rå lever?
Har köpt lever till Sheldon, kan jag ge den rå?
kan jag ge för mycket? (såklart jag kan, men jag menar att han inte får äta sig mätt på lever).
Ja du kan ge rå lever. Ang doseringen vet jag inte men eftersom fodret han äter nu ska innehålla den mängd lever han behöver så hade jag varit försiktig med det, helst torka i små små bitar och använda som godis istället.
-
Fasiken, jag tänker nog köra på BARF
Lever i alla dess former är ju jättenyttigt för hundar. Stekt nyttigt för människor. Leverpastej äe ju också bra.
Det är rekommenderat att ge högst 50g lever per kg annan mat, på grund av att det innehåller mycket fettlösliga vitaminer vilka hunden kan få överskott av :)
Du kan ge rå lever, men som sagt så går a-vitamin att överdosera, samt att lever kan vara lösgörande för magen. Torka och ge som godis annars.
≧◔◡◔≦
Min erfarenhet är att rå lever är klart bättre. Tillagad lever ger lätt lös mage.
Dock ska man inte ge lever för ofta eller för mycket, då det kan leda till överskott av A-vitamin. Egentligen säger det sig självt att man aldrig ska ge "för mycket" av något foder. Man ska heller inte glömma att levern är ett reningsorgan och man ska helst ge lever från yngre djur av den anledningen.