Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3359 ggr
Anna4077
7

ledsen nybörjare.

Hej Jag och min sambo har precis skaffat vår första hund. En liten strävhårig Tax. Det är super roligt utom en sak. Jag läser och läser och ju mer jag läser desto mer förvirrad och ledsen blir jag. Hur man än gör känns det som jag gör fel. Sele ska man ha, nej sele gör att dom drar ner. Det fodret är det bästa, nej hur kan man ens stoppa det i sin hund. Så ska du tränar din hund, men hur tänker du så kan du inte göra?! Du måste vara rädd och ta hand om din hund, nej fy va löjlig du är! Jag tror jag spricker snart!! Just idag känns det väldigt jobbigt. Känns som allt jag gör är fel. Till och med att jag gör fel när jag känner att jag gör fel. Jag vill bara ta hand om min hund. Göra inom till en väluppfostrad, harmonisk och balanserad hund. Jag vill bara att han ska må bra både fysiskt och psykiskt.

Anna och taxen Max

Portie
4

Vet hur det kan kännas. Men man gör det som är bäst för sin hund, mår hunden bra av en viss sorts mat så fortsätt med det oavsett om andra tycker att det är skit. Ha sele om du och din hund tycker om det, är väl ingen som behöver bry sig om det. Sålänge man inte skadar sin hund så kan ingen annan än en själv bestämma hur man vill ha det.

Gallskriket
17

Det är faktiskt bara DU och ingen annan som kan avgöra vad som är rätt och fel för din hund! Många tror så stenhårt på sina foder, metoder och utrustning att de lätt glömmer bort att det faktiskt inte funkar likadant för alla! Det blir man lätt galen på ;) Så ta till dig det du vill och låna/köp böcker, läs och skaffa en egen uppfattning! Det viktigaste är att det funkar för dig och att din hund trivs!

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

nitisen
4

Som jag känner så kan man träna på olika sätt. Jag läste inte på då jag tränat familjens hundar och de har varit lydiga och trofasta. Lättlärda. Ha fantasi så blir det kanon!

Foder: Vissa är bättre än andra och även här beror det på ras och hunden själv. Ett foder som anses vara det bästa är kanske inte det som passar din hund. En hund kan bli dålig av ett topp-foder.

Känner att du kanske ska strunta i allt som skrivs. Ingen kan säga vad som är bäst för just din hund, det känner du. Testa dig fram om du är osäker.
Många delar med sig av tips och idéer men glömmer bort att det endast är tips och idéer.

Lycka till med din hund. ❤️

Jax <3

Molosser
4

Det finns inga regler på någonting av det du skrivit. 
När det gäller foderval så kan ingen annan än du och din sambo veta vilket som är bäst för eran hund, och ingen annan vet hur hunden kommer reagera på just det fodret samt hur mycket hunden kommer tycka om det. Däremot om ni är osäkra så kan ni alltid läsa om olika foder eller be om råd av någon kunnig. Men kom ihåg att det inte finns något rätt eller fel.

Hur ni tränar hunden har inte någon annan ett sk*t med att göra, ingen kan säga till er vad som är rätt och vad som är fel. 
Sedan finns det inte ett speciellt sätt på hur man måste träna sin hund.
Alla är olika, även hundar. Ett sätt kanske funkar för en hund men för en annan funkar det inte. 

När det gäller halsband/sele. En utav mina hundar drar mer när hon har halsband och en annan av hundarna drar mer vid sele. 
Så det är så otroligt olika från hund till hund. Det finns inget rätt eller fel där heller, om man ska ha sele eller halsband. Huvudsaken är att man använder det på rätt sätt. 

Jag tycker att du ska sluta ta åt dig så mycket av det negativa och förvirrande du läser. Det är eran hund och ni bestämmer allt och det är ni som vet vad som är bäst för hen.

Hiro
0

Du ska ta in vad andra säger men lyssna på dig själv, det är trots allt din hund och du bestämmer. Vi här vi har våra egna upplevelser, till exempel så blir vissa helt galna över att hundarna här får Eukanuba medans andra tycker det är super - som jag och vissa tycker att sele är bäst och vissa tycker halsband är bäst. Jag tycker inte hunden blir dragigare av sele, hundar kan vara väldigt dragiga i halsband om man inte tränar hunden rätt :)

[[Boris Sager]]
1

Lyssna gärna på andra, men avgör själv vad , som är rätt för dig och din hund. Det märker du, när din Max mår bra. Trial and error.

Så mycket mellan dig och din hund, som inte har med vetenskap att göra.

Ju äldre jag blir, desto mindre följer jag andras råd, som jag, efter att ha tänkt om de passar mig eller inte, avgör om de var något för oss.

Jag är säker på att det kommer att funka för dig.🙂

[fabienne]
2

Inte ska du behöva känna dig ledsen! Lär känna er nya familjemedlem, ha kul tillsammans och känn efter i magen vad som är bra och vad som inte är bra. Resten ordnar sig! Det gör det faktiskt. Man lär sig otroligt mycket av att vara aktiv här så läs, diskutera och fråga mycket men försök hålla lite avstånd till det som skrivs. Du känner din hund bäst.

Ni kommer märka vad som fungerar för er. Njut av er fantastiska hund! Kram ❤️

Anna4077
6

Tack! Vad gulliga ni är! Känns bättre. Är bara så otroligt osäker. Vill verkligen inte göra honom illa genom att skämma bort honom eller skrämma honom. Men ni har rätt. Jag får själv avgöra vad som passar oss och lära oss tillsammans. Prova sig fram liksom. Jag ska nog läsa mindre. Blanda ihop en egen teknik. Med tanke på att Max envisas med att krypa upp med nosen mot min hals och under håret så tycker jag att jag borde göra något rätt. Här är iallafall älskad. Tack ni gulliga människor

Anna och taxen Max

Ixectrona
1

Fattar precis vad du menar… när jag blev av med min första hund kände jag det som att jag inte ville ha hund mer, forum ger en ju prestationsångest, och det känns som att vad man än gör så gör man fel.

"Du måste göra så, så och så, på precis det sättet och si och så, annars är du en djurplågare och borde inte få vara i närheten av en hund!"

Spendera mindre tid på forum är mitt råd, lyssna inte så mycket på folks åsikter, läs böcker istället om du vill lära dig, är mitt råd.😎

Anna4077
0

#9 Tack. Tur att det inte bara är jag som känner/känt så

Anna och taxen Max

mingman
2

Jag tror man lär sig med tid och ålder att sålla vad som är viktigt. Källkritik är viktigt. Vem som helst kan skriva vad som helst på ett forum. Som andra redan har tipsat så är det nog en bra idé att ta det lugnt på forum, i alla fall under den första valptiden som är pissjobbig mentalt utan att femton forumister kommenterar ditt val av foder, halsband, sängplats för hunden och så vidare.

Jag hör gärna andras åsikter om mina val när det kommer till hund, negativa och positiva. När jag hört/läst allt tänker jag till själv och bildar mig en egen uppfattning, som till 98% baseras på vad jag själv tycker.

Det finns de på internet som tycker både det ena och det andra. Min favorit är "Har du en hund så måste du lägga allt åt sidan". Du kan aldrig bli arg. Du kan aldrig tappa fattningen. Du får aldrig gå på en fest och lämna hunden hemma. Du får aldrig aldrig aldrig och så vidare. 

Lycka till med valpen i alla fall! Posta söta bilder på honom, det brukar folk tycka om 😎

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Vizzla
2

Titta på din hund. Mår din hund bra? Strunta i alla råd och tips. Ingen vet mer än du hur din hund mår och det är det som är det viktigaste.

Jag har sele på mina hundar, endast. Vi mår bäst av det. Dom drar mindre och jag känner mig tryggare med att inte dra i deras nacke. Funkar för oss, andra väljer annat.

Foder - Vi ger acana och mush köttbullar. Duger åt oss. Andra ger säkert nåt annat. Jag har provat 4 olika foder tills vi hittade det som passade oss.

Du gör så gott du kan och så länge du är uppmärksam på hur din valp mår så kommer ni hitta en väg som passar er :)

Lycka till!

Man blir galen av allt man läser och hur saker ska vara.. Var glad och stolt över att du gör så gott du kan. jag har gjort massor av fel och gör fortfarande men jag VILL lära mig och försöker så gott jag kan. Mer kan jag inte göra.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anna4077
2

Tyvärr är det fler än bara på forum men jag stå på mig lite mer och lita på det jag tror och tycker är rätt för oss. Man lär sig ju som sagt. Än verkar han lugn och harmonisk så det är nog ok. Kan visa en bild på honom sen :) nu ska vi kissa och sedan åka och vaccinera honom :) ska hämta selen vi provat ut också.

Anna och taxen Max

mingman
1

Jo precis. Det gäller att sålla de som bara vill kritisera och de som vill disskutera och ge råd. Det finns bra saker att hämta hos andra människor, men om det får dig att må dåligt är det bättre att hålla avstånd ett litet tag.

Många människor förstår inte heller hur hårt de går på. Att bara säga "du, jag känner mig lite överväldigad här" och ber personen att ta ett steg tillbaka kan hjälpa jättemycket. Jag är en sån där som kan ge så mycket "goda råd" att människor blir alldeles tokiga.

Min svärmor kan vara likadan. Hon ger tips som "låt han inte hälsa på den där hunden" (Fidel får inte hälsa på någon i koppel) eller "låt han inte äta de där vindruvorna" (jaha, jag som ville att Fidel skulle dö!), "om du bara tränar med honom kommer han gå jättefint i koppel" (Tack! Du har löst världens mysterium!) och sånt. Man kan bli helt tokig, för det känns verkligen som hon tycker att jag är helt inkompetent som hundägare. Men jag har väl insett att det är i all välmening, även om det stör mig som tusan.

Och jag har haft hunden i åtta månader utan att säga nåt. Det känns helt enkelt lättare att stå ut, fast jag egentligen inte gör det. Haha. 

Folk kommer ju alltid ha åsikter om mig som hundägare, så låt dem ha det. Fokusera på det som är viktigast, vare sig det är att ta diskussionen, hålla avstånd, eller bara vara med sin valp och skita i hela världen.

Att skita i hela världen är sjukt skönt ibland.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Majken!
0

Du känner din hund bäst, ingen annan gör det. Det är det viktigaste att komma ihåg! Och att faktiskt skita i att folk tycker man gör fel, för det kommer alltid vara roligt för folk att klaga och förfäras.

Sjöstjärna
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De två första åren med min hund gjorde jag förmodligen alla fel man kan göra. Han är min första hund och jag ville så gärna göra rätt så jag lyssnade på alla. Problemet var just att ingen sa lika så jag vajade som ett rö för vinden och var fullkomligt inkonsekvent i allt jag gjorde plus att jag blev sjukt frustrerad, arg och ledsen för att inget fungerade. Under den tiden hann Karak (grå storpudel), som är en mycket klok hund, inse att matte vet inte vad hon sysslar med så det är bäst att jag tar över, och det gjorde ju inte mitt jobb lättare precis. Som tur var började jag så smånigom förstå att jag måste sluta lyssna på alla andra och i samma veva blev jag tipsad om en man som är jätteskicklig med hundar och som jag tyckte hade en väldigt naturlig och sund inställning till fostran och träning, så jag kontaktade honom och fick hjälp med vår situation. Jag bestämde mig för att köra hans metoder och strunta i vad alla andra sa. Och ser man på, både vovve och matte sansade sig och saker och ting började falla på plats. Idag är Karak sju år och världens bästa hund på alla sätt och vis. Jag har utvecklat egna åsikter och ståndpunkter när det gäller allt som rör hund och trygg i mitt hundägande. Sanningen är den att Karak har fostrat mig lika mycket som jag fostrat honom, fast på olika områden, men tillsammans har vi lyckats riktigt bra, även om vi hade några skakiga år till att börja med.😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Lathundarna
0

Har bara ett enda råd - följ er egen magkänsla. Ta inte till er av "smarta tips" och "goda råd" som ger er obehagakänsla, oro eller liknande. Blir ni förvirrade- fråga tills ni får utförliga svar som ni förstår och gör därefter en egen bedömning om det är nåt för er och er hund eller ej. Ingen känner varken er eller er hund så väl som ni. Angående foder (som är erkänt skitsvårt för majoriteten av hundägare) skulle jag hellre vända mig till en dietist för hund än "experterna" på nätet som inte är utbildade för att göra individuella bedömningar. Ha kul med er hund!

russin
0

är man en normalt funtat person med normala värderingar om djurägande så säger jag bara - gå på magkänsla🙂

Det som känns rätt för dig är förmodligen rätt, så försök slappna av och gör det du känner är bäst för dig och hunden.

be om råd där du känner att du behöver råd, men sålla bland råden och ta till dig det du tycker känns rätt.

[tk1971]
0

Oh, vad jag känner igen mig. Precis sådär är det. Och inte nog med att det finns så fruktansvärt många olika uppfattningar om saker inom hundvärlden, man föredrar ofta att leverera sina åsikter som om motparten var dum i huvudet som inte fattar bättre. Jag har en valp på 4 månader men jag känner igen det här redan från när jag skaffade förra hunden för nästan 13 år sedan. Jag får faktiskt ångest ibland när jag tänker på allt som jag säkert gör fel, eller glömmer att göra, för det är ju hur mycket som helst att hålla reda på när man skaffar valp. Rätt mat, rätt inlärningsmetodik, rätt kurser, välja rätt instruktörer (och hur vet man det?), rätt tidpunkter att börja med saker på etc…

Anna4077
1

#14 jag känner igen det! Jag va hemma hos min pappa och så kom jag tidigare än honom så säger han "det låg hundbajs där borta, du plockar väl undan efter dig?!" Min moster sa samma sak. Ibland har jag bara lust att skrika rakt ut :p jag är en sån som avskyr att trampa i hundbajs, jag slänger som regel skorna om det har hänt. Så det är ju självklart att jag plockar upp efter min egna hund :) #16 jag är så rädd för det :( just nu går vi hos en tjej som jag gillar jätte mycket. Tycker hennes resonemang låter sunt, hennes egna hund är 1år och är jätte lugn och väluppfostrad. Max gillar henne också. Så jag tar det hon säger i första hand och frågar henne om allt :p sen använder jag ju mitt egna huvud också. #17 ja det är det vi fokuserar på nu. Att ha roligt och lära känna varandra. #19 verkligen skönt att inte vara ensam om att känna så Tack alla för all uppmuntran. Det känns verkligen bättre nu

Anna och taxen Max

Sandy87
1

Det kommer! I början tar det tid, man är osäker och vill göra allt rätt men vet egentligen inte riktigt vad som rätt eller fel, så vad ska man ta in eller sålla bort, hur vet man det? Det vet du inte förrän du ser något slags resultat. Idag tycker jag om att läsa på forum (förr blev jag bara ännu mer förvirrad och kände mig sämst) men inget påverkar mig nu på samma sätt eftersom jag har fått egen erfarenhet och vet var jag står (när det gäller mig och min hund) och det kommer du också att få. Du kommer veta var du själv står och ha mycket lättare att sålla bort och ta in. Även om det inte känns så nu.. om ett par år sitter du här på forumet och ger tips och råd till andra nyblivna hundägare :)

Eftersom du faktiskt är engagerad och vill din hunds bästa så kommer det inte bli några problem som inte går att lösa. Det är värre med de som skiter i att ens engagera sig eller inte är intresserade av att ens lära sig..

Många säger gå på magkänsla, titta på vad just din hund behöver osv. Men det tar faktiskt också tid att klura ut. Ni ska ju först och främst lära känna varandra för att du ska veta vad han behöver och vad som funkar på honom.. Ha kul tillsammans och krångla inte till så mycket :)

Och som andra sagt, läs böcker, om hur hunden fungerar, du kommer få många "Aha-upplevelser" vilket alltid är givande :)

Var inte rädd för att göra fel - hundar är förvånansvärt anpassningsbara. Upptäcker du att du gjort vad du känner är "fel" så börjar du bara om med det du tycker verkar bättre :) Köper du ett sele och hunden drar eller vad problemet kan va, ja men då köper du ett halsband, har du tränat på ett visst sätt men hunden inte svarar på det eller ni inte kommer nån vart, ja men då gör du på ett annat sätt osv… Man måste testa för att lära sig :)

Winrey
0

Så länge man inte gör hunden illa på något sätt så tycker jag man får välja vilket träningssätt man tycker passar. Som hon ovanför mig sa, va inte rädd för att göra fel. Man lär sig hela tiden. Testa olika sätt att göra, det är inte fel ta råd av andra men det är du som bestämmer vad du väljer att göra. Jag hitta mitt sätt efter några år, jag försöker kommunicera med energi och kroppsspråk. Alltså Cesar Millans sätt, lugn och bestämd. Jag valde den stilen då jag kände att den var naturlig och passade mig. Men bara för att den varianten passar mig, så kanske du trivs med en annan variant. Alla tränar sina hundar olika och det har ingen annan med och göra vilket sätt man har valt. Håller med #19 många uttrycker sina åsikter väldigt starkt som att deras sätt är det enda rätta och den andra är en djurplågare som gör på ett annat vis. Jag säger inte att alla är så men det finns dom som gör det. Testa dig fram och välj det som känns bäst för dig :)

Mvh, Moa

May the spirit of the wolf guide me in life.

Anna4077
1

#21 och 22. Vi jobbar på det och det är en del framsteg. Vi jobbar mycket med positiv uppmuntran men säger ifrån när han tex biter mig. Liksom vissa saker som vi verkligen säger ifrån mer än att inte ge godis liksom. Sen slår vi honom inte men säger "nej" med sträng röst. Typ bara om han biter oss. Det är liksom något som inte är ok. Vi säger nej och ger han något han får bita i. Så tränar vi sån "spontan kontakt" "följ mig" och lite sånt. Han kan sitt namn redan men det jobbar vi på med. Nu är det en hel del inkallning även om det är nästa lektion på valpkursen. Det är ju ganska naturligt. Och så klart att matte och husse är roliga :) sen är det en del vardags grejer som att inte springa ner för trappan utan vänta på oss, vara lugn när vi ska gå ut, jakthornet vid maten, bil träning sånt. Känns redan mycket tycker jag. Ändå gnäller folk att han inte kan sitt, ligg eller gå fint i koppel. Eller varsågod vid maten. Han har liksom bara varit hos oss i 9 dagar. Och han är en bebis. Känns tråkigt när folk klagar på sånt. Tycker jag är löjlig som inte vill lämna honom ensam osv. Tänker iallafall inte lyssna på dom. Viker aldrig i sånt jag känner är rätt. Det är inte mycket jag är säker på så jag tänker inte vika med det jag är helt övertygad.

Anna och taxen Max

Winrey
0

#23 men herregud, förstår att det är tråkigt när folk klagar. Jag en gång korrigera en hund jag tog hand om då han ville valla bilar genom att peta på honom med foten vid midjan som jag lärde mig att man kunde göra av Cesar Millan. Jag peta bara, inte hårt alls bara för att få bort fokusen på bilarna. Då kom det en gubbe och sa ''Sparka inte hunden'', jag skulle precis förklara att jag bara korrigerar och skulle aldrig sparka honom men han hade redan gått. Det var inte kul att bli anklagad att sparka min hund (hunden är inte min men är som min). Jag sparka absolut inte utan det var ett väldigt lätt pet. Så jag förstår hur du känner dig när folk klagar. Men tänk på att det är dom som är okunniga som inte förstår att en liten valp inte kan lära sig allt det där på 9 dagar. Sådant tar tid, det är oftast dom okunniga som klagar på andras sätt att hantera sin hund på. Tycker du gör rätt i att inte lyssna på dom. Det är dom som är löjliga.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Anna4077
0

Ja dom är löjliga.

Anna och taxen Max

WildaE.R
0

Tips, gå kurser med din hund hos en seriös hundtränare eller etolog, de vet exakt vad hundar behöver och vad som är bra för de flesta hundar. Valpkurser, beteendekurser och unghundskurser är det jag gått och jag var som du när vi fick våran lilla vän, nu är jag jättetrygg i min roll som matte och vet vad just min hund behöver.

Anna4077
0

#26 ja vi går på valpkurs just nu. Började 3 dagar efter vi fick hem honom :) sen ska vi gå på fler kurser :) jag funderar på rally lydnad sen med

Anna och taxen Max