Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 572 ggr
[Thiger]
0

spåra efter människor

Hej!

Jag har en hund som jag skulle vilja börja spåra/söka med. Bla. efter människor. Någon som vet hur man ska börja?.

Tacksam för svar!

Faxlin
0

Jag hade min schäferhane som älskade att söka efter människor.
jag började lära honom vanligt sök. hanfick lukta på en godis bit, sedan gömde jag den och han fick söka. På det sättet fick jag in kommandot sök. Sedan utvecklade jag det med olika saker att söka och till slut så fick han söka en familjemedlem och sedan främmlingar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Thiger]
0

tack så mkt för svaret!

Jag gör oxå så som du gjorde i början , gömmer en godis sen ska han söka. Han verkligen älskar det!.

Malin-A
0

jag ska prova med Lusse också.. och har gjort precis som  Åsa..

Zebben
0

Riktigt sök tränar Du in som så att Du har en figge som ligger på ca 5 m avstånd in i skogen.

Du har hunden kopplad och ställer upp så hunden står med näsan mot den dolda figgen. Figge gör en pop-up (visar sig) och då släpper man hunden. Hunden springer fram och blir av figgen matad med godis och får beröm.

Sen fortsätter man så. Figge poppar upp och hunden släpps. Hundarna fattar detta väldigt fort. Sen kan man låta figgen ligga dold hela tiden, men kör en handklapp istället. Man släpper hunden och väl framme hos figgen så är det belöning.

osv.

Liss
0

jag är ute med ecko nästan varje dag i skogen, med mammsen och luffe me. Vi gömmer godis lite överallt, i stubbar, träd osv. och så får han leta efter dom. Sen har jag hoppat bakom en trädrot också och gömt mig så han fått söka efter mig. Han verkar ha fallenhet för de för han följde mitt spår precis och hitta mig direkt. Dogon spåra ju vildsvin och jaga puma i argentina så de är väl därifrån han får de. han står som en pointer med benet innan han kutar iväg. De är kuuul:)

Lufsen hittar mig rätt ofta först, men han fuskar ju.. han har ju vart militär och polishund.. så de är fuuusk!:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

LiLi
0

Jag brukar också gömma mig i skogen och sen får den som håller Hanna släppa henne och säga: sök! Hon hittar mig jättesnabbt och har hela tiden nosen i marken när hon söker upp mig. Hon går precis samma väg som jag och följer spåret fast hon redan har fattat var jag gömmer mig. Brukar gå extra krokar och svängar för att försöka göra det lite svårare. Hon har ännu bara sökt reda på mig, borda snart se om hon också vill söka upp andra människor.

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi gör mycket sök med Udda, och hon älskar det! Jag har henne kopplad och husse går kringilikrok vägar in i skogen och gömmer sig, sedan säger jag åt henne att leta. Hon är jätteduktig, men ibland har hon för bråttom och bara snurrar runt åt helt fel håll, någon som har något tips på hur man får henne att ta det lite lugnare så hon hinner med att nosa och inte bara springa?

Vi har även provat att husse gömmer sig och jag håller i en hoppande Udda som bara vill iväg, sen släpper jag henne och hon får spåra lös, och fort går det! Oftast går hon bara på lukten då och inte på spåret…