Passar en Schäfer mig?
Hej!
är en student som bor i lägenhet där det finns mycket skog, bor i en 3a men vi försöker att flytta till ett radhus nära sjön!
jag är verkligen inte ett soft potatis eller någon i familjen!
hade kunnat tänka mig att motionen hade varit
15-30 minuters promenad på morgonen
40 minuters promenad vid 11 tiden måste hem vid 12:30
slutar mellan 13-15 så någon i familjen kommer nog att gå ut och rasta hunden!
en timmes promenad och lite lek vid 16-17 tiden och sedan låter hunden göra sina behov efter 3 timmar eller så
och en promenad på kvällen!
hade en schäfer hund passat min livsstil? är verkligen ingen soft potatis eller någon i familjen, brukar åka inlines och cykla och bada med familjen ganska ofta på sommaren och våren!
jag kommer självklart gå på valpkurs och lydnadsträning!!
jag går i skolan 3 gånger i veckan så jag har ganska mycket fritid
jag har aldrig ägt en schäfer eller någon i familjen men vi har haft totalt 4 pitbulls och 2 chihuahuor,
passar en schäfer hund mig? har faktiskt hittat en som går att tinga för 1500 kr men pappan har inte stamtavla bara mamman!
finns det något jag ska tänka på när jag väljer vilken valp jag ska ha?
vad gör ni när hunden måste va ensam i 2-3 timmar? någon leksak eller vad som helst!
jag har verkligen letat och läst och kollat upp raser och jag föll för schäfern! jag vill ju kunna ge hunden vad den behöver och va en bra ägare!
svar hade uppskattats!
tack :)
Spontant känner jag att du borde fundera mer.
Om du vill ha en schäfer så köper du väl en schäfer inte en hund ur en oregad kull.
En oregistrerad Schäfer är, som sagt en blandras.
Om du köper en valp så behöver den någon som är hemma med den. Den måste förstås successivt tränas att vara ensam under kortare perioder, som alla valpar.
Jag tycker jag vet för lite om din sitution av vad du skriver för att kunna ge råd.
Schäfer är en underbar ras, som förstås behöver både mental oh fysisk stimulans, som alla raser o mixar, men mer av det kanske än utpräglade raser, som enbart räknas som sällskapshundar.
Vad har du tänkt att göra med din Schäfer? Utöver aktivering?
En Schäfer är en sån utpräglad allroundhund.
Vi har Schäfer , som vi tränar till räddningshund.
Frågan är mer passar du för en Schäfer?
Jag tycker du ska åka och tala med schäferuppfödare ( registrerade SKK för att diskutera så att du får en bild av vad en schäfer är)
Jag tänker också på att vad ska du göra efter skolan, har du planerat jobba heltid, så får du kanske räkna på vad det kostar att ha hunden på dagis, om inte du redan har löst det på annat sätt.
Som sagt, bättre en rasren, då har du mer troligt koll på HD och annat, en del schäfer har otroligt sluttande bak ( jag själv tycker att hundar utan så kraftigt bakslut ser mer sunda ut personligen.) vi har tidigare haft schäfer av den gamla typen.
Har kontakt med schäfer ägare som fått C och D höfter, och det är ingen rolig historia för en så glad och aktiv hund (eller någon hund överhuvudtaget rättare sagt)
Jag tror att bruksschäfer avlade har mindre sluttande bak.
Jag tycker att du ska kika lite mer på vad en schäfer kräver. 5 promenader om dagen räcker gott i motion men en schäfer kräver ganska mycket mental stimulans. Skulle inte råda dig att köpa en icke regad hund, utan gör som ovanstående säger.
Du nämner bara motion, men inte vad ni skall göra i aktiveringsväg, Schäfer är en BRUKShund och kräver en hel del mental aktivering, du får tänka över mer vad du kan erbjuda hunden eller inte skaffa en schäfer alls.
Och vad du än gör, skaffa inte en oregistrerad/blandras, det finns en hel del problem redan hos renrasiga, gör det inte ännu svårare för dig genom att skaffa en blandras med schäfer i. Besök Schäferuppfödare, tävlingar och schäferägare och kolla om rasen är något för dig och fundera över vad du skall träna/tävla med hunden.
Håller med de övriga, och skulle även vilja flika in funderationen att du ska väl inte gå skola för evigt? Att ha en lite mer långsiktig plan brukar vara viktigt, så att det inte abrupt "tar slut" när dagen efter examen kommer. Tänker då mest i termer av tid för aktivering ffa.
Funderar åxå VAD hos schäfern som gjorde att du föll för den :)
Tack för svaren, detta fick mig verkligen att tänka mer! schäfer är ju en hund som behöver mycket, blir ju lite som en hobby och ett jobb att ha såna hundar,
jag såg faktiskt en annons på blocket om schäfer valpar som kunde tingas för 1500 kr! mamman hade stamtavla och inte pappan… pappan ska tydligen va död… tyckte att det var lite skumt och inte bara det!
för ca två veckor sen skrev jag ett mail till denna personen och fråga om jag kunde träffa valparna med sin mor! trodde faktiskt att jag skulle få träffa valparna med sin mor men nej…
fick detta mailet :hej. som det se ut nu är valparna tingade var en del intresserade.
men får jag något återbud kan jag maila.
kanske kan få valpar igen i dec eller nästa år men då kan det bli lite andra färger.
kändes lite som att personen ville att valparna skulle säljas så fort som möjligt och var VERKLIGEN ich nte en seriös uppföddare och brydde sig bara om pengar! ville ju inte bara träffa valparna med mamman utan ville ställa denna personen frågor ang rasen, sjukdomar osv
men hon brydde sig säkert inte om det eller vem personen är som vill köpa valpen!
vad gör en bra uppföddare tycker ni?hur aktar jag mig från dessa personen som bara bryr sig om pengar?
detta med att skaffa en schäfer, jag har gjort en liten lista på vilken hundras som skulle passa mig:
boston terrier, mops, amstaff och schäfer vill man ju ha i listan men känner att jag behöver få snacka med någon som lever med en och få mer info!
tack för svaren, detta kan hjälpa mig mer med att hitta den där perfekta rasen! vet ni några andra raser som skulle passa mig och min livsstil så skriv gärna så kollar jag upp rasen!
tack!
#8 Tycker du borde läsa på väldigt mycket mer innan du skaffar hund. Raserna du skriver passar dig är inte speciellt lika varandra.
Mitt tips är att fundera på vad du vill göra, vad du kan erbjuda hunden, hur mycket erfarenhet du har och sedan när du hittat rätt ras så åk runt till olika uppfödare och hälsa på :)
Sant! tänker vänta ett tag med att skaffa en hund vare sig den är liten eller stor, bor i en 4a lägenhet med min mor,men vi ska flytta till ett hus nära sjön och skog snart, kan ju va mysigt för både mig och vovven 🙂
det är ju sant att raserna jag tycker om extra mycket inte liknar varandra haha, en amstaff eller en schäfer är ju verkligen inte som en mops, men mops är väldigt söta och har en lite lullig personlighet och en boston terrier! så det är hundar som kan passa min personlighet med!
men jag ska fundera mer på detta och läsa djupare om hundarna och vad dom behöver innan jag väljer en ras! tack för all hjälp!