaliska proteiner kommer från kött/fisk/ägg.  

Om det finns vegetabiliska råvaror som heter något med protein eller gluten så har fodret hög andel vegetabiliskt protein.  De kan vara majsprotein, majsgluten, vegetabiliskt proteinextrakt, sojaprotein, vetegluten, risprotein, mm Öljäst och betmassa har också hög andel vegetabiliskt protein.  Spannmål som vuxit i tropiska klimat kan ha mögelgifter (majs och ris)  Ris tar upp mycket  arsenik ur jorden och det ska man se upp med. Betmassa, öljäst och majs kan ge gaser.  Yucca Schidigera tar bort gaser.

Färskt kött ger godare foder för hunden och proteinet har högre kvalitet än köttmjöl, som kan ha låg smältbarhet. Ännu sämre är köttbenmjöl. Se på råvarorna och om du gillar dem. Hunden måste tycka om fodret också.

Lilllens
1

Aaaah vilken tur att man slutat med torrfoder för länge sen!

lizton
0

Ser att ts senaste inlägg är borta. Som svar på frågan så ska man ta alla foderförsäljares "undervisning i näringslära" med en stor nypa salt. De vill naturligtvis sälja sitt eget foder och talar för det. Det finns ingenting som säger att en lång lista råvaror är sämre än en kort lista. Man måste givetvis titta på vad det är för råvaror. T ex så är 14 av  Orijen Adults första råvaror kött och fisk och nr 15 är också en animalisk råvara (kycklingleverolja).

När det gäller örter så innehåller de naturliga vitaminer och mineraler och man behöver alltså mindre mängd syntetiska vitaminer i fodret. De flesta vitaminer tillverkas i Kina och Kina är ett högriskland för förorenade råvaror och bluffråvaror. 

Örter i ett foder minskar risken för magomvridning medan en höga nivåer vitaminer ökar risken. Många örter reducerar gaser. Mängden örter i hundfoder är oerhört liten. I tex Acana/Orijen mäts de i enheten mg/per kg torrfoder. Alltså för att få i sig ett enda gram av en viss ört måste hunden äta 2-3 eller flera kilo av fodret. Det kan ta flera veckor för en hund att göra det. Hunden får i sig mycket mer när den äter  gräs och örter vid rastningen.

Ett tips att lära sig mer om råvaror är att läsa omdömen om foder på  sidan dogfoodadvisor.com. Läs om 5-stjärniga foder och jämför ett 1- och 2-stjärniga foder. Råvaror som har röd text anses sämre. De 1- och 2-stärniga fodren har många röda markeringar.

[fabienne]
0

#39 Min hund älskade Orijen. Förvisso älskade hon allt som gick att äta, även Doggy. Jag tyckte Orijen luktade glödstekt sill. 😃

#45 Mitt senaste inlägg är inte borta utan det var i en annan tråd vi diskuterade. Hur som helst - vem ska man lära av då? Har du förslag på några personer som är duktig på näringslära som är hjälpsamma som man kan fråga och som inte har någon koppling till något foderföretag? Har du någon källa på att örter skulle minska risken för magomvridning medan höga nivåer vitaminer ökar risken? Skulle vara intressant att få ta del av. 

Varför ska man lita på dogfoodadvisor? Varför är de trovärdiga? Är de helt opartiska? Vad har de för utbildning? :) 

Jag tycker foder med milslång innehållsförteckning känns mycket suspekta och speciellt när de innehåller mycket proteinrika ingredienser som linser och ärtor osv. Just ordet "spannmålsfri" verkar vara väldigt fint att ha på påsen, men själv skulle jag mycket hellre ge min hund ris än baljväxter.

lizton
0

Du vill träffa någon irl för att lära dig mer om foder. Marie Sallander håller kurser som man kan anmäla sig till (googla på hemsidan) Hon åker också ut och föreläser och man kan boka henne om man vill att hon aska komma till någon hundklubb. Marie Sallander är husdjursagronom med specialitet utfodring. Hon har också tillsammans m professessor Åke Hedhammar skrivit SKK Hundmatboken. Den är en grundbok i näringslära för hundar och finns att beställa på tex adlibris.com  Hon tycker att det är ok med spannmål i hundfoder.  Det finns ingen "sanning" till 100 % utan man får själv ta reda på och bestämma sig för vad man tycker är ok.

Den välbesökta siten dogfoodadvisor.com  drivs av Mike Sagman. Han är mycket påläst och intresserad av näringslära och länkar aktuella artiklar om hundfoder. Han är tandläkare i botten. Vet ej hans utbildning utöver det, men om man läser på siten ser man att han framför liknande åsikter som andra välkända siter som tex den oberoende dogfoodanalysis.com (driven av am boxerforum) Tyvärr är den inte lika uppdaterad som dogfoodadvisor. Intressant är också att läsa i forumet där folk skriver hur olika foder funkar på deras hundar. Dogfoodadvisor är mer nyanserad än dogfoodanalysis och inte lika hård på att bara mycket köttrika foder är bra. Man får läsa och bilda sig en egen uppfattning. 

dogfoodadvisor har länkat flera artiklar om arsenik i ris. Det finns än inget gränsvärde för hur mycket som får finnas, men det håller på att utarbetas i både i USA och i EU. Det finns varningar på svenska livsmedelsverket om att barn under 6 år inte ska dricka risvälling. Ingen dör knall och fall av en portion ris, men på både amerikanska och svenska sidor uppmanas att man inte ska äta ris ensidigt. En studie har visat att personer som åt ris 2 gånger per dag hade 70 % förhöjd arsenik i urinen. Hundar äter sitt foder så ofta, så det kan inte vara bra för dem heller. Cancer, diabetes typ 2 och lägre IQ finns kopplat till konsumtion av ris. Människor som hade 24 % förhöjd nivå arsenik i urinen hade nästan 3 gånger ökad risk för diabetes typ 2. Hur stor är då risken för hundar som har 70 % förhöjd arsenik i urinen? (om de äter torrfoder m ris 2 gånger/dag.) Arsenik ger skador på många olika slags djur och människor. Hundar borde skadas på samma sätt. Jag tror inte de har något särskilt skydd mot arsenik.

När det gäller magomvridning och risker så googla på "bloat in dogs"

En studie vid Purdue University är också intressant. Det är nog den största studien om detta. Den visar bl a att spannmål i torrfoder ökar risken för magomvridning. Bäst är färskfoder, BARF och spannmålsfritt om hunden äter torrfoder. Bakat torrfoder är bättre än extruderat eftersom det inte sväller i magen.

[fabienne]
1

Marie Sallander känner jag dessvärre inget större förtroende för. Tycker det står mycket underligt på hennes hemsida och jag har hört att det står väldigt konstiga saker i hennes böcker så därför har jag inte brytt mig om att läsa något från henne. Det ska tydligen stå i Sallanders kattmatbok att den strikta köttätaren ska ha 2/3 vegetabilier. Jag ska dock kika mer på dogfoodadvisor och dogfoodanalysis. 

Angående ris så är jag fortfarande inte oroad över det utan skulle fortfarande ge ris framför baljväxter men bra att du tar upp det så fler kan söka info. 

Jag får googla sedan angående magomvridning.

Mapel
1

Har haft en föreläsning med sallander genom min utbildning och det var dessvärre ingen positiv erfarenhet. Hon tycker att BARF är gammalmodigt och fel och halvt förolämpade halva vår klass( då halva min klass ger färskfoder) och menade att det var farligt att inte tillaga maten. Skulle inte lita på ett ord hon säger.. :( dessutom kunde hon inte svara på vad hundar egentligen behöver utan pratade enbart om vad ägaren vill ha och vill betala för, som om det har nån betydelse!?

lizton
0

Marie Sallander har ändrat sin inställning till färskfoder och barf. Det ser du om du läser på hennes hemsida. Hon har inget emot färskfoder om det är av god kvalitet och rätt sammansatt. Det finns någonstans en ca 20 år gammal artikel där hon framför det du skriver, men hon tycker inte så idag. Människor utvecklas och lär sig mer, forskningen går framåt och hon håller sig uppdaterad.

[fabienne]
0

#49 När var du på den föreläsningen? (Det låter som du går världens roligaste utbildning för övrigt.)

lizton
0

Ang fetter i torrfoder. Fabienne du skriver i trådstarten att  din föreläsare sagt ett torrfoder ska innehålla animaliskt fett och inte vegetabiliskt. Finns det något foder som innehåller enbart vegetabiliskt fett? Många av de allra billigaste torrfodren innehåller animaliskt fett.      Torrfoder innehåller så mycket omega- 6 så det är en fördel om det också finns en vegetabilisk olja med omega-3 och av hög kvalitet om det inte finns fiskolja i fodret. Kallpressad rapsolja är av hög kvalitet och finns i t ex Magnussons foder. Största delen är animaliskt fett från köttråvaran. Kallpressade oljor är dyra och inget som tillsätts i några stora mängder. Kallpressad linfröolja är också en mycket god vegetabilisk omega- 3 källa. Laxolja och sillolja också förstås, men det finns bara i dyrare torrfoder.

Det finns foder utan omega-3 råvaror och då bör man tillsätta det själv. (t ex Standardt )  AAFCO ska komma med en uppdaterad näringsnorm för hundar där mängden omega-3 ska finnas med. Vet ej om den redan kommit. Det har inte varit något krav på att ett foder måste innehålla omega-3, men det kan komma att ändras. Visserligen kan det finnas en liten mängd omega-3 i köttråvaror, men absolut inte tillräckligt om det inte finns någon ytterligare omega-3 källa.

[fabienne]
0

Vad jag förstår är det ganska bortkastat att ge hundar vegetabilisk olja eftersom de är dåliga på att tillgodogöra sig den. Om man ger olja för att man är ute efter de nyttiga fettsyrorna så är vegetabilisk olja onödigt att ge eftersom hundar knappt kan bilda EPA och DHA från detta.

Mapel
1

#50 haha, nja, såvida hon inte ändrat sin uppfattning bara den senaste veckan. Jag hade den föreläsningen för ganska exakt 3 veckor sen :) #51 ja det är en superbra utbildning. Etologi och djurskydd vid slu :)

lizton
0

#53 Det är förlegat det där att hundar inte kan ta upp vegetabiliska oljor. Många hundar får superfin glänsande päls och fina mjuka trampdynor av linfröolja och kanske ännu bättre en kombination av linfröolja och kokosolja. Det stämmer inte att det inte kan upptas. Försäljare av dyra fiskoljor vill få oss att tro att det inte kan upptas.

Det finns ett flertal studier på både människor och olika djurslag som visar att kroppen tar upp vegetabiliska oljor. Rapsolja är sedan länge känt för att lindra/bota eksem. Dagligt intag av linfröolja minskar risken för kvinnor att få bröstcancer. Linfröolja minskar risken för olika slags cancrar och minskar aggressiviten hos redan uppkommen cancer enligt studier med olika slags djur. Det minskar risken för testikelcancer hos män. En studie som kom i år visade kraftigt minskad risk för hjärtkärlsjukdomar för de som dagligen åt linfrön. Googla på flax seeed oil och cancer. Sök i pub med efter vetenskapliga artiklar från universitet världen över. (över 23 miljoner artiklar finns att söka på pub med)

Sugar Mist
1

#55 Fast det är inte människor som ska äta fodret, eller? Det är HUNDAR. Studier på människor är ganska irrelevanta i detta ämnet då människor och hundar är väldigt olika. Jag förstår inte varför man ens ska ge sin hund(Läs: HUND, inte människa) linfrön som innehåller blåsyra som är giftigt för hundar om jag minns rätt, ge den istället något den skulle äta i det vilda.

-

lizton
0

#56 Fin päls - det var längesedan vi människor hade päls! 🙂 

Om du läser vad jag skrev om cancrar så finns ett flertal studier på olika djurslag.  F ö så är människor och hundar lika i mycket. Mediciner för människor utprovas på hundar.

Sugar Mist
1

#57 Den utprövas på möss också. Vi är lika möss också va? ;) Nej men alltså, jag ger min hund några torkade sillar i veckan och han har superfin päls, inte sjutton ska man behöva tillsätta linfrön- lika onödigt som vegetariskt foder.

-

[fabienne]
1

Människor och hundar är så väldigt olika djur att jag inte tycker det säger speciellt mycket att människor minskar risken för testikelcancer om de äter linfröolja när man pratar om vad som är lämpliga ingredienser i hundfoder. Vi är gjorda för att äta olika saker och har därför stor skillnad i våra matsmältningssystem.

Fredrik Steen säger om BARF och färskfoder; "Folk säger att vi borde ge hundar samma sak att äta som vargar äter, men hur bra mår vargar egentligen? Vet vi det?" Djurens matsmältningssystem har väl utvecklats för att effektivast ta upp den födan som djuren naturligt lever på, eller har jag missat något? Varför skulle inte djuren må bra på mat den är gjord för att äta? Hundars matsmältningssystem har inte utvecklats under årtusenden för att effektivt ta upp näring ur linfröolja så därför tänker jag att späck, ister, fiskolja etc är lämpligare fett för en hund oavsett vad studier om rapsolja säger. Det är knappast bara försäljare av fiskolja som påstår att animaliskt fett är det bästa fettet att ge en hund.

Man kan hitta hur mycket studier som helst och precis allt man kan tänka sig. Man kan säkert hitta 10 studier om att vegetabiliskt fett botar cancer och 10 studier om att vegetabiliskt fett orsakar cancer om man googlar i en halvtimme. Jag lägger trovärdighet på saker som verkar logiska. Jag tycker det är logiskt att animaliskt fett är bättre att ge en hund än vegetabiliskt, och skulle det saknas omega 3 i fodret skulle jag lägga till en animalisk källa och inte hoppas på att linfröolja skulle kompensera bristen. Vare sig linfröolja gör pälsen blank eller inte så känns animaliskt fett och olja mer optimalt i vilket fall tycker jag.

lizton
0

Självklart behöver hunden animaliskt fett och det finns tillräckligt i de flesta torrfoder. Man väljer ju ett foder med en passande fetthalt för just den hund man har beroende på ålder, aktivitetsnivå eller sjukdom.Även de lägst rankade fodren hos tex dogfoodadvisor har animaliskt fett som huvudfett. Dåligt animaliskt fett är lika dåligt som dåligt vegetabiliskt fett.

De foder som har kvalitetsolja från raps eller linfrön har det INTE som huvudfett. Det skulle bli ett oerhört dyrt foder. Det finns där för omega-3 skull. Detsamma gäller de foder som har laxolja eller sillolja. Det finns där för omega-3. Det skulle bli sanslöst dyrt om det var huvudfett på 15 - 18 % av laxolja eller sillolja i fodret. Det vegetabiliska kvalitetsfettet (t ex kallpressad rapsolja eller linfröolja) är i fodret som ett komplement, alltså en mycket liten del. Det är en foderfördel. En del billigare foder saknar omega-3 källor, medan andra billigare foder tillsätter linfrön. Linfrön är bättre än inget alls, men oljorna är bättre.

Vi måste också skilja på linfrön och linfröolja. Linfrön kan vara giftigt i stora mängder. Linfröolja är giftfri. Den saknar skaldelarna i linfrön.

Frågan var om kroppen tar upp vegetabiliska oljor eller inte. Om hunden får  fantastisk päls och mjuka, fina trampdynor tar kroppen upp det, eller hur? Laxolja/sillolja eller annan benämnd fiskolja är givetvis jättebra, men en del upplever att hunden får finare päls av de vegetabiliska oljorna. Det kan vara individuellt så testa och se. Försäljare av kosttillskott för människor brukar påstå detsamma dvs att kroppen inte kan ta upp vegetabiliska oljor. Ett flertal vetenskapliga studier visar att kroppen gör det.

En annan sida av saken är miljötänk. Vi fiskar ut våra hav och gör fiskolja av lax och sill. Vi gör fiskoljan och slänger resten av fisken. Fattiga fiskare i utvecklingsländer får mindre fisk i sina nät när vi i den rika världen vill ha fiskoljan.  Om vi istället väljer linfröolja från svenskodlade linfrön belastar det inte miljön med dyra frakter och de fattiga fiskarna får mer fisk i sina nät. Om det funkar lika bra el t o m bättre för oss och våra hundar så gör vi en insats för miljön om vi väljer det. Jag har gett laxolja till hundarna länge, men kommer nu att bara ge linfröolja. Det är möjligt att det finns någon skillnad som t ex påverkan på leder och att då fiskoljan skulle vara bättre. Hittills har de haft bra leder, så det problemet har de inte än.

lizton
0

#59 skriver: "Det är knappast bara försäljare av fiskolja som påstår att animaliskt fett är det bästa fettet att ge en hund." Förtydligar en gång till:

Det fett som används som ENERGI ska givetvis vara animaliskt fett.

Det är inget stort problem,  eftersom det är så få foder som har det, så varför tar du upp det? Vet du något foder som har vegetabiliskt fett som huvudfett (energikälla)? Jag kommer inte på något som säljs i Sverige. Jag tror inte det är billigare med dåligt vegetabiliskt än med dåligt animaliskt fett, så varför skulle de ha det? T o m de allra billigaste fodren har animaliskt fett. Kika på de 1-stjärniga fodren hos dogfoodadvisor så ser du att de har animaliska fetter. Anonyma animaliska fetter är ett större problem. Man vet alltså inte ursprunget; det kan vara restfett från restauranger, fett från trafikskadade djur, fett från avlivade hundar och katter från veterinärkliniker eller vad som helst.

Exempel på billiga foder med animaliskt fett:

Skräpfodret IAMS har animaliskt fett:

http://www.grizzlyzoo.se/iams-Iams/iams-adult-large/

Det billiga fodret Pedigree har animaliskt fett:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/pedigree-dog-food-dry/

Beneful är skräpfoder enl mig och det har animaliskt fett:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/beneful-dog-food-dry/

Här ett annat lågt rankat foder med animaliskt fett:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/purina-dog-chow/

[fabienne]
0

Jag förstår att de inte har vegetabiliskt fett som huvudfett. Linfrön passerar ju rakt igenom hunden så varför skulle det vara en fördel för omega 3? Och jag vill bara påpeka att jag inte enbart lyssnar på en endaste person utan givetvis även på personer som inte säljer foder. De verkar dock vara rörande överens om att animaliskt är bäst att ge rovdjur. 

Miljötänk är givetvis bra, men jag är skeptisk till att linfröolja tas upp lika bra och på samma sätt som fiskolja angående fettsyrorna. Vegetabilisk olja innehåller väl kortkedjade omega 3-fettsyror till skillnad mot fisk som innehåller långkedjad? Det är väl tal om att människor har svårt att omvandla kortkedjade fettsyror till DHA och EPA? Då kan jag tänka mig att hundar har det ännu kämpigare med den biten. Dessutom är väl dessa fettsyror väldigt känsliga för upphettning och vad jag förstår är det helt onödigt att tillsätta fiskolja och vegetabilisk olja för omega 3 och sedan hetta upp fodret eftersom fettsyrorna förstörs vid runt 40 grader.

lizton
0

#62I   Jodå, malda/krossade linfrön tas upp av kroppen hos människor och djur.

En studie 2012 visade kanadensiska och kubanska forskare att personer som åt muffins med malda linfrön sänkte sitt blodtryck mycket kraftigt. Linfröna visade  sig ha av de kraftigaste blodtryckseffekterna som någonsin observerats av en kostbehandling. 

Kontrollgruppen fick muffins utan linfrön och deras blodtryck steg eller ändrades inte. Muffins bakas i ugn vid 225 grader. Exakt temp på dem i studien vet jag inte, men du kan inte baka muffins på under 40 grader i ugnen. Alltså kan linfrön (krossade/malda) tas upp av kroppen och påverka den starkt hos både människor och djur.  

"Forskarna lottade hälften av 110 patienter till att dagligen äta 30 gram malet linfrö under ett halvårs tid. Linfröna fanns i bullar, muffins eller bagels som patienterna fick av forskarna."

"Resultat: De systoliska och diastoliska blodtrycken hade sjunkit med i snitt 10 respektive 8 mmHg i behandlingsgruppen. I kontrollgruppen hade motsvarande värden stigit med 3 mmHg respektive inte ändrats.

Resultaten bekräftar enligt forskarna fynd som gjorts i djurförsök."

http://www.dagensapotek.se/lakemedel/linfro-sankte-blodtrycket

Artikeln bygger på denna vetenskapliga artikel:

http://www.abstractsonline.com/plan/ViewAbstract.aspx?mID=2974&sKey=e7484eba-1fe1-4c5c-b72d-34295c82a749&cKey=86cda7fd-0a3b-440f-b8d6-9a420894bdf0&mKey={14145D5B-F96B-4354-8237-8F0937744BA4}

Sugar Mist
1

#63 Jag förstår fortfarande inte varför du skriver om studier som gjorts på människor. Hundar är hundar, inte i närheten till människor. Hundar är gjorda till att äta kött, bara kolla i munnen på de och det säger allt. Vi däremot är gjorda för att äta allt från kött till växter. Du kan väl inte helt ärligt tro att hundar och människor är så lika?

-

lizton
0

Resultaten bekräftar enligt forskarna fynd som gjorts i djurförsök.

Vi diskuterar allmänt om linfrön kan tas upp av kroppen.

Sugar Mist
1

#65 Vilka djurslag har försöken gjorts på?

Jasså, gör vi det? Jag trodde ni/vi snackade om linfrön är bra eller icke för hundars kroppar, my bad then.

-

lizton
0

#65 Nötboskap och höns uppfödda med extra mycket linfrön hade en högre halt omega-3 i kött och ägg.

"Recent research indicates that products, such as eggs

and beef, from animals fed flax have increased levels of

omega-3 fatty acids (Scheideler et al., 1994; Maddock

et al., 2003). This has led to a renewed interest in flax

production and feeding flax to livestock."

http://www.agmrc.org/media/cms/as1283_E9EE897D14437.pdf

Finns mer men orkar inte söka fram det nu. Sök själv i pub med som har över 23 miljoner vetenskapliga artiklar publicerade.

En annan artikel (dock ej från pub med) om linfrön/linfröolja till hundar.

Tro på det om du vill. Jag har testat. Fantastisk päls och fina trampdynor.

http://www.buzzle.com/articles/flax-seed-oil-for-dogs.html

Sugar Mist
1

#67 Ja och vad sjutton har nötkreatur och höns med hundar att göra? Visserligen äter hundar som går på BARF detta, men det blir ju ändå animaliskt fett, eller har jag tappat allt någonstans på vägen? 
Vet du? :)
Jag har testat att ge min hund torkad sill och lite fiskolja, han har superfin päls och trampdynor han med :) Och jag riskerar inte min hunds hälsa genom att ge något som kan vara farligt :)

Hmm, man kanske borde ge hunden tillagade ben också..? Det kanske är bra, och hunden måste ju inte naturligtvis bli sjuk heller😇

-

lizton
0

Här en vetenskaplig artikel om hur linfrön och solrosfrön påverkar hundars hud och päls:

Effects of dietary flax seed and sunflower seed supplementation on normal canine serum polyunsaturated fatty acids and skin and hair coat condition scores.

"It was concluded that a 1-month supplementation with either flax seed or sunflower seed in dogs provides temporary improvement in skin and hair coat."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=flax%20seed%20dogs

Har också gett laxolja under flera år med gott resultat. Ännu finare päls blev det när jag började med linfröolja. Linfröolja är giftfritt att ge.

Fiskoljor kan vara fulla av tungmetaller och gjorda av rutten fisk i värsta fall. Alt som är klassat som kosttillskott ska man vara uppmärksam på, för det kan vara fullt av föroreningar från haven. Det är bara det som heter naturläkemedel för människor som kontrolleras. Pikasol omega-3 kapslar  är ett naturläkemedel och det finns några till.

En sak till: Hur naturligt är fiskolja för hundar?

De flesta vargar och vilda hunddjur kan inte fånga fisk. Vissa björnar kan det, men vargar? Om man ska gå efter det, så är vegetabilisk omega-3 mer naturligt. Vilda vargar äter innehållet i växtätarnas magar och får i sig omega-3 från gräs och vegetabilier. De äter också en del örter,  gräs och frukt som de hittar i naturen. (ca 10 % av födan består av vegetabilier, men varierar efter säsong  enl vargforskare)

Sugar Mist
2

#69 Så vitt jag vet äts maginnehållet på större djur så som hjort, älg m.m. väldigt sällan, och när de äter det är redan maten "smält"/Halvsmält vilket gör det lättare för hunden att bryta ner det om jag minns fel. På mindre byten så som kanin t.e.x. äts det ju upp, eftersom bytet är så litet. Jag tror inte att 10% av födan består av örter, gräs och frukt, det låter bara galet. Det ända jag hört om är att dräktiga varghonor kan gå i blåbärsris och äta men att _alla_ vargars kost består av så hög procentandel låter lite dumt. De är köttätare, inte allätare :p

-

lizton
0

10 % vegetabilier är från hemsidan på Grimsö viltforskningsstation. Du kan ju gå in på sidan och leta eller ställa en egen fråga till någon av vargforskarna. 

Vargarna äter (beroende på säsong): bär, äpplen (fallfrukt från gamla torpställen i skogarna), någon svamp, gräs och örter + innehållet i växtätarnas magar.

lizton
0

Här är ett intressant inlägg från en am hundsida om huruvida hundar kan ta upp omega-3 från annat än fiskolja. Elli, som står för sidan,  skriver att de kan det. De som påstår att hundar måste ha fiskolja det är - tillverkarna av fiskolja! Ellis egen eftersökning av vilka som gjort studierna visar att de studier som detta bygger på är studier beställda av - tillverkarna av fiskolja! 

Det finns ingen som kan göra stora vinster på att sälja linfrön - linfrön som man själv kan odla i sin trädgård. Att sälja dyra fiskoljor är däremot mycket vinstgivande och därför vill man få folk att tro att det endast är fiskolja som kan tas upp av kroppen hos både djur och människor.

Det bästa är att göra egna tester och utvärdera resultatet. Gamla och mycket sjuka hundar kan behöva fiskolja, men för andra hundar kan linfröolja vara effektivare. Länk till Ellies sida:

http://www.ellies-whole-grains.com/flaxseed-and-dogs.html

Googla också på benefit of flax seed for dogs för mer info och åsikter. Linfrö kan heta båda flax seed och linseed på engelska.

[fabienne]
0

#72 Sidan du länkar till säljer linfröprodukter och hela sidan verkar vara vinklad till linfrönas fördel så jag är inte jätteförvånad över att de skriver att hundar visst kan omvandla ALA till DHA och EPA. Det om studierna - så är det ju alltid med alla studier.

Studier kan vinklas på så himla många sätt och därför lägger jag inte jättestor vikt på alla dessa studier som presenteras överallt jämt. De är alltid vinklade till någons intresse och ofta verkar "faktan" vara helt tagen ur sitt sammanhang.

Jag tänker som ett exempel bland annat på detta om att man ABSOLUT inte får rubba Ca/p-kvoten ens minsta lilla för då får hunden skelettfel. Därför ska man köpa "kvalitetsfoder" (haha😂). Kalktillskott är livsfarligt och praktiskt taget döden. Var kommer den här kalkhysterin ifrån?

Från en studie på grand danois-valpar som gavs upp till 10 gånger så mycket kalk per kg än då rekommenderat. Kalk av en sort hunden inte kunde reglera upptaget på. Hundarna åt spannmålstorrfoder och levde i en box med tillhörande plan inhägnad. Inte jättebra förutsättningar för att valparna skulle utvecklas normalt.

Slutsats: För mycket kalk ger skelettskador. Ca/P-kvot är mycket komplicerat (bäst att köpa kvalitetsfoder så man är säker…) och ger du mer kalk än rekommenderat är det ungefär som att be om skelettfel.

Det är därför jag inte tar alla dessa studier på speciellt stort allvar utan hellre går på logik. Har olika bytesdjur olika Ca/P-kvot. Japp. Fungerar det ändå i naturen? Ja, det verkar fungera ganska bra. Underligt annars. Är hundars matsmältningssystem gjort för att äta till största delen animalier. Ja. Olja av fisk eller olja av linfrön? Jag skulle hellre välja animalisk olja därför att när man går ifrån det naturliga blir saker så väldigt mycket mer komplicerade.

Jag har sett klipp på när vargar fångar fisk så helt onaturlig föda verkar det inte vara.

lizton
0

Jag har också sett det klippet, Det var väldigt speciellt och det var bara några få  av vargar som gjorde så (i norra Kanada, tror jag det var)

Fisk och fiskolja är ingen naturlig föda för vargar och vilda hunddjur. Vilda vargar får i sig omega-3 från vegetabilier i naturen,  från innehållet i växtätarnas magar +den omega-3 som finns lagrad i köttet i bytesdjuren. De vilda bytesdjurens kött innehåller mycket mer omega-3 än det kött som våra hundar oftast äter.  Det är mycket stor skillnad på mängden omega-3 i mjölk och kött av boskap som får beta friskt gräs jämfört med boskap som inte är frigående (och oftast är det som blir  köttmjöl i hundfoder.)

Om man tänker på mängden omega-3 som de vilda vargarna får i sig  naturligt, så borde våra hundar få i sig mer än de får. Jag tror att hundar har ett större behov av omega-3 än man hittills trott. Att tillsätta omega-3 i hundfoder har varit frivilligt, men näringsnormerna håller på att ändras om det inte redan blivit det.

Ingen blir rik på att sälja billiga linfrön. Att det säljs via hemsidan jag länkade är nog mer som en service än något som ger förtjänst. Ekologisk kallpressad linfröolja kan du köpa på ICA för 25 kr och flaskan räcker till både dig och dina hundar i ett par månader. (sen ska den inte förvaras längre) Om du köper fiskolja får du betala mångdubbelt mer och speciellt om du ska köpa garanterat giftfri fiskolja (som är klassat som naturäkemedel) Självklart finns inget större intresse att forska på linfrön, när det inte går att göra pengar på det, men det finns trots allt några mycket lovande resultat.