Omplacering
Kan vem som helst ta emot omplaceringshundar och sedan placera ut dom till nya hem? Alltså privat personerna. Som T ex. Kan vem som helst öppna ett liknande hundarutanhem?
Är ju det vanliga om hur lämplig de tycker man är.. Men varför ta emot en hund som redan är i trygghet i väntan på rätt hem om du inte tänkt ha den själv? Eller menar du att du vill bli jourhem? Annars tycker jag nog hunden ska få stanna tills den kommer till ett permanent boende..
Jourhem till olika organisationer kan de flesta bli, men att starta en egen organisation kräver massor med tid och pengar!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Tja, köpa och sälja hundar kan ju vem som helst göra.
Tror det är lättare att gå med i en organisation och vara hundrastare eller jourhem eller något annat. De har också mycket mer kunskap och erfarenhet samlad än vad man har som ensam nybörjare.
Vill man göra det småskaligt så visst, man kan ju t.ex. sätta ut annonser eller höra av sig till veterinärkliniker om att man tar hand om och omplacerar avlivningshotade hundar. Gör man detta med någon hund åt gången och kanske istället för att ha egen hund behöver det ju inte bli dyrare än för de som har egna hundar, men man får väl räkna med att omplacerade hundar kanske inte alltid är välskötta och kan behöva mycket veterinärvård i början, så det kan ju krävas rätt mycket pengar. Om hunden kommer till en utan försäkring men med en känd sjukdom kan det ju också vara så att man inte får teckna försäkring på den, och då kan det bli ännu dyrare.
Tack för svaren, Jag tänker inte göra det utan jag har sett många annonser om det på blocket att privat personer börjat göra så!
Nej, för att bedriva omplaceringshem och/eller omplacera fler än 3 hundar per år som man inte fött upp själv, så behöver man faktiskt tillstånd från länsstyrelsen.
Jag tänkte också att det var något sådant!
Kan tänka mig att det blir rätt oseriöst om privat personer bara gör det för lite pengar :/
6, Vart kan man hitta den infon? :)
9 Tackar Michaela 👍