Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3306 ggr
Madddeee
0

Hund pussar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund pussas/slickar i ansiktet armar ben överallt När man säger åt henne när hon är nyvaken och när hon har tråkigt Alltså hon blir överlycklig eller vad man ska säga hoppar och pressar sig fram för att slicka i ansiktet just vid de tillfällena hon gör Även så mot min andra hund , speciellt när den andra hunden sover. Det börjar bli jobbigt med de nu, visst de är mysigt att få en puss i bland Men inte så att man blir typ blöt! Jag har googlat vad orsaken till detta är men får inte fram något , är det någon här som vet? Är tacksam för svar, Känner hon sig undergiven eller att hon bestämmer eller vad är det? Försöker träna bort det men vill ändå veta vad det betyder när dom gör så. Rasen är staffordshirebullterrier :)

Molosser
0

Kan vara att hon kan känna sig lite stressad.
Har själv en hund som ''stress-slickar'', mest när det kommer besökare.
Annars vet jag nog inte vad det kan vara. Hade varit lättare med ett videoklipp där man får se hur din hund verkligen beter sig när hon gör detta 🙂

Cahira
5

Hört att många staffar, amstaffar och pitbulls beskrivs som en ras som gärna ger big sloppy kisses.. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[elmaek]
8

Eller så är hon bara pussig av sig? ;) Behöver inte alltid vara något fel. Är allmäntillståndet bra på henne så finns det inget att oroa sig för.
Och nej, en hund pussar inte för att dominera. Trött på ordet ''dominera'' 😃

Om jag hade analyserat min hund hade hon haft vääääldigt många besvär hon 😎 Hon naggar, rivs när hon blir glad/överlycklig, slår en när hon är överlycklig, älskar att slicka ens fötter och händer, är överallt när hon är överlycklig. Inget av dessa beteenden är dominans eller undergivenhet. Jag har bara en VÄLDIGT glad hund.

Sluta analysera om hunden verkligen inte mår dåligt rent allmänt, då kan man få fram en drös av sjukdomar som inte ens stämmer. Din hund är nog en pussig hund, en liten egenskap hos henne!

mahliin89
0

Jag har själv en amstaff hon är likadan tror bara hon visar kärlek då raserna är väldigt kärleksfulla :)

[Forest]
0

Att pussa ofta låter som stress-pussar. Vad gör ni med hunden  hur ser  aktiveringen ut på en vecka. Här har vi en som kan tvätta än mer än vad vi anser är normalt så henne säger vi åt och hon aktiveras med olika saker för att få omväxling.