Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1730 ggr
[tk1971]
0

Klickerproblem?

Jag har kört mycket med klickerträning på min valp, främst för att öka kontakten. Undrar om hon är smartare än jag… det blir ju rätt mycket små godisbitar av olika slag under en dag, så jag klickar inte varje gång längre hon tittar på mig. Det känns som att hon tycker att det är för sällan hon får godis nu, så om jag inte klickar på ett tag så börjar hon hoppa upp mot benen och bita antingen i byxbenen eller ha dragkamp med kopplet. Precis som att "nu KRÄVER jag nåt gott, kasta ner nåt nu!"

Kan det vara så? Visserligen ska ju hunden fatta vid klickerträning att den ska bete sig så att jag ger henne nåt gott, men det ska ju inte riktigt funka såhär. Självklart ger jag henne inget när hon börjar bete sig sådär, men vad får henne att tro att hon kan pressa mig att mata henne med godis? Tror hon att det är hon som bestämmer här?

[Teddies matte]
0

Hunden tror inte den "bestämmer", något sådant existerar inte.

Hur gammal är valpen och hur länge tränar ni? Låter som den blir lite stressad/frustrerad, se över hur ni tränar och hur länge och undvik att träna så länge så valpen hinner bli uppjagad.

[tk1971]
1

Jodå, jag tror absolut att det existerar att hunden tror att den bestämmer. Det har jag lärt mig under mina år som hundägare. 

Valpen är drygt 4 månader.

[Teddies matte]
1

#2 Då tror du fel, läs på lite mer om hundar och deras beteende. En hund kan inte tänka i såna banor, en varelse av en annan art kan aldrig tro att den kan bestämma över en helt annan art, det fungerar inte på det viset. Lika lite som en kanin tror att den kan bestämma över en hund kan en hund tro att den kan bestämma över en människa.

I den häs situationen låter det helt klart som hunden blir frustrerad, väldigt vanligt med denna typ av överlagshandling, har själv erfarenhet av och arbetat med dessa typer av beteenden och hundar. Träna mer lugnt och se till att hunden hålls på en lagom nivå och inte överskrider sin stresströskel, träna efter hundens förmåga och inte för länge. Avbryt genast hunden blir för stressad och tänk sedan över hur du skall göra nästa gång för att det inte skall upprepas.

[tk1971]
0

Jag tycker nog att jag läst på en hel del, så det behöver du inte oroa dig över. Hur kan du säga att jag ska träna "mer lugnt" när du inte sett hur vi tränar?

[Teddies matte]
0

#4 Eftersom denna typ av beteende uppkommer av stress/frustration, vilket i sin tur ofta betyder att man inte tränat på rätt sätt för just den hunden.

[tk1971]
0

Jag kan lugna dig med att vi INTE stressar. Jag har varit väldigt noga med att gå fram i lugnt tempo och anpassa träningen efter hundens kapacitet. Jag kräver INTE för mycket av henne.

[Teddies matte]
0

#6 Det behöver inte betyda att man stressar, en hund med låg stresströskel kan jaga upp sig av helt vanlig träning, helt plötsligt kan de triggas igång. Det gäller att hitta rätt balans och då kan det även krävas att man tränar ännu lugnare.

Kan hunden slappna av annars i vardagen, både ute och inne? Finns det en bra balans mellan aktivitet och passivitet, bra på- och avknapp? Denna typ av hundar har ofta svårt med passiviteten, har ingen bra på- och avknapp och då måste man gå in och hjälpa till med detta.

"Släpp kontrollen lös" är en bra bok.

Maja2
2

Valpen tror inte alls att den bestämmer när den beter sig så. Den förstår helt enkelt inte vad du vill.

sarae
1

Hon har lärt sig att förvänta sig godis/belöning när hon utför det beteende du har förstärkt genom att klicka och belöna. Vilket är exakt det klickerträning bygger på. Att hon beteer sig så nu är också det helt normalt och betyder bara att du har gått för fort fram.  Helt plötsligt är hon i en situation där hon gör precis det du har lärt henne att göra, men plötsligt får hon ingen belöning. Alltså testar hon sig fram och visar frustrationsbeteenden. För at hon är frustrerad. "vaddå matte? Var det inte rätt? var det inte så här vi skulle göra? men hallå??".  Hon är inte redo att gå från klick + godis belöning till igen belöning alls ännu, det enda du gör då är att släcka ut den beteende du jobbat med att förstärka tidigare. Gå tillbaka till rutaett, klicka belöna när hon gör rätt, börja sedan att ge en verbal signal te.x "bra" eller "rätt" när hon gör det du vill, samtidigt som du klickar och belönar. Fasa sedan ut klickern.. men belöna verbalt och med godis. Därefter kan du börja varva. vissa gånger får hon bara verbal belöning. andra gånger både och. På sikt kan du fasa ut godisbelöningen, och bara belöna med godis någon gång ibland. Hundar utför de beteenden som lönar sig. Enkel biologi. Om det slutar löna sig att ta kontakt med dig/sitta/koka kaffe eller vadän man lärt sin hund göra så kommer man på sikt släcka ut beteendet. Alltså behöver man ändå bevara någon form av förstärkning man tar till då och då.

Em_
0

Ungefär så gör mina hundar när de inte förstår och blir frustrerade. Tänk att du helt plötsligt bara får lön var tredje månad, utan att någon förklarar varför ;) Det kanske funkar att ge henne någon annan uppgift som går att utöka längden på, typ gå fot eller bära något?

Cahira
0

Jag tycker det låter som en helt vanlig lekfull valp jag som försöker få igång dig att busa. Kolla hur valpar får igång varandra att busa. Hoppar på, tuggar på och lekmorrar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.