Läderkoppel till era hundar? klicka här :P
Hej känner att jag skriver inlägg hela tiden men det är ju ett forum right? :) Men till saken, tänker köpa ett läderkoppel till min hund när jag skaffar en och har hört att ju dyrare desto bättre, så ni som har läderkoppel var köpte ni erat? Och hur mycke kostade det ca? Har man en stark hund är det bättre ju bredare man har eller?
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker
Köpte hundarnas läderkoppel på en djuraffär som endast finns i mitt län. Kostade ungefär 250:-/st.
Förstår inte riktigt vad du menar med stark? Om hunden drar i kopplet då lär man honom / henne hur man ska gå. Så egentligen bör det inte ha någon betydelse om man har ett bredare / smalare.
Personligen föredrar jag bredare då de är skönare att hålla i
#1 det är ju klart att man lär den att gå fint i kopplet men ibland tar det tid att få den att sluta dra!
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker
#2 När jag lärde mina hundar att gå i kopplet så drog de ingenting då jag gjorde klart för dem från början att jag är roligare än allt som kommer framför oss. Så när jag såg att de var på väg att börja dra så visade jag att jag är mer intressant och mycket roligare än allt annat ute på promenaderna.
Men samtidigt så lär alla hundar sig olika snabbt och förstår antingen bättre eller sämre, mestadels beroende på hur ägare visar dem hur det går till.
Jag har köpt från Hööks, tror det kostade runt 200 kr. Sedan köpte min mamma ett till sin hund, jag är osäker på varifrån (11 år sedan), skulle kunna tänka mig att det var på Fäviken Game Fair. Tippar på att också det gick på runt 200 kr, nu flera år senare håller det fortfarande, dock håller det på och slits sönder på ett ställe, men går fortfarande att använda.
Så tror inte att ju dyrare desto bättre. Egentligen ska man nog försöka smöra lädret lite då och då, för då lär det hålla ännu längre.
Vi har fortfarande ett läderkoppel kvar sedan förra omgången jakthundar, det kopplet skulle jag tippa är ca 20 år gammalt. Det är lite hårt och lite slitet i kanterna, annars är det helt ok.
Köpt mina kaffekoppen på granngården har för mig de kostade 250-300 kr…
Jag har för mig att läderkopplet jag använder kostade 150-200kr..
Det är jättebra och skönt att hålla i, har du en hund som drar eller gör utfall/ryck så kan det väl vara bra med ett lite tjockare men ett standard borde funka :)
Jag fick mitt från uppfödaren d:
-

Jag har ett smalt och ett brett. Kostade kring 200kr tror jag.
Det breda är helt klart skönast att hålla i när hunden drar. Låter inte min hund dra, men om hon gör det så är det trevligare med det kopplet. Har en stor hund:)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Jag tänkte köpa ett koppel från Hurtta, ett rundsytt brunt koppel, sååå snyggt och supermjukt! Det liknar mycket det som #6 la upp en bild på, fast brunt då. Det kostar runt 400 kr, så är rätt dyrt! Men det är så himla skönt att hålla i handen! Tror det är runt 6-8 mm brett.
Haha inga kaffekoppar har jag köpt mobilens ord som den väljer missar man ibland ska själv klart vara läderkoppel
Jag har valt bredd efter storleken på hunden, tycker det är snyggast om det ser proportionerligt ut.
Köpte mina på granngården, där hade de ett märke som var billigt plus att det var garvat i sverige med miljövänliga medel <3 tror det kostade runt 199 kr för det lite bredare till stora hunden :)
ang tjocklek så har jag haft smalare koppel till båda hundarna, en stor och en liten, men när den stora väl drar efter något eller vill fram till något så är det både lättare och bekvämare att hålla emot i ett brett koppel tycker jag.
Jag köpte ett billigt smalt läderkoppel på Djurmagazinet, har inte haft det så länge så jag vet inte hållbarheten men det kostade ca 120-150:- 🙂