Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1875 ggr
LitenPyssling
0

Transport av hund

Varje dag ser man flera bilar med hund i som kommer i 90km/h där hunden sitter i knät på antingen passageraren eller till och med hos föraren, många låter även hunden få sticka ut huvudet genom fönstret under somrarna. 

Vad anser du när det kommer till transport av hund, ska den få vara helt lös och fri i bilen eller ska den transporteras i bagageutrymme, bur eller i bilsele?

Varför/Varför inte?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
3

Jag själv blir riktigt frustrerad när jag ser hundar lösa i bilen och då menar jag vid sätena, bagageutrymmet är OK men att ha den lös i baksätet/framsätet eller i knät finner jag riktigt frustrerande då jag anser att det är livsfarligt för både hund och människa.
En Chiuaua som väger 2kg, får en vikt på 80kg när den kommer flygandes i en krock där bilen färdats i 50km/h. Och detta är bara vid 50km/h, att färdas i högre hastighet ger en betydligt större vikt. 

Jag tycker personligen att det ska vara lag på att hunden ska transporteras i antingen bur/bilsele eller i bagageutrymmet där det är galler för baksätet och bagageluckan, både för dennes egna säkerhet men även för säkerheten av de övriga som färdas i bilen.

Mer finns att läsa här: Transport av hund

Sugar Mist
4

Hunden ska vara lös i bagaget om den ska vara lös någonstans.

-

Svarttusch
0

Nu har jag ingen hund, men jag har ändå många tankar om detta. Jag håller med om att man bör använda sig av antingen bur eller bilsele, alternativt i bagaget om man har lastgaller. Dels för hundens skull, men även för övriga. Tänk om man krockar, hunden åker igenom vindrutan och är skadad men ändå flyr. Då kanske man hittar den för sent. Bättre då att man vet vart den är. Plus att den lär klara sig mycket bättre i en krock på det sättet.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

russin
2

Det finns faktiskt en lag och en hund får inte transporteras lös i bilen - den räknas som gods. Gods ska "förankras" så den inte kan skada, så det är bur eller sele som gäller.

LitenPyssling
1

#4 Kollade runt lite förut och vad jag såg så är det ingen lag, var finner du detta? Jag kollade bland annat på jordbruksverket, tycker det bör finnas med där i sådana fall. Åh andra sidan så finns inte allt med där heller.

russin
0

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

I första delen står det följande, vilket enligt mig inte kan bli mer tydligt. En hund som inte sitter fast/är i bur är inte säkrad vid inbromsning.

Hunden i bil

Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

LitenPyssling
0

#6 Se där! Var där jag kollade men såg nu att jag hoppat mellan raderna lite trots att jag gick tillbaka. Ber om ursäkt!
Trist att många ändå ska tjuras på med att ha sin "lilla hund" i knät eller liknande…

tjoopa
0

Man kan få böter om man blir stoppad i en poliskontroll och inte har hunden i bur/fastspänd. Om man frånser att man får böter så ska man ju ur säkerhetssynpunkt låta hunden (och alla andra i bilen) åka säkert genom att använda bur/sele. Den du älskar skyddar du 😉

LitenPyssling
0

#8 Min sambo berättade om några som blev stoppade och fick böter då de hade hunden lös, är inte så roliga böter heller.
Om jag minns rätt så ligger en sådan böter på 1.500 kr, något man hellre lägger på en bur/annan säkerhetsåtgärd, tycker jag.

tjoopa
0

#9 Joo nog finns det många roligare/nyttigare saker att lägga pengar på än böter

Molosser
1

Jag väljer bur, alla dagar i veckan. Anpassad bur till hundens storlek, krocktestad och som sitter fast ordentligt. 
Någonting jag verkligen avskyr är att se hundar sitta i knäna på passagerare i bilar, då hunden vid en frontalkrock blir totalt mos och det är inte alls stor chans att han / hon överlever. Även om det blir en tvärnit i mörkret för en älg hoppar fram och passagerare inte var beredd, då flyger nog hunden rakt fram i rutan. Helt ärligt så ser jag såna hundägare som väldigt oansvarsfulla.
För varför ska alla i bilen sitta säkert förutom de fyrbenta? Jag blir förbannad rent ut sagt..

Bilsele är jag fortfarande skeptisk mot om det verkligen hjälper. För om det då blir en sidokollision så blir nog hunden mos då också och får sig en rejäl smäll och om selen inte sitter riktigt på så finns det risk att hunden glider ur.

Bagageutrymmet är jag också tvekis på, för att om bilen voltar så flyger hunden runt och får flera smällar. 

Så nej, jag kommer nog alltid tycka att bur är det säkraste sättet att transportera sin / sina hundar.

Vad många nog inte tänker på när de transporterar hunden i fram / baksäte i bilen, är att bilen kan ha krockkuddar på sidorna, vilket som kan bli livsfarligt för hunden. Även om hunden sitter fram så kommer hunden få kudden rakt i huvudet. 
Även om hunden efter krocken kanske bara fått någon skråma så kan det ändå ha blivit inre blödningar.