Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2776 ggr
Molosser
0

BARF, ge grönsaker!?

Ska börja ge BARF till hundarna, men känns som om det är jättemycket man måste veta om, har läst runt en massa och det blir bara mer och mer information..
Inlägget bör egentligen ligga i BARF men känns som om jag kommer få mer svar här.

Det jag gärna skulle vilja få svar på är:
1 | Hur tar man reda på hur mycket exakt sina hundar ska ha?
2 | Vad brukar ni ge era hund för kött / ben och vart köper ni det?
3 | Läste någonstans att de ska ha grönsaker eller dylikt, stämmer det och i så fall varför?
4 | Hur går övergångsprocessen till och vad ungefär kostar det i månaden för 1 Rottweiler tro?
5 | Någonting mer jag bör veta?

Snälla länka inte till någon sida, vill gärna ha svar från någon erfaren / kunnig här på forumet.

[Bolten]
0

1 | Hur tar man reda på hur mycket exakt sina hundar ska ha? - Ca 2% av kroppsvikten 
2 | Vad brukar ni ge era hund för kött / ben och vart köper ni det? - Allt möjligt, slakterier/coop brukar jag köpa på.
3 | Läste någonstans att de ska ha grönsaker eller dylikt, stämmer det och i så fall varför? - Det är inte nödvändigt. 
4 | Hur går övergångsprocessen till och vad ungefär kostar det i månaden för 1 Rottweiler tro? - Övergång är helt individuellt och kostar väldigt olika beroende på var du köper. Affär kostar de ca 50 kr / kg och slakteri 10-15 kg / kilo här så de blir väldigt stor skillnad :)
5 | Någonting mer jag bör veta? Vet att du inte vill ha länkar men jag har en blogg som består till stor del av barf och skriver mycket om näringslära osv där, så kika in om du vill :) www.yippoandnico.blogg.se finns en kategori som heter barf :)

Sugar Mist
0

1 | Hur tar man reda på hur mycket exakt sina hundar ska ha?
2-3% av hundens vikt ska den ha, mer om den arbetar hårt. Säg att vi har en hund på 10kg, då ska den ha 200-300g

2 | Vad brukar ni ge era hund för kött / ben och vart köper ni det?
Jag ger allt möjligt, allt från hela kaniner till grisfötter. Jag slaktar själv, köper på citygross och på gårdsbutiken i byn.

3 | Läste någonstans att de ska ha grönsaker eller dylikt, stämmer det och i så fall varför?
Man måste inte ha grönsaker utan det går fint att ge utan. Jag ser ingen anledning till varför man måste med river ner lite morötter i min hunds mat ändå för att han inte ska bli hård i magen.

4 | Hur går övergångsprocessen till och vad ungefär kostar det i månaden för 1 Rottweiler tro?
Jag visade först min hund köttfärs, sedan kycklingvinge, sedan kanin, sedan hel kanin osv. och det har funkat bra. Månadskostnaden beror helt och hållet på vart och vad du köper för något, precis som inom torrfoder så varier priser väldigt mycket.

5 | Någonting mer jag bör veta?

-

-

Molosser
0

#1 Tack så jättemycket för svar!!
Har faktiskt varit inne på din blogg och läst flera gånger 👍
- Lite fler saker jag kom på som jag undrar över:
1 | Räcker det med att bara ge hunden rått kött? I så fall, är det vilket som helst? Lever, hjärta, (kyckling, går det bra?) För ena hunden är helt galen i det 😃
2 | Måste man ge hunden köttben? Och går dessa bara få tag på slakteri?
(blir väldigt känslomässig för att se hela döda djur, därför frågan. Vill helst slippa gå in på ett slakteri😟)
Hundarna älskar att gnaga och slita med saker, så vore bra att få tag på.
3 | Kan man gå över till BARF när som helst, och om man får slut på kött, kan man använda färskfoder då, eller påverkar det hundens mage på något sätt?

#2 Tack så mycket för dina svar!! 😃
- Hur mycket kostar din hunds mat i månaden ungefär? (måste inte svara om du anser det privat).

Lilllens
2

För att kunna BARF:a en hund krävs kunskap, det är inte bara att ge en köttbit här och ett ben där. Har man inte tillräckligt med kunskap kan det gå väldigt fel och då är det bättre att ge färskfoder tills man känner sig HELT säker på vad man gör.

Jag BARF:ar inte helt än, men jag har råutfodrat i över ett halvår(vilket betyder färskfoder och rått kött plus RKB).

Såhär ser ett dagsschema ut för min hund på 10kg:

200g/dag
160g kött
20g ben
20g inälvor(10g lever)

På en vecka blir det:

1400g/vecka
1120g kött(minst 3 olika sorter)
140g ben
140g inälvor(70g lever)

Detta kommer jag utgå ifrån när jag får slut på färskfoder.
Det finns en grupp på facebook som heter BARF och färskfoder till hund och katt, där har jag fått mycket information av kunniga människor som gärna hjälper till! Gå med i den, det finns mycket artiklar att läsa och de är som sagt väldigt hjälpsamma.
Lycka till!