Äldre hund
Hej alla!
Min tik är nu 10 år fyllda så skulle vilja ha lite tips av er som har/har haft en äldre hund.
Vilka ålderstecken ser/såg ni? Bör man tänka på något speciellt när hunden börjar bli äldre? Dra ner på tempot eller något annat?
Min tik har underligt nog börjat använda nosen mer än innan så gissar att det har med att hennes syn börjar bli sämre (hon ser aningen dassigare ut i ögonen och jag gissar på starr)
Tycker även ibland att hon ser stelare ut (det kan också vara så att jag är otroligt nojjig och tror att hon är sjuk, då hon för nästan ett år sedan fick livmoderinflammation) men att börja massera en gång om dagen kanske är en bra grej?
Dela gärna med er av era erfarenheter så kanske jag blir lite lugnare :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Har en gamling på 14,5 år.
Började se ålderstecken för några år sedan att han fick starr, började höra sämre. Nu är han i princip helt döv men ser fortfarande och luktsinnet är det inget fel på. Sen nu senaste åren har han dragit ner på tempot och orkar inte alls lika mycket längre. Så blir bara korta promenader för honom, men han är fortfarande hyfsat pigg och matfrisk. Sen för ca ett år sen magrade han ur, men sen han började äta färskfoder har han fått tillbaka hullet och blivit allmänt fräschare, även lite piggare. Jag ger även lite extra fett som snacks (rent lammfett) då och då och så får han fiskolja på maten ibland just för att han inte ska gå ner vikt och hålla sig smidig i huden. Han har blivit lite extra bortskämd med maten nu att han får äta vad han vill för annars matvägrar han och vill inte riskera att han går ner i vikt. Självklart har han valt det dyraste färskfodret (Mush Vaisto), haha. men varierar med annat också.
Han har senaste tiden börjat göra ifrån sig inne, inte mycket att göra åt mer än att vara extra uppmärksam på när han vill gå ut och släppa ut honom sent på kvällen innan läggdags.
Han ser lite dåligt nu så brukar ha en liten lampa tänd i köket för att han ska kunna orientera sig bättre om han behöver gå upp och dricka vatten på natten.
Men alla hundar är olika och även olika som gamla, så är svårt att ge några direkt tips mer än att se hur hunden mår och vad den orkar och anpassa därefter.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tac för ditt svar!
Har bävat inför att hunden ska bli gammal så länge, så känns skönt att någon annan där ute också lever med en något äldre hund :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus