Super stressig hund!
Hej! Sökt på nätet samt pratat med bekanta men inte fått svar jag varit nöjd med så testar och ser om någon här kan hjälpa mig.
Passar en hund som blir super stressad för i princip ALLT. Ända gångerna hon känns avslappnad är när hon är hemma (hos sig) EFTER att vi varit ute. Tar ungefär en kvart sen kan hon varva ner.
Hon tar inget godis som kan avbryta händelserna som gör henne stressad och om jag tar fram en leksak så stressar hon upp sig så det funkar inte heller. Jag kan inte ens vara på brukshundklubben med henne då hon blir för distraherad och stressad.
Hon är verkligen alltid överallt. Hon stressar alltid fram i kopplet och OM jag hade släppt henne så kan jag lova att hon inte vet vart hon skulle gå eller varför hon hade så bråttom fram.
Vill ha tips på hur jag kan få en tryggare hund utanför hemmet. Övningar som funkar. Jag vill ha all hjälp som ni kommer på.
Det må inte vara min hund men känner ändå att något måste göras!!
Passivitetsträning!!!! Detta måste man börja med redan när hundarna är valpar för att lära de on/off. Man tror oftast att det finns genvägar till detta men det gör det inte utan träning, träning och återigen träning är det enda som hjälper. Börja hemma med att ta in din hund och klappa lugnt och stilla, (bröstkorg eller öron bruKar vara de bästa ställena) när du känner att hunden har lugnat ner ng bara yttepytte så släpper du den och säger varsågod. Detta får du göra många gånger. Sedan utöka i olika miljöer. Ta med hunden på promenad och sätt dig på en parkbänk och var allmänt avslappnad, du kan tom sitta och gäspa vilket oftast smittar av sig människor emellan och gör det även på hundar. När du suttit ett tag och du märker att hunden lugnar ner sig, kan vara att hunden bara sätter sig ner så går ni vidare och gör detta ett antal gånger på promenaderna. Ett till tips är att berömma så fort hunden går och lägger sig, när ni är iväg så fort hunden sätter sig eller bara slutar stå i startposition och drar i kopplet berömmer du för att hunden ska skapa detta lugna beteendet. Du uppmuntrar alltså lugna beteenden hos din hund.
Tack så mycket! Mycket bra tips :)
Undrar dock över en sak. När jag sätter mig på buss/tåg eller på en bänk så sätter eller lägger hon sig efter ett tag men då börjar hon ganska direkt att pipa lite lätt och om jag ignorerar henne så gör hon det lite högre. Men om jag däremot klappar henne eller rör mig så ställer hon sig upp direkt och är redo att gå.
Hon piper i princip alla situationer. Är det ett tecken på stress?
Hm, svår fråga, vissa hundar är bara pipiga, min hund gör det när hon vill ha uppmärksamhet osv. Men skulle du kunna så lägg hen hand på henne tills hon lägger sig igen och klappa då. Hon kanske bara behöver känna av att du Är där. Svår fråga att svara på eftersom man inte känner eller har träffat hunden.
Jag upplever det som att hon är uttråkad. När vi var på en föreläsning så satt hon och pep tills jag lyckades få hennes uppmärksamhet, jag gav henne en aktiveringsleksak och så fort den var tom så började hon pipa igen.
Du har gett mig superbra tips som jag ska testa. :) Tack!
Ska skriva ner hennes brister och ta en punkt i taget som vi sedan kommer att jobba med.
Okej, sådan var min hund när Hon var liten, hon trodde att det skulle hända något heeeela tiden. Men det pallar man ju inte med, men tror att passivitetsträning kan hjälps mot gnällandes också, så hon lär sig att Det inte alltid ska hända saker:) tänk på att försöka ignorera henne när Hon gnäller, jätte jobbigt men man måste :) Lycka till och hoppas det hjälper