Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1718 ggr
Mysisa
2

Att bli djurfotograf..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är sugen på att börja arbeta som djurfotograf. Starta egen fotostudio och försöka leva på fotograferandet. Men för att kunna leva på det krävs det att jag är bra, för att bli bra krävs övning, övning och åter övning. För att kunna öva behövs djur att fotografera. Jag har mina hundar, men känner att jag kommer inte så långt på bara mina hundar, dom är för små för att kunna posera till vissa saker och för ointresserade av vatten för vatten bilder tex. Så jag behöver andras djur att fotografera, hundar, hästar, katter, marsvin osv. Så min tanke är att erbjuda gratisfotografering av husdjur i utbyte av att jag får erfarenhet samt rättighet att använda bilderna i tex marknadsföringsyfte för mig. Den som ställer upp med djur får fotografierna i digitalform då jag idag inte har några framkallnings möjligheter. Men jag har ingenstans att fotografera, finns inget rum i mitt hem där jag kan sätta upp en provisorisk fotostudio, jag har inte heller tillgång till lokal, och jag har även begränsat med utrustning (bakgrunder, "paraplyer" m.m saknas, jag har bara en kamera i princip) Så för att kunna erbjuda denna gratis fotograferingen så måste jag åka hem till folk eller fota utomhus. Är det nånting som folk skulle nappa på eller måste jag börja leta lokal och uppdatera min utrustning innan jag kan komma med detta erbjudande? Jag är inte jätte sugen på det eftersom jag vill börja ta betalt när det börjar kosta mig pengar att fotografera. Apropå det, hur mycket skulle du betala för att få fina fotografier på din hund?

minavitas.wix.com/kennel

Sugar Mist
0

Jag hade nappat på det iaf :)
Hur mycket jag skulle kunna betala beror helt och hållet på bildernas kvalité m.m.

-

Mysisa
0

Jag inbillar mig att det ses som oproffsigt att inte ta emot kunder i nån lokal men det är alltså ok så länge det är gratis?

minavitas.wix.com/kennel

[[Boris Sager]]
1

Hade du tänkt dig någon hundfotografutbildning? Säkert en hel del konkurrens annars. Säkert kan du ta mer betalt om du är utbildad hundfotograf.

Finns så många amatörer, som jag t.ex. Men min mamma är utbildad hundfotograf.

De flesta hundfotografer använder nog också digitala systemkameror i dessa dagar, som tyvärr är jättedyra om man ska ha en fin med macro.

Hae du också kollat på Foto iFokus?

Sugar Mist
0

#2 Så länge det är gratis är det inte speciellt oprofssigt imo.

-

Mysisa
0

#3 Jag har tänkt gå fotokurs, finns ingen specifikt inriktad på hundfotografering vad jag sett här i krokarna. Sen finns det ingen proffs fotograf som riktar in sig på djur här heller utan bara porträtt foto o bröllops foto m.m om jag inte missat nån så klart. Har en svindyr system kamera, den klarar inte, eller jag klarar inte, macro foton jätte bra, så insekter är jag inte sugen på att fotografera. Tror jag kommer klara mig på den kameran jag har ganska långt iaf, sen om det går bra och jag faktiskt tjänar pengar på fotograferingen så blir det en nyare och dyrare med fler spännande inställningar

minavitas.wix.com/kennel

[[Boris Sager]]
0

Låter kul, fotografering är ju jättekul! Särskilt nu med alla digitalkameror.

Intresse och uthållighet är ju a och o.

Får jag fråga vilken kamera du har?

Makro lär man ju knappast behöva i första taget beträffande hundar om man inte vill inrikta sig på speciella detaljer.

Mysisa
0

Det kan du ju inte fråga när jag precis hävdat att jag har en svindyr och bra kamera :P Det är en SONY DSLR-A390 Blir som sagt en bättre sen men jag känner att den här duger att börja med iaf, köpt till fler objektiv till kameran för att få ut det mesta av den

minavitas.wix.com/kennel

[[Boris Sager]]
0

Nej, det borde jag nog inte frågat, mest bara av egoistist intresse, eftersom jag just berättat i en annan tråd vilka

kameror jag har. Nikon & Canon. Har en Sony videokamera, men ingen erfarenhet av Sony Kameror. Mina kameror har jag inte köpt själv utan "ärvt" av min mammas avlagda.

Var bor du nånstans? Med tanke på din kundkrets.

Mysisa
0

Det är iaf en billig nybörjar kamera, fast svindyr i mina ögon som tycker att allt över 1000 :- är svindyrt. Vilken tur du har som har en mamma att ärva kamera av, misstänker att dina är tusen gånger bättre än min :P Jag bor i Västerås trakten, borde kunna skrapa ihop en ganska ok kundkrets här.

minavitas.wix.com/kennel

[[Boris Sager]]
0

Ja, jag har tur, men jag är inte alls lika duktig, som min mamma, så hur dyra än kamerorna än är, så blir bilderna inte som hennes.

Ja, Västerås är ju mitt i landet. Gurkstan. Min mormor bodde på en slags ö, som hette/heter Elba.

Princesseen
1

Canon 7D är riktigt riktigt bra. Finns många bra objektiv. Vill du ha en mindre variant skulle jag rekommendera Sony nex 7, inte 6an. Sjuan är bäst. Den bästa kameran jag någonsin hållet i min hand. Snabbknappar. Du kan ändra allt på en knapptryckning. Lätt att bära med. Canon 7D är ganska stor. Men super när man tar med stativ. Den har så mycket inställningar så man blir helt galen. Galen på ett bra sätt. Jag är inte proffs. Jag är självlärd. Så säkert många som kan mer än mig här som kan hjälpa dig.

Mysisa
0

Förstår känslan, är totalt värdelös på inställningar på kameran så även om nån gav mig den absolutbästa kameran som finns marknaden så skulle inte resultaten bli bättre än vad dom blir idag

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
0

#11 Tack för tipset, den såg inte så farligt dyr ut heller. Ska absolut kika på den sen när jag ska byta upp mig.

minavitas.wix.com/kennel

Princesseen
0

#13 nej men den är riktigt bra iallafall. Böckerna digital fotografering av skott Kelby är jätte bra. Står inte om att fotografera djur men allt annat. Jätte intressant läsning. Inte som vanliga böcker där det bara står om inställningar. Finns fyra delar, rekommenderar dom STARKT!!!

Mysisa
0

Låter som en bra investering :)

minavitas.wix.com/kennel

LillPom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag pluggar på en fotografi utbildning, dock satsar jag mest på mode och reklam fotografering men principen är ju den samma.

Kontrakt är A och O! I gratis fotografering…. börja med TFP(Time for print). Finns kontrakt på nätet.

Att inte ha en lokal gör inget i början, alla måste vi börja någonstans. Finns ofta studio som man kan låna? De brukar vissa ungdomsgårdar ha att man kan få låna gratis iaf i Falun.

Sen vill jag fråga vad har du för kamera idag?? Vad använder du dig av för funktioner? Att öva är ju en sak men man vill kunna sin kamera utan och innan.

ISO,Slutartid bländare m.m

Program du kan börja titta in är ju Photoshop sen Lightroom. Lightroom är underbart för en fotograf ;) Nästan bättre än photoshop.

[TeamGolden]
0

Ett tips är att skaffa systemkamera om du inte redan har det, det finns billiga som är skitbra för nybörjaren, och så kan man köpa sig dyrare med åren och hur man utvecklas. 

Vet inte om du vill ha tips men tänk på att alltid ha spännande bilder, det ska vara händelse i bilden, nått solljus, nån rosett eller vattenskvätt om det är i studio ja bara fantasin sätter stopp för intressanta bilder. 

Tar man bilder lite under ifrån får man lätt en låååång hund med låånga ben och lååång noos, tar man överifrån får man lätt en liiiiten hund som en liten prick i en bild.. men tar man i hundens höjd (antingen sätta sig på huk eller ha stativ får man ibland magiska kort! 

Ögonkontakt med djuret är inte alltid vad man vill ha, men ögonkontakts bilder är helt underbart enligt mig! När djuret tittar in i kameran får de ett djup i bilden som gör att bilden säger mer än tusen ord!

Och glöm inte att man alltid utvecklas och har både bra och dåliga dagar! 
Jag har utvecklats mycket inom foto med hjälp av andra duktiga människor och lekt mig fram lite.. inprinip har jag gått från detta:
http://cdn08.dayviews.com/103/_u3/_u3/_u2/_u8/_u7/_u3/u3328730/99915_1357662359.jpg

till detta:
http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u3/_u2/_u8/_u7/_u3/u3328730/64078_1375652147/VI_AR_HEMMA_Dessa_dryga_2_veckor_har_varit_sjukt_pafrestande_forst_var_vi_i_Halmstad_pa_en_camping.jpg

Nu är det inte som att jag påstår att jag är nått proffs eller nån att se upp till inom foto men tycker själv jag utvecklats mycket :)

Mysisa
0

#16 Kontrakt hade jag helt ärligt inte en tanke på. Har själv vart model i ett ärende där det enda jag fick i betalning för att ställa upp var bilderna (som jag lyckades slarva bort). Och kan inte minnas nåt kontrakt. Tack för upplysningen. Idag har jag en SONY DSLR-A390 som jag lär mig med. Idag kan jag inte kameran utan o innan, utan leker med inställningarna och ser vad jag får för resultat. Första kursen jag ska gå är just om inställningarna på kameran då dessa får mig helt snurrig idag,många bilder som saknar det där lilla extra bara för att jag inte behärskar kameran än :( Lightroom har jag inte hört talas om men låter som nåt jag måste skaffa sen när jag köpt en dator (nej jag har inte ens en dator idag foto drömmen ligger ganska långt in i framtiden)

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
0

#17 Tack för tipsen :) jag ligger ungefär på den här nivån idag http://miamorfoto.blogspot.se/ Det är mina foton allihop, vissa lite äldre, på Amor, dom får vara med för att jag älskar dom fast dominera uppnår den nivån jag vill ha. Har massvis med fler bilder som inte kommit upp i bloggen än, tagit valpbilder för annonser tex som jag känt inte är mina bilder. Vilken stor skillnad på bild ett och två,hur lång tid var det imellan?

minavitas.wix.com/kennel

[TeamGolden]
0

#19 det är vintern 2012/2013 och bild två sommaren 2013, så ca ett halv år mellan bilderna, även samma kamera och objektiv så man kan utvecklas sjukt med sin kamera :)

LillPom
0

Du kan ju skaffa dig en checklista? För de finns stor konkurrens där ute dessvärre.. Även om inte alla är inriktade på djur så finns de troligen de som fotograferar djur iaf om de kommer upp en förfrågan.

System kamera är något som nästa är ett måste iaf i framtiden för att jobba och en dag ta betalat för sessioner.

De finns begagnade modeller som man kan få köpa för inte alls mycket! Men då får man kolla hur många exponeringar den har tagit… för efter x antal exponeringar så går ofta  slutare sönder och de är så dyrt så då kan man lika väl köpa en ny kamera i princip.

För mig tycker jag de är helt värdelöst att köpa en kamera som tex D3100 .. de billigaste systemkamerorna i ny form… för de är så lite utvecklingsrum att de snabbt är bara dyra pengar.

Då tjänar man mer på att gå till äldre men inte sämre kameror :P