Varför naggar hundar?
Alltså jag har alltid sett det som att dom uttrycker kärlek/tillit via att nagga på hundkompisar, katter, kaniner, oss you name it. Mim vita herdehund (som är omplacering, svårt att få förtroende för folk pga taskig uppväxt) har börjat göra detta på mig när jag kommer in efter att ha varit ute (hon har även separationsångest från mig) och hon har även gjort så på mig efter att en liten vovve i skolan bet henne i läppen. Då satt hon sig nära nära och naggade på min jacka. Min andra tik Ronja gör detta ytterst sällan på oss människor men hon gör det konstant på okända katter utomhus, kissen hemma hos oss, när vi hade kanin gjorde hon så och hon naggar på våra andra hundar i hemmet. Vad betyder det, egentligen?
Hur menar du med nagga? :) Som när de kliar sig med framtänderna?
Ja precis!
Min hund naggar på alla hon möter typ. :) Eller, hon vill ha fingrarna i munnen men gör inget mer än så. Hon gör det bara när hon är överdrivet glad.. jag vet inte vad det beror på direkt och om jag ska vara ärlig så stör det mig inte att hon gör så. 😇 För mig är det typ kärlek och glädje.
Mina spetsar gör så på min hand om jag kliar på rumpan där de inte når riktigt, men inte annars.
När jag kliar min hund på de stället han tycker är skönast "naggar" han. Men har aldrig sätt han göra då på något annat djur/människa.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Min tik gör så på valpen här hemma, i synnerhet efter lek. Jag tolkar det som "ompysslande" och som ett ömhetsbetyg 😊
Jag tror det är samma som då apor plockar ohyra på varann, eller då hästar kliar varandra. Ompysslan och omvårdnad i flocken/gruppen. Men att hundar är avlade att vara mer öppna för människans alla djur så det kan vara därför det är mer utspritt mellan arter hos hund.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Min hund kan nagga på katterna om han busar med dem. Men jag skulle väl inte påstå att han älskar dem;)
Det är vännskapsnagg, om en hund tycker om en annan hund eller djur för den delen. Även människor även fast människor inte brukar uppskatta den vänskapen x)
Ah okej 😃
#9 Nä haha det gör ju förbaskat ont!
Dim hund tycker om dig och är glad att du kommit hem :D min gör så när vi gosar. Fruktansvärt när han ska nagga mig på örat, kittlas massor!!