Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 2444 ggr
Sugar Mist
0

Hurtta sele, dra?

Jag sitter och undrar om man kan låta en hund dra t.e.x. pulka med en hurtta sele, eller om det prompt måste vara en riktig dragsele? 

Har redan missat såpass många sylektioner att jag antagligen inte skulle hinna sy en dragsele tills vintern(Plus att jag inte har en blekaste aning om hur man syr en)

Jag ställer kanske dumma frågor men jag vill inte ha några dumma svar.

-

Anibaz
0

Det går ju att beställa! 👍

Sugar Mist
0

#1 Jo men det är ju så krångligt och alla pengarna dehär månaderna som kommer går åt till instruktörshjälp ):

-

Anibaz
0

#2 Finns ju även på djuraffärer så du kan ta med Opsis och prova ut en sele så du får rätt storlek.

Skulle inte rekommendera att dra i en sele som inte är anpassad för det, det blir lätt felbelastning och kan orsaka onödiga skador.

fridaaocrazy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min welsh fick dra min lillebror i vagn (se bild) i vanlig sele. Han hade aldrig dragit någonting över huvud taget, men fixade detta galant då denna vagnen styrs otroligt lätt, samt att den knappt väger något (även om det kanske inte ser ut så). Vi har fortfarande ingen riktig dragsele men detta ska nog införskaffas inom snar framtid, men fram tills dess så har det funkat bra denna enda gången med vanlig sele 🙂 (Han fick självklart gå en bit dagen innan utan min lillebror, men dagen efter gick vi en bit med honom i vagnen också, och detta uppskattades verkligen, speciellt hunden tyckte det var kul). Så absolut, du kan nog testa med vanlig sele 😃

Inga dumma kommentarer till detta, tack!

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Lilllens
1

Nej använd en riktig dragsele, det tycker jag.

Emmapower02
0

Jag använder en drag sele, förr när jag tolkade efter med skidor använde jag hurttas sele. Men efter att jag skaffade dragselen har hon dragit mkt mer effektivare!

mvh Emma<3

Lathundarna
0

För hundens och dess fysiks skull, använd utrustning skapt för ändamålet.