Sol o värme
Är det så att svarta hundar lider mer i värmen än andra? Har en svart långhårig hund som inte vill annat än in i skuggan när vi är ute. Sen ligger han en bra stund o flämtar på golvet när vi kommit in.

Svart drar till sig värme mer än ljusa färger, tänk dej själv om du har svarta kläder på dej i solen så blir du varmare än om du har tex vita kläder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
fast jag tror att även om hunden har svart o tjock päls så visst blir den varm kanske varmare än vita hundar men tror att dom på nått sätt stöter bort värmen lite ändå? annars skulle ju tex. Lusse i princip koka bort om han e lika varm uppe på pälsen som inne i? om nån förstår?
jag brukar iaf blöta ner honom, då blir han sval o skön =)
hundar har ju ett helt annat sätt att svettas på.. dom svettas ur trampdynorna. Dom reglerar på ett helt annat sätt liksom. Men om man känner, så visst blir ecko varmare just på fläckarna där han är mörkare:P men de är bara yttligt.
Dessutom är de efter pälslag också tror jag. Ecko har jättekort hår och en sommarhund.. så han står ut i solen. Han föredrar t om att lägga sig i solen om vi är ute. Medans Lufsen som har lite längre hår nästan kreverar av att bara gå ut.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Pälsen, vilken färg den än är i fungerar som både skydd mot kyla OCH mot värme. Därför kan man inte raka hela hundar. De reglerar värmen med pälsen. De svettas genom nosen, tungan och trampynorna.