Att dra med sin hund
Jag har läst en del bloggar och olika sidor om drag med hund, då i barmark med cykel. Vilket gjorde mig väldigt intresserad av att prova då min ena tik älskar att springa. Men jag har sett att dem flesta använder sig av en kickbike (vilket jag inte har) men jag såg även att vissa använde en vanlig cykel där dem fäste linan framför cykeln, på cykelstyret ungefär så att hunden var framför cykeln. Skulle det vara ok att göra så på en vanlig damcykel tror ni?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Viktigast är inte vilken cykel du har utan att du har en sele som passar för att dra på det sättet
minavitas.wix.com/kennel
Jag läste om nomesele och tolklina, skulle det passa tror du?
Känns spontant som att det skulle kunna funka. Men jag är ingen expert på vilken typ av sele man ska använda vid olika tillfällen.
minavitas.wix.com/kennel
Min schäfer får dra cykeln ibland. Då har jag ett midjebälte och han har en dragsele.Man kan köpa såna där speciella fästen för cykel men jag tycker bälte funkar lika bra. Vi kör mest på skoj, schäfrar är inga fantastiska draghundar direkt. Men när jag var yngre tränade jag mycket drag med familjens dobermann, de är väldigt duktiga. Tänk på att värma upp och varva ner efteråt, det är även bra om hunden är röntgad om den är av en ras som har problem med höfter eller armbågar.
Vet inte om jag vill ha bälte, känns smidigare om man hade kunnat ha det på styret framme på cykeln.
Ett tips är att googla dig in hos LillaLiam. AC lägger ut en hel del matnyttigt både gällande utrustning, olika sätt att träna, vad man ska tänka på, etc.

Jag har ett nome drag sele på min Border collie och en tolklina med expander cyklar med vanlig damcykel och fäster linnan på styret.
Jag hade aldrig vågat ha linan fast i cykeln ifall olyckan skulle vara framme, då är det lättare att hålla linan lätt i handen för att i värsta fall kunna släppa den om det behövs. Hunden drar ändå.
Jag hade nog valt en måttanpassad WP sele (weightpull) . Om hunden ska _DRA_ cykeln. Tycker inte detta låter så säkert, så jag rekomenderar ett cykelfäste vid sidan om cykeln…
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#9 Va? WP-sele fäst i springer? Hur tänkte du nu??
Tack för era svar!
Jag köper nog inte en WP-sele eftersom jag har läst att dem är till för helt olika ändamål..?
#10 Nej absolut inte ! Wp sele om hon skulle fästa den i styret, bättre en måttanpassad sele där hunden får rätt muskulatur än skev muskulatur. sen skrev jag att jag inte rekomenderade det heller, utan att hon istället skulle använda en springer istället för att dra cykeln i styret, vilket kan vara livsfarligt.
11# Ja men gör väl som man vill, har hört vissa som använder WP selar till spår och allt möjligt. (har en själv, men den används enbart till dragweight) Men jag rekomenderar verkligen inte att hunden ska dra cykeln alls då det kan hända olyckor. Har själv vart med om det, och det var både första och sista gången 😛
#12 Men varför skulle hon skaffa WP-sele om hon är intresserad av barmarksdrag? Fattar inte riktigt vad WP-sele har med saken att göra😐 Och varför inte testa på barmarksdrag (med rätt utrustning på både hund och cykel) om man är sugen på det?🙂
TS, kolla om du har nån aktiv draghundsklubb i närheten. Där finns det folk du kan fråga om allt kring just detta. Bor du i närheten av Småland hålls Scandinavian Open Championship i Barmarkstil i Nybro helgen den 26-27/10. Där kommer det krylla av kunnigt folk inom just detta område👍
#13 Man ska absolut inte använda WP-sele för att dra cykel. De är gjorda för att dra med låg tyngdpunkt, saker som är i marknivå.
Det är inte farligt att låta hunden dra cykeln, visst kan olyckor hända men det är oftast på grund av att personen har haft för dålig kunskap. Man börjar inte med att sätta hunden framför cykeln utan drag kräver en hel del lydnad. Det första steget är att lära hunden grund kommandon, kan hunden framåt, höger, vänster, sakta och stanna i alla lägen kan man styra upp de flesta situationer och undvika olyckor.
#14 ja det klart det bästa vore om hon hade all rätt utrustning..Det var bara en idé, men jag hade aldrig gjort så själv 🙂 Har ju springer till mina hundar när vi cyklar, och WP sele när vi drar vikter.
#15 jotack, jag vet det, behöver varken pekpinnar eller tillrättavisande. Det var en idé, jag hade, som sagt. Hade till exempel jag nu mot förmodan varit tvungen att låta mina hundar dra cykeln, så hade jag ju inte valt en D-sele tillexempel ? Jag hade valt något mer passande, som en nomesele eller en WP sele, tillfälligt, tills jag hittade någon annan lösning. Som en springer till exempel, eller en kickbike som TS nämnde samt en måttanpassad och bra sele.
Iallafall så tycker jag disskutionen går lite över styr, så jag drar mig ur lite försiktigt och hoppas på att någon annan kan ge henne ett vettigt svar.
Jag har en nomesele när jag drar med cykel och i magbälte.
Tack för alla era svar 🙂 Jag bor i Skåne dock!