Vapl och äldre hund med stor intigriditet
Vi har nu haft vår lilla valp hemma i en vecka. Vi har en äldre 7 årig kastrerad hane. När de är ute så leker de som tokar och lillan kan vara nog så tuff mot grabben, han morrar till ibland när hon går på för mycket annar är han jättetålig mot henne. Vårt problem är inomhus då morrar han och och kan göra utfall mot lillan om hon kommer för nära eller försöker hoppa upp i soffan när han ligger där eller om han är trött. Så vi kan helt enkelt inte alltid ha dem lösa tillsammans. Vi kör med kompostgaller mellan dörrarna när vi inte kan hålla koll på dem. Fast jag ser att grabben vill vara på rätt sida av gallret där jag är. Och lillan tjuter när hon är på fel sida av gallret.
Jag tror att med mycket jobb så kommer det säkert att lösa sig men nu känns det ganska hopplöst. Någon som vart i samma situation?
En kompis till mig var i samma situation. Hon fick kontrollera alla situationer ordntligt, så att valpen inte gick för nära andra hunde osv, och delade upp dem om hon inte kunde hålla koll just då. Sakta men säkert gick det, valpen lärde sig den andra hundens gränser, och andra hunden blev mer ok med valpen. Så det ska nog gå! :)
Vår gammeltant här hemma gillade inte alls när vi tog hem en valp. Han fick inte komma inärheten av henne och hon totalignorerade honom förutom när han kom för nära så hon sa ifrån. Men hon skulle aldrig göra illa honom. Efter ca en och en halv vecka la hon sig plötsligt på golvet och gnällde på honom, hon ville leka :-) Sedan dess är de bästa kompisar, även om hon fortfarande säger ifrån om han är dryg och allt sker på hennes villkor.
Så så länge er 7åring bara markerar och inte vill göra illa valpen tror jag inte det ska vara några problem :-) Det är bara att ge det lite mer tid och låta dem vänja sig vid varandra.

Vi lät inte valpen gå upp i soffan för att den äldre hunden måste kunna gå undan och få vara ifred någonstans.
>>>Malum domesticum<<<
Jag skulle inte låta en hund vakta soffan eller knät, man kan säga till att den äldre hunden ska sluta med vakta soffan och dom platser han inte äger. Att han säger ifrån är bra men att vakta soffan och dom offentliga platserna i hemmet kan man gott säga till om att det är inte bara hans platser. Det har bara gått en vecka hur gammal är valpen? för inte lämnar ni en valp hemma själv än?
Givetvis lämnar man inte en 10 valp ensam men ibland behöver man gå på toa och duscha mm.