Hur man beter sig i hundparken?!
Har en liten fråga om vad ert syfte är när ni går till hundparken med era hundar? Idag när jag var i hundparken så var det först inga andra hundar där då vi kastade lite boll. På ganska långt håll ser jag en kvinna komma med sin hund och tar därför upp vår boll och tar in min hund vid sidan. Kvinnan frågar om hon får släppa sin hund, javisst sa jag. När kvinnan kommit in och hundarna börjat hälsa så plockar hon upp en pinne och säger att hon vill leka med sin hund, vilket skapar ganska stor irritation bland hundarna för båda vill ju såklart ha pinnen och den hund som inte var min började vakta pinnen och såklart matten, då tar kvinnan upp sin pinne och jag säger att det kanske inte är någon bra ide att kasta pinne just nu. Nej svarar kvinnan och säger istället till sitt barn att springa lite med deras hund och leka, detta startar en stor stress och prestationsnivå bland båda hundarna och det blir inget bra möte alls, dessutom mitt i allt lek kommer barnet och plockar upp deras hund i famnen vilketg är att wilda börjar hoppa och nafsa i den andra hundens ben. Är detta en bra tanke med hundparken? Går ni dit för att leka med era hundar eller för att hunden ska få leka med andra hundar?
Jag har aldrig vart i någon hundpark då vi inte haft det behovet, det finns många stora grönområden här med skogar. Men vi ska åka iväg nästa vecka då kompisens ena hund kan sticka, tanken till åka dit är för att låta hundarna leka fritt.
Svar på frågan: "Går ni dit för att leka med era hundar eller för att hunden ska få leka med andra hundar?" För mig är det både och, för att leka med min hund (om man är där själv), men även om det kommer andra så är det ju skoj om dom kan leka med varandra. Vi har dock inga hundinhägnader här, men när jag var nere hos min pappa har jag upplevt det några gånger. :) Självklart är det dumt att kasta pinnar och leksaker, för det, som du säger orsaker stress osv, så det tycker jag inte man ska göra om det är okända hundar med och det var väldigt dumt av barnet att ta upp hunden. Om man är där för att låta hundarna leka med varandra så ska man inte lägga sig i överhuvudtaget, då tycker jag att dom ska leka fritt själva. :)
#2 helt min åsikt också. Tack för bra svar
Nej vill man leka med sin hund själv ska man ju absolut inte gå till en hundpark!. Om jag vill se en film ensam går jag ju inte på bio :p
Jag har aldrig varit i en hundpark men jag ser en hundprakt där man kan släppa sin hund ifall man är orolig över att den kanske ska springa iväg och parken ger ett bra ställe för hunden att springa fritt och träffa andra hundar. Kan man inte ha en hund lös någon annan stans så ser jag inget problem med att leka med den men om hunden kan vara lös annars så kan man försöka finna ett annat bättre tillfälle men alla kan inte läsa hundar, känslor och sinnesstämning så det blir inte alltid så bra.
Jag åker dit för att de ska få leka med andra hundar, men då har jag alltid bestämt med ägaren innan, både vänner och avlägset bekanta. Vill veta att det är en vettig ägare och att hundarna har hyfsade förutsättningar att leka bra ihop. Främlingar som tycker hundarna ska få leka för "de skulle vara så söta ihop" går bort direkt.
Vi går dit för att leka med andra hundar. Ibland för att träna med andra hundar som störningsmoment. :)
"På natten är alla katter svarta"
Hundparker är för mig ett ställe där man säkert kan släppa sin hund (säker på de viset att den inte kan sticka). Där kan man leka med sin hund och hunden kan leka med andra hundar.
När jag väl går till hundparken/rastgården så är mitt syfte ren lathet faktiskt. De dagar jag inte orkade gå till skogen eller ta en timmes promenad var det perfekt att smita in där. Nya dofter för Molly och så kunde jag chilla samtidigt som Molly kunde vara lös utan problem.
Men alltså.. jag tycker inte det ska vara några leksaker eller pinnkastning i en rastgård om det är flera hundar. Som du nämner kan det orsaka tråkigheter.
Är jag själv med Molly i en rastgård kan jag leka med henne. Kasta boll/pinne, sprida ut lite godis, träna inkallning osv då det är ett perfekt tillfälle då Molly är unghund och slår dövöra till då och då och en rastgård är det stängsel runt så hon kan inte rymma helt enkelt. Men kommer det andra hundar så är allt sånt slut och jag låter Molly, i den grad den fegisen kan, få leka och hälsa på diverse hundar om jag anser dom är stabila nog och om min fegis är stabil och trygg nog i situationen.
Men det finns folk som inte kan nåt om hundar och beter sig på detta vis den damen gjorde i din situation. Det är synd, det är väl då man får gå med bittra steg och rädda sitt egna skinn och gå därifrån så kan dessa människor vara lite …. tröga för sig själva.
Tack #9 för ett bra svar
Vi går dit för att låta våra två hundar leka av sig med varandra, hittills har vi dock gått därifrån när det kommit andra dit eftersom vår valp inte fått sin andra vaccination än och vi inte vill släppa dem med hundar vi inte känner. Vi bor i lägenhet så det är jätteskönt att vi har en hage nära där vi kan släppa dem utan att behöva oroa oss.