Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1584 ggr
[postmortum91]
0

han är nog väldigt smal, äter dåligt

Nackdelen med att ha en fluffhund, det är att man ser inte alls om hunden är tjock eller smal. Så dessa bilder man kan titta efter hur hunden ska se ut från sidan och uppifrån hjälper inte någonting. 

Sheldon är 1 år och 6 månader snart och han väger nog bara 25 kg ca. Hittar inte vågen nu då vi nyss flyttat men alltså jag tror han väger för lite. Han är så fruktansvärt kräsen också, så han äter alldeles för lite. Vi har ju inte direkt brytt oss för att vi tänkt att han äter ju när han blir för hungrig. Fast han går ju på minus varje dag, så till helgen ska jag köpa färskfoder igen, VOH och även testa (äntligen) taste of the wild. Jag ställde mig och mixade förut, jag mixade ner massa kulor, blötmat jag köpt på affären för att blanda ner lite, 3 råa ägg och nån skiva ost som han älskar. Han äter ju inte direkt överlyckligt av det heller. Tror det smakar för mycket kulor, typiskt också då jag stod med skiten i 15-20 minuter.

För övrigt är han glad och pigg (så pigg man kan vara om man äter för lite hela tiden). Han verkar må bra annars liksom. Här om dagen blandade jag i massa godbitar i maten så att det blev MYCKET mat, tänkte att "det där orkar han aldrig äta upp", tänkte ju inte att han skulle det heller. Men JÄDRAR vad han åt, och efteråt kom han asglad och busade och kelade mer än någonsin. Tänkte att det måste berott på att han fått äta sig ordentligt mätt för första gången på ett bra tag. Då blev han iallafall väldigt pigg och lycklig. Det är så jobbigt med en hund som är så kräsen, även om vi BARA ger honom torrfoder i flera veckors tid, så äter han efter ett bra tag, bara för att han måste. 

Jag är orolig för hans vikt, så jag och min sambo kommer nu övergå till färskfoder som vi vet att han äter. Om han inte skulle äta det, då är han sjuk och måste till veterinären. 

Jag vet ju inte hur en eurasier ska kännas under pälsen heller. Hans nedre ryggkotor sticker ut en bra bit, man känner lätt revbenen och det är inte alls något fettlager ovanför vad jag känner, det är med hud. Usch, låter som om han är ett benrangel… Han är 59 cm i mankhöjd och väger ca 25 kg som sagt. Han är pigg annars och verkar må bra. Verkar bara som att han svälter sig själv för att maten aldrig riktigt duger. Kan det vara så? undrar hur smal han skulle sett ut utan all päls, han ser ju inte smal ut, men det är ju pälsen som döljer. Man känner även höftbenen på honom som sticker ut lite.

felzena
0

Googlade lite och fann att "normalvikten" för en eurasier är 23-32 kg och mankhöjden varierar mellan 52-60 cm. Vad jag kan avläsa av det här är att din hund är underviktig, men det är så himla svårt att avgöra utan att få se/känna på hunden. Min hund skulle ha behövt gå upp något kilo och på han känner man revbenen tydligen och ser även dom bra när han "vrider" på kroppen, men hans ryggkotor sticker inte ut något alls. Jag tycker du ska testa ge honom färskfoder om de är det han föredrar. Ge honom mer foder än vad som rekommenderas för att se om han ökar i vikt.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[postmortum91]
0

#1 Jo jag vet att en eurasier ska ligga på det, och då har jag räknat ut att han borde ju väga typ 6 kg mer än vad han gör, och 6 kg är mycket för en hund. 

Nu blev jag orolig när du sa att du inte alls känner ryggkotorna på din hund, är min hund så himla smal!?

Usch, är det någon annan som har en hund som ryggkotorna längst bak sticker ut lite? 

Jag ska ge honom färskfoder, och jag ska verkligen ge mer än vad som rekommenderas.

Cahira
1

Hundar växer först på höjden, sen på bredden. Min hund var galet smal länge med men det kom med tiden. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Wraith]
0

Jag har ochså en hund som äter dåligt när vi talar om torrfoder. Så jag har gett mig och nu är det bara färskfoder/barf som gäller och har gjort så de senaste året. Och det äter han med superaptit.

Men jag kan ju även tycka att det inte är konstigt att det finns småätare om de serveras torrfoder. Lite mer kräsna hundar (som våra) har klart och tydligt visat att det inte är en hit och torrt foder (även om man blötlägger) i hårda tråkiga kulor låter inte gott. Sen ska jag väl inte riktigt påstå att min hund är kräsen trots allt han äter det mesta man serverar. Han kan äta torrfoder, men ledsnar extremt fort. Så varför skulle jag servera honom en matform som han inte gillar? Och jo vi har provat flera märken.

Det låter som om din hund är väldigt mager, min hund har dock aldrig varit så mager som du beskriver. Har varit till veterinären och hon har hela tiden ansett att han är i bra hull men behöver mer muskler tex över ryggen, han är dock annars väldigt välmusklad. Och det har vi arbetat på. Han mår jätte bra på denna mat så nä jag kommer aldrig gå tillbaka till torrfoder, torrfoder är ett dåligt sätt att utfodra hund på (mitt tycke), det är bara bekvämt.

Om du drar handen på sidan av bröstkorgen så ska du bara kunna svagt urskilja revbenen. Men det ska inte vara en "tvättbräda" om du förstår vad jag menar. Sen är Sheldon så ung så han kommer säkert bygga på lite mer i muskler och bygga ut ryggen och över höften, så länge han får bra motion/träning.

[postmortum91]
1

Tack för era svar, ni lugnar mig faktiskt. Jag var rädd att ni typ skulle skrika "AAAAAAAAAAAH HAN DÖR JU FAN SNART" eller nått liknande:P

TheaV
0

Jag tror det är väldigt vanligt att just eurasier blir kräsna när det gäller mat, jag har hört flera stycken som haft problem med det. Ett tips är att höra med de i gruppen Eurasier Sverige på Facebook, det finns både uppfödare och "vanliga" ägare där och jag har alltid fått bra svar när jag har undrat något. Annars kan säkert din egen uppfödare också svara :-)

tjoopa
0

Våran lillkille har också varit dålig på att äta 😕 Inge kul när man får höra från både veterinärer och domare på utställning att han är för mager…. Vi har testat olika torrfoder men även färskfoder vägrade han att äta efter några gånger. Nu får han ett veterinärfoder från Royal canin och för första gången på typ ett halvår äter han upp maten varje dag! 👍