Ångrar du namnvalet?
Jag ångrar Ezios namn sjukt mycket. Jag gillar egentligen inte hans namn, men det bara blev så för att vi inte hittade ett ordentligt namn till honom och han hette redan det innan.
Jag hade velat kalla honom for Nanook eller Tippex eller Dean eller något fint. Men nu får han helt enkelt heta Ezio för han är en Ezio och så är det bara.
Har ni ångrat era hundars namn nån gång?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Japp ibland så har jag gjort det, ångrar att jag inte döpte min till Lucifer. Visst kan man ändra det och lära in väldigt lätt men tror inte folk hade uppskattat det speciellt mycket :)
Det har hänt vid ett par tillfällen när jag känt att Stray kunde ha haft ett annat namn. Bland annat så tänkte jag mycket på Ruff och även på hans stamtavlenamn, Pix. Dock så ville jag ha ett lite svåruttalat namn på min hund, då syrran hade enorma problem med sin hund för att barnen på gatan gick runt och skrek dess namn hela tiden och det försvårade deras träning. (Mitt namnval fungerade ur den aspekten, barnen i kvarteret kallade min hund för "Shrek", vilket han inte lyssnade på för ett ögonblick!
)
Men jag hade döpt honom till Stray innan han ens var född och hela familjen hade vant sig vid namnet. Så vi gick runt och kallade honom för det namnet innan han ens kommit hem och att byta namn skulle inte ha funkat för någon av oss. Nu, åtta år senare, är jag supernöjd med namnet och skulle aldrig kunna se honom med ett annat namn. Även om vi har ca 100 smeknamn som han också lyssnar på. 🙂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Ja varje dag. Men men
Jag ångrar Vix litegrann, säger Vixen hela tiden istället. Hade velat att han skulle heta Jack (men vet en annan aussie som heter det så kändes lite tokigt att ta det då)…
Tvåstaviga namn är lättare att ropa, men han är en Vix och det är lätt att säga namnet, men det är ett dåligt när man ska locka på honom och sådär.
Familjehunden heter Hugo och jag döpte min hund till Asko, vilket jag ångrat till och från eftersom att det är så likt. Tror det hade varit lättare för hundarna om han hade fått något annat namn som var mer olikt. Men jag gillar själva namnet, och nu kan jag inte se honom som något annat än en Asko.
Absolut inte. Alla mina djur heter samma namn som de hette när jag köpte dem. Förstår inte meningen med att byta namn.
Nej, jag är glad att vi tog Spike - han var en Spike (gremlin). Innan hette han Bo - Bosse Naken. Det gick ju bara inte. 😃
Min hund heter egentligen Majomas Rosemary (på pappret), vilket vi inte kallar henne för. Vi har alltid sagt Ally till henne vilket vi är jättenöjda med 🙂. Det är en rolig historia bakom då det kom till genom en felskrivning på sms :).
Min heter Max. Egentligen hade jag velat döpa honom till något lättare att ropa men han är en Max. Vet inte ens varför vi tog det namnet. Är inte jätte förtjust i det men ja. Han är Max. Det är liksom bara så :p även om jag inte gillar det. På stamtavlan heter han Ingemar vilket inte är ett alternativ då min morfar heter det.
Anna och taxen Max
Jag är väldigt nöjd med namnet. Hos uppfödaren kallades han för Bobo men då tänkte jag bara på en apa så vi började kalla honom för Elvis istället 🙂 Funderade på Ozzy och Eddie också men han var helt enkelt en Elvis 😉 Det händer dock att vi kallar honom för Bobo-bus
Tåss är verkligen en Tåss, så det ångrar jag inte. 🙂 Namnet var bestämt långt innan han föddes, så det är ett namn jag har gillat länge. Jag har även andra han-namn som som jag gillar (King, Wolf mfl) men de namnen passar inte alls på Tåss så de sparas till eventuella framtida hanhundar. Tåss är liksom så liten, spinkig och fjantig men tror att han är stentuff - verkligen en tåssa.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Nej har faktiskt aldrig ångrat mina hundars namn, namnet har varit så självklara när vi sett och träffat hundarna för första gången så vi har aldrig behövt ångra oss över det 🙂Många som säger (som inte ens träffat honom) att Sigge verkligen passar till sitt namn.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#12 Sant Lina, Sigge ser verkligen ut som en Sigge 😉
Nästa vecka får jag och sambon hämta hem vår lilla pojk, namnet till honom är ett namn som jag sedan flera åt tillbaka har velat ha till en hund av antingen Rottweiler eller Aussie ras då jag kände att det är dessa två raser (av de fyra jag är intresserad av) som namnet skulle passa till - och då också förutsatt att personligheten håller till det med!
Tanken var att jag skulle bli med hund nästa år, en Aussie, då jag hittat planerad kull och allt som kändes lovande. Men så dök denna planerade kull upp och det kändes rätt direkt, föräldrarna och uppfödaren var helt otroliga, så nästa vecka kommer vår Rottweilerhane hem vid namn Rotax. Ett namn jag hållit i länge.
Jag avskyr mänskliga namn på djur, kan inte bli mer opersonligt än så tycker jag. Namnet fick jag fick jag upp ögonen för efter att ha hållit på och mekat i en äldre skoter med en Rotax motor, ligger bra i munnen, härligt att säga, inte vanligt och det är ett namn som jag anser inte passar till vem som helst.
Kom på nu att det är väldigt motorinspirerade namn jag har, haft en kanin som hette Volvo, har en katt som heter Diesel och snart en hund vid namn Rotax. De andra två namnen jag vill ha på hund är även de motorinspirerade.
Jag har visserligen en vilja att få ha dessa namn på hundarna, men man vet aldrig förren man får träffa individen i fråga. Det ska passa till utseende och personlighet, inget man tar bara sådär.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Athos ångrar jag. Vi hade bestämt namnet innan han blev våran. Stamtavlenamnet hade passat bättre, (Darth) Vader. Men vi höll fast vid Athos av någon anledning… Jin fick sitt namn efrer ett par veckors namnångest, det bara klack till så hette han Jin. Aldrig ångrat, väldigt nöjd. Feng… det namnet bestämde jag låååååångt innan hon föddes. Älskar det. Hon ÄR Feng. Nästa hunds namn är redan bestämt, men det håller jag för mig själv. ;)
Ni som är missnöjda med namnen, varför byter ni inte?
Jag är jättenöjd med Biras namn. Lätt att säga, småroligt och vackert! =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Min hund hette Alpha när vi fick henne, vilket inte alls passar.. Vi bytte till Alva som är jättemycket mjukare och också klingar ganska lika i hennes öron så det har inte blivit nåt konstigt med övergången…
INNAN hon hette Alpha hette hon Hera. Hade vi vetat det hade vi nog valt Hera istället för Alva, men Alva passar kanon också. :)
"På natten är alla katter svarta"
Nej, inte det minsta. Vi valde Grims namn i efterhand, just för att det passade honom. Evis valdes i förväg, men passar henne kanon. Stamtavlenamnen kan vi inte kalla de för. Eller kan och kan, men känner inte för att använda Chinwendu (Grim) och Divinium Liv (Evi).
Nej jag ångrar inte mina hundars namn. Båda mina nuvarande hundar har fått nya namn efter de kom till oss. Den första för att vi hade haft en hund med det namnet så vi tyckte det kändes konstigt med en till så vi bytte namn. Hon heter nu Nalu (uttalas Naloo typ och betyder "surf"våg på hawaiiska) och så när vår andra hund flyttade till oss så hade hon ett mänskligt namn som min man aldrig riktigt gillade som hundnamn. Hon hette Ylva så då valde vi Vilda eftersom vi tyckte det var en viss likhet i hur namnen låter.
Ett hem utan en hund är inget hem
min sambo ville att vår hund skulle heta diesel och jag var inne på sune (haha, kontrast) men så brainstormade vi dagen innan vi skulle hämta honom och där bland namnen dök obelix upp och det kändes rätt för oss båda :) han passar i det namnet och vi är nöjda :)
Nej, det gör jag inte. Jag tycker Fia är ett passande namn på min lilla tik. Förra hunden hade döpts till Daisy av uppfödaren, men jag kallade henne Cilla för jag tyckte genast att hon såg ut som en Cilla.

Nej, vi ångrar inte namnen på våra tjejer. Dom är Alice och Kaila :-)
Min Hund heter Charlie och jag tycker det passar honom. Men jag tycker att Kinai är det finaste hundnamnet men det tycker inte resten av familjen så det får bli på nästa hund :)
förresten TS - ezio tycker jag är ett häftigt namn ;) jag gillar när det är lite ovanligt & dessutom tycker jag din söting passar väldigt bra i det :)
Jag ångrar inte valet av namn på mina töser. Önska & Lycka. Däremot hade jag kunnat tänka igenom det lite bättre innan jag gick vidare med temat. Även om namnen är ganska olika gör innebörden av dem att man blandar ihop dem väldigt lätt. Tror inte nån av töserna numera nånsin kallas sitt rätta namn när jag använder deras riktiga namn. Både jag och alla som känner dem blandar ihop dem.
Men oftast går de under namnen Lus & Snigel, så egentligen borde jag döpt om dem ;)
ångrar lite att jag döpte om Naeomie. Innan hette hon Laya, vilket jag tycker är mycket finare
Jag har inte ångrat något då de lyssnar på namnet :)
-
Aldrig ångrat, hade bestämt Tara redan innan jag hade tingat en valp. Likaså åt pappas hund hade jag namnet Zazza innan vi ens hade kollat någon valp. Och mamma bestämde Ida åt sin hund sedan vi hade kollat på valparna (fast det namnet gillade jag inte så mycket då, var väl kanske lite sur att jag inte fick välja namn😇). Det vi tänkt på innan vi gett namn åt våra tre nuvarande hundar är att namnen ska vara korta och lätta att säga och att ingen ska ha liknande namn (men ändå lyckas mina föräldrar ofta säga fel på Zazza och Tara, trots de t.o.m. är olika raser, fast mor och far lyckas ofta säga fel namn på oss barn också😉).
Jag har aldrig ångrat att jag bytte namn på Maximilian när han kom hit,det namnet han kallades i förra hemmet gick bara inte att ha.🤫
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Ja, lite. "Finley" är rätt svårt att uttala, dessutom heter mina katter Billie och Boblie (och Baileys men det gills inte för hon är inte min + att hon bor hos min pappa), så jag säger fel hela tiden!! Att den andra hunden (Max) kallas för Maski gör inte direkt saken bättre.
Dessutom kom jag ju självklart på bättre namn någon vecka efter att jag hade döpt henne.. 🤓
Men, namnet passar henne väldigt bra även om hon ibland får heta Billbob-nej-Finlig-menar-jag-FINLEY. Hade hon varit en hane så hade hon fått heta Samson, det var bestämt sedan länge. Oisín (oih-shin) eller Stinky önskar jag att jag hade döpt henne till (även om det första är ett killnamn), men som sagt så passar Finley henne bra och det skulle kännas jättekonstigt att byta namn.
feral jesus
Min hund hette Boston redan när jag fick honom och det var så rätt, han bara ÄR en Boston. Han kallas Bosse av syrran och hennes sambo, å ibland av mig också :)
Nej, Ludde var jag så liten när vi skaffade att jag inte direkt var med och bestämde namn, men skulle aldrig själv döpa en hund till Ludde även om jag gillar hans namn eftersom han heter det. Sally döpte vi efter en tv-serie och ångrar det inte, det passar henne bra, men på ett sätt så vill jag inte ha ett namn som ligger på topplistan.
Tex. när jag skaffade två av mina undulater förra julen så valde jag att döpa dem till ovanliga namn med fin betydelse, Nour och Mino som betyder ljus och paradiset. Jag älskar deras namn och kommer troligtvis döpa nästa hund (och även nästa djur oavsett art) till lite mer originella namn.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Nej det har jag inte.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Varför byter du bara inte namn ?
Min äldsta hund (omplacering) hette Cognac innan. Han rymde ifrån mig i början när jag hade haft han endast några veckor. Jag sprang runt i området och skrek "KONJAAAAAK !! KONJAAAAAK!!??" och grannarna trodde helt klart jag var påverkad. Efter det bytte jag namn på honom till Melwin och han började lyssna jätte snabbt på det, och både jag och han trivs i det 🙂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Jag är jättenöjd med Zukis namn! I stamtavlan heter hon Alabama Angel och kallades typ "Ängel/Ängla/Angel" men när jag träffade henne så var hon helt enkelt en Zuki, inte svårare än så liksom ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Dimma hette Bella när jag tog henne som omplacering. Jag döpte om henne till Dimma och har verkligen inte ångrat mig, tycker dt är superfint namn och passar verkligen henne som är vit/grå, fluffig och alldeles underbar :) Namnet Bella tycker jag inte alls om och hon passade inte heller i det tycker jag, nu reagwrar hon inte ens när man säger Bella. Däremot har hon ju ett antal smeknamn som hon också lyssnar på, lärt barn har många namn :)
Ingen av mina hundar har namn som jag själv skulle ha valt, men jag har svårt att tänka om när de väl är presenterade för mig, så de har fått behålla namnen som uppfödaren gav dem. (Sam, Boss, Ida, Fridolf, Frodo)
Faktiskt inte, jag ville ha ett ovanligt och unikt som jag aldrig hört någon heta och det stod mellan Omega och Delta, båda hade nog passat lika bra… Nästa hund blir kanske en Omega ;)
Ixxi ångrar jag inte för fem öre. :)
Ådi hette Fridolf och jag tänkte kalla honom Kenshin men det var både svårt att ropa och han lyssnade inte på det, så det blev Ådi vilket passar honom perfekt.
Apache hette Tyson och kallades kort och gott "Ty" (engelskt uttal) och jag avskydde det enormt! Så han var namnlös ett tag tills vi kom på nåt som passade. Men gillar hans nuvarande namn. :)
Funkar utmärkt att ha en namnlös hund tills man hittat nåt. Man kallar dom ju ändå för massa smeknamn. Sötisen, vovven, tjejen, tösen, grabben, och så vidare. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#35 Alltså, Ezio är bara en Ezio så bara är det.😃Det är ett fint namn också såklart och jag tycker om de andra namnen kanske bättre men Ezio är ingen annan än en Ezio, det sa han till mig.
#41 jag förstår precis vad du menar 😂 Men om han inte skulle hetat Ezio eller skulle varit en Ezio (han passar i det för övrigt, jätte fint namn!) Vad skulle du döpt han till då :)? Bara i ren nyfikenhet 🙂
Dean😍Är helt kär i Dean Winchester från supernatural och illern min heter Dexter så Dexter & Dean passar så bra ihop😃
#43 ååh, Dean Winchester 😍 Han är snygg han 😃
ååååh, iller har du också, fuskis ! Hade jag haft plats och tid hade jag inte tvekat på att skaffa en iller !
Nej, jag ångrar inte deras namn.
Fokus döpte jag om från Xavi. Jag gillar namnet Xavi också, men det var sällan någon som uttalade det rätt, blev tröttsamt. Dessutom ville jag ha ett namn som beskriver hunden, och Fokus namn beskriver en stor del av honom. Hans fokus är något utöver det vanliga.
Torres, han är en Torres. Gillar inte namnet egentligen (vad tänkte jag med när jag döpte honom?) men han passar så bra i det. Vill egentligen döpa om honom till något häftigt, men han passar inte i någon av dom namnen jag har funderat på. Så Torres får förbli en Torres. Torres är bäst helt enkelt.
Medarbetare på brukshundraser.