Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4770 ggr
[MinIda]
0

Norsk lundehund

Hej, min vän och jag började prata om olika hundraser och så. Hon började prata om norsk lundehund. Och jag har inte hört det namnet många gånger kan jag säga. Men jag tycker rasen verkar som bra. Så nu undrar jag om någon kunde berätta lite om denna lilla varelse 😃

[MinIda]
0

Kan man träna Sök/Spår och patrull med en lundehund ?

[MinIda]
0

Putt 🙂

IngridSvensson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag äger en liten Lundehund. Du kan absolut träna sök och spår med dem! Nu kan detta bli ett väldigt långt inlägg, så jag ger en liten varning. Googlar man på denna ras får man upp att denna hund var avlad till att fånga lunnefåglar varav namnet. En zoologisk raritet med 6 tår ibland fler på varje tass. De kan vika in öronen och har en väldig rörlig nacke samt skulderblad. Det var längesedan lundehunden jagade fågeln i och med de kom på nya sätt att fånga fågeln. Idag är lunnefågeln fridlyst och lundehunden är med på UNESCOs list på utrotningshotade arter. Men som hund är den otroligt charmig och social. Har träffat några vuxna individer och alla har varit så Goa. Plingar man på dörren välkomnas man av nyfikna skall som sedan övergår till svansvift. De har ett sätt att leka som påminner om katter. De använder gärna tassarna och slänger leksakerna med munnen och tassarna. De gömmer gärna mat "samlar" och har ett säkert kroppsspråk. De älskar att vara med överallt så länge de är med sin flock. De brukar kunna vara social mot andra människor men flocken är viktigast. Det små men oerhört starka och outtröttliga. Men de kan likväl ta det lugnt också. Är det något mer du undrar över är det bara att fråga på, det är En hund som man måste träffa på i verkligheten. De är verkligen speciella och lättsamma små varelser. Eyvind heter min kille och han är min första hund. Idag trängde vi kontaktövningar vilket går hur bra som helst. Dock lägger vi mer vikt på passivitet eftersom han Har lite spring i benen! ;) men passar bra till de som inte är så hundvana, för det är väldigt lite jakt i dem, idag är de mest en sällskapshund men man ska låta de jobba lie ändå. Dock får man inte krävs för mycket av dem. Det lite självgående och gör saker som de tjänar på. Kuli att fler får upp ögonen för hemma hundras, med tanke på att rasen är utrotningshotad.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[MinIda]
0

#3 Tack för ditt fina svar. Jo, har läst lite på dem hela dagen idag (😇) och dom verkar ju vara intressanta och roliga hundar. Väldigt viga.  Dock är det ju länge kvar tills jag får skaffa hund då mina föräldrar inte vill ha en. 😕

Så det är 6 år kvar tills jag får skaffa hund, för då är jag 18. Jippieee..

Men nu återgår vi till ämnet.

Är de lättmotiverade ?

Självständiga ?

Är de lättlärda ? 🙂

nitisen
0

Jag har träffat två vuxna tikar någon timme, annars har jag endast träffat valpen ovan. Min uppfattning, sett till honom, är att de är ganska lättlärda men full i fan som valp. 😉
Jättego och han verkar vara lättlärd.
Motivation på rätt sätt så är nog alla raser lättmotiverade. Självständig. Både ja och nej tror jag.

Jax <3

[MinIda]
0

Men här i denna tråd på detta forum beskriver dom rasen lite mer, annorlunda ? 🤔

Hoppas man får länka. Klicka här.

nitisen
1

#6 Det var ingen där som hade en egen utan mer skrev av sina erfarenheter av de som de mött.

Skälliga? Ja, det är en spets. Träna så blir det inga problem. De jag mött då jag följde med att hämta Eyvind, de skällde då vi kom men sen var de tyst. Eyvind (är dock liten) skäller inte då jag kommer, han skäller dock åt andra hundar.
Sena att bli rumsrena sägs det. Håll ett öga på hunden och denns kroppsspråk så är inte det heller något problem.

Det är lite så att hunden blir det man gör den till. Alla hundar är unika individer men det finns ju vissa rasegenskaper att vara beredd på vid köp av hund. Dock så behöver dessa inte stämma. Allt handlar i regel om hur du är mot hunden. 🙂

Jax <3

[MinIda]
0

#7 Tack för ditt svar. Du gjorde det klarar för mig där uppe 😃

nitisen
1

#8 Den dagen du ska/får köpa hund kan du ju åka och kika på en Lundehund. De är otroligt charmiga. Hade inte jag redan en valp på G hade jag köpt en då jag hängde med Ingrid för att hämta hennes. :)

Jax <3

Driva
0

Jag var innte på att köpa lundehund, men dels backade jag för att jag ville ha en träningshund och vad jag förstått är lundhundarna mer "vinthundsaktiga" alltså inga direkta träningsnarkomaner,

samt att alla jag pratade med sa att du behöver ha fasta tider för promenaderna, annars fungerade inte rumsrenheten så bra.

Besök min blogg: http://bumpi.se

IngridSvensson
1

Nitisen känner mig så hon vet vad hon talar om! Haha… Min kille är lätt att ha kontakt med, så jag har redan lärt han sitt (för 2 veckor sedan, han är 13 veckor + 2 dagar dag) och nu i veckan har han lärt sig ligg. Skallet är motiverat skulle jag påstå. Han skäller till när vi leker som bara den eller när det plingar på dörren. Han är ju vaksam vilket är en rasegenskap, men jg tränar honom aktivt till att rikta uppmärksamheten till mig så fort han ser andra hundar. Vilket han gjorde stora framsteg idag! *nöjd matte* Min kille är duktig på att visa att han är bajsnödig, han är orolig och sniffar i cirklar typ. Då måste man vara snabb med att gå ut (samt efter måltid och vila och lek). Men ska vara lättare med rutiner som sagt. Men det är iga problem om man jobbar aktivt med det. Jag vet flera stycken som kör agility med sina lundisar men de kommer nog aldrig lika lång som typ en sheltie. De är mest för att få gottigheter och lek. Haha som valp är en han en liten buse, bits jämt under lek. Men det jobbad på det med. Det är jobb med en valp oavsett ras! Sen vad det är för jobb lär man märka. :)

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

[MinIda]
0

Läste en blogg där en hade en lundehund. Hennes hund var 1 år och 7 månader men fortfarande inte rumsren ? Är det vanligt. Eller är det under 1 år, med träning självklart, som dom brukar klara av att hålla sig ?

[MinIda]
0

Ni som har lundehundar, visa gärna bilder på denna söta krabat 😃

IngridSvensson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 vet inte om det är så vanligt. Vet flera som har rumrsrensa lundisar! Vad jag hört är att de blir sen rumsren, kan hända upp till året, men 1 år och 7 mån lät väldigt sent…. Tror inte att det är så vanligt!

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

[MinIda]
0

#15 Sicken vilken sötnos 😍

[MinIda]
0

#14 Du råkar inte ha en blogg med bilder på din skönhet. Annars så får du gärna slänga upp lite flera här 😇

IngridSvensson
0

Jag har en blogg , är inte så bra med uppdateringen , ska bli bättre med det. Skramyr.blogg.se Och så har jag instagram där jag mest lägger ut bilder på vovven. Ingridsvenssson heter jag där! :D

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor