Detta med att skaffa en valp
Hej! har viljat ha en hund länge och min mamma tycker att det är en bra ide! i familjen har vi haft 3 pitbulls och en chiuvava, har haft en egen valp som var en tjockhårig chiuvava när jag var 11 dock
kommer inte ihåg mycket från den tiden när man hade en egen valp men kommer ihåg att den lärde sig att bajsa och kissa ute ganska snabbt, som sagt detta var länge sen och vill gärna ha lite info från er som kanske har en valp eller en vuxen hund
hur fick ni hunden att bajsa ute och kissa? hur mycket motion behöver valpen per dag? kommer ihåg att jag rasta valpen ganska ofta i mest korta stunder och lät den leka ute på vår trädgård ofta med!
finns det ett knep som ni har t.ex när man ligger och sover och då kan kanske valpen behöver göra sina behov? hur lång tid tog det för er valp att börja göra sina behov ute och inte inne?
är inte säker på vilken hund man vill ha, både jag och min mor håller på att sparar så pengar är inte ett problem
jag är en natur människa, jag älskar att ta en lång promenad då och då! vill ju att hunden ska orka med såna aktiveter och följa med mig när jag går ut! och en hund som kan skydda mig från farliga människor så att man alltid känner sig säker när man är ute med hunden på kvällen och en social hund som har mycket att ge :)
*Chihuahua
Ha som regel att du alltid går ut efter att valpen ätit, sovit och lekt. Då brukar dom behöva kissa/bajsa. Sen är det bra att gå ut nån gång däremellan också.
Min valp sov igenom nätterna. Ibland hände det att han behövde kissa men då fick han göra det, jag sprang inte ut med honom mitt i natten (ville inte skapa en ovana av det). Utan torkade bara upp och la mig igen. Det är lite olika hur man väljer att göra. Vissa ställer klockan eller har man hunden i sängen så kanske man vaknar av att valpen är orolig och då får man springa ut. Man får man vara väldigt snabb i så fall. Risken är dock stor att man inte hinner, om man som jag bor i lägenhet ett par trappor upp. Har man egen trädgård så är det ju väldigt smidigt att släppa ut valpen lite snabbt.
Min hund blev rumsren vid 8 månaders ålder. Jag räknar rumsrenhet när det inte händer några olyckor längre överhuvudtaget, inte ens enstaka. Så min hund var sen med att bli rumsren. Trots att jag sprang ut flera gånger om dagen. Det är väldigt individuellt det där men hur lång tid det tar. Beror på dig själv, hur duktig du är på att tyda signaler. Beror på valpen själv. Och beror på hur man bor också, hur snabbt man hinner ut.
Tillägg: Jag berömde jättemycket varje gång min valp kissade och bajsade ute.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har precis blivit med valp. Vi hämtade våran i torsdags. Han har än så länge (peppar peppar) inte gjort något inne. Trots att han inte är tränad säger han ifrån när det är dags. Han blir liksom orolig, gnäller och går det dörren. Då går vi ut med honom. Han sover i våran säng så märker vi något på natten går vi ut med honom. Det första vi gör på dagen och det sista är att gå ut med honom. Han är en väldigt snäll valp. Sover genom natten och sover gärna på dagen. Har faktiskt lite svårt att få med honom ut på tidig morgon :)
Anna och taxen Max
Tack för svaren!