vad ska ett bra torrfoder innehålla.
Ok ännu en tråd om foder med känner inte att jag fått svar på just det jag undrar. Alla har åsikter om vilket foder som är bäst. Jag undrar, vad ska ett bra foder innehålla och vad ska det inte innehålla? Om någon har någon fakta länk är det väldigt välkommet. Så, vad är det ni kolla efter när ni väljer foder? Vad ska fodret innehålla och inte innehålla?
Anledningen till att jag frågar är för att jag tror min valps avföring luktar mer än det borde. Det gör att jag är orolig för att han har ont i magen eller något annat som han inte kan tala om för mig.
Anna och taxen Max
Nu ser jag många nackdelar med torrfoder överlag och skulle inte ge det överhuvudtaget, eftersom det bla är så upphettat att viktiga vitaminer, enzymer m.m. försvinner.
Men det finns ju ändå bättre och sämre torrfoder, så detta skulle jag inte vilja att ett torrfoder innehöll:
Betmassa: Bara utfyllnad
Vete/majs: Om man nu prompt ska ha spannmål i ett foder så finns det bättre alternativ så som havre eller ris, men gärna helt spannmålsfritt
Tillsatt salt
Digestiv: Betyder hydrolyserat protein, och man kan utvinna det ur vad som helst. Alltså har man ingen som helt aning om vad det är.
Animaliska biprodukter: kan vara vad som helst, som tex näbbar och klor. Helst vill jag inte ha en innehållsförteckning utan specificerade köttkällor överhuvudtaget.
Konstiga ämnen som kan vara hälsovådliga
Och detta får ett torrfoder gärna innehålla:
Kött, specificerade köttkällor dessutom, och inte enbart färskt kött eftersom man då kan bli lurad att tro att det innehåller mer kött än det egentligen gör om de räknar på köttmängden på färska råvaror
Naturliga ingredienser som grönsaker osv.
Men som sagt så tycker jag inte torrfoder är direkt superbra även om innehållet är bra. Så rekommenderar alltid färskfoder, Mush Vaisto tycker jag är jättebra tex.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Hög kötthalt är viktigt och så kort innehållsförteckning som möjligt med naturliga produkter. Inte en massa konstiga ingredienser. Big no no är majs.
Rekommenderar Standardt
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1 Tack för ditt inlägg! Äntligen någon som skrivit så jag förstår. Vet inte varför men får liksom ingen ordning på all information jag läser/hör. #2 ska kolla upp det :) Tack för tipset.
Anna och taxen Max
Jag har Acana till mina stora hundar. Hög kötthalt med endast liiiiiite lite havre i. Jag tycker de funkar super ! Min stora schäfer var väldigt tanig innan och bajsade huuur mycket som helst. nu när jag bytt till acana så har han lagt på sig endel och bajsar inte alls lika mycket, plus att det inte luktar lika illa som förut. I början blev dom lite dåliga i magen av det, men då tog jag och kokade ris och blandade ut riset med lite VoH (färskfoder) med endast några torrfoder pluppar i, så blev dom bra i magen igen :) Den andra hunden mår också toppen på det. Det är dyrt, men jag rekomenderar det verkligen !
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Majs och foder som har "färskt" i sin innehåll går fetbort för mig.
De märken som är välkända och som gör rasrelaterade foder så som RC, Pedigree m.m. går också bort, det är bara att kolla innehållet så blir man svimfärdig.
Saker som kan innehålla giftiga saker så som lök m.m. går bort, det säger sig själv varför.
Vegetariska foder går också bort.
Det jag skulle vilja ha i ett foder är hög kötthalt, inga konstigheter och om det tvunget ska vara något spannmål i så är det Ris eller Havre det ska vara.
Torrfoder jag gillar är TotW och Ziwi Peak, K9 Naturals ska vara bra men jag har inte kikat på innehållet än. Standardt är helt okej också
-
Jag funderar starkt på taste of the wild. Iallafall något spannmålsfritt tror jag. Jag vill helst köra på torrfoder iallafall nu i början. Med jag vet inte alls än. Det är så svårt!!
Anna och taxen Max
#6 ToTW är ett bra torrfoder. Men jag undrar lite, varför vill du helst köra på torrfoder? Har du plats i frysen för färskfoder och kan få tag på det så är ju det absolut bästa maten för en valp att växa upp på.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#7 Tja har faktiskt inte någon jätte bra anledning men tycker det känns "enklare" med torrfoder. Jag är sjuk och behöver spara all energi jag kan. Vill lägga den lilla extra energin på valpen. Sen är vi ute och åker mycket och det känns lättare att gå en ryggsäck med mat i som alltid finns i bilen med andra grejer till honom. Ibland blir vi iväg längre än jag planerar. Vet inte men känns som magen blir förvirrad om han får färsk mat oregelbundet. Helst hade jag velat ha färskmat iallafall minst ett mål men ja. Vill inte förvirra honom i onödan. Jag kanske är överdrivet nojig :p
Anna och taxen Max
#7 Jag måste flika in att alla färskfoder inte är bättre än alla torrfoder för alla hundar. Man måste titta med lika kritiska ögon på färskfoder som andra foder. Bara för att det kallas färskfoder behöver det inte på något vis betyda att det är "komplett" och bättre än alla torrfoder som finns. Brister finns även hos färskfoder, en del större än andra.
#6 Kör på det du om du tycker det känns bra tycker jag. :)
#9 vi får se :) tyvärr får han äta upp påsen jag köpt eller ja fått :) eller ja skulle han visa tecken på att må dåligt så byter jag ju självklart omgående men har precis fått klart övergången från det han fick innan han kom hit. Han hade doggy valp foder tidigare och det ville jag verkligen inte att han skulle ha. Kan ju inte byta hej vilt känns det som.
Anna och taxen Max