Rasval ?
Hej, jag har äntligen fått det tillfälle för att skaffa min alldeles egna hund nu. Har väntat rent sagt hela mitt liv, men allt jag fått höra har varit. Men inte kan vi skaffa hund,tänk vad det kostar,men inte har vi den tid. Jo, vi skulle visst haft tid och pengar. Men mina föräldrar ville aldrig ha en hund, så nu när jag bor eget och har fått ihop pengar,tiden så är jag redo för min egna hund. Kan berätta lite vad jag söker och hur jag har det.
- Promenaderna blir sammanlagt per dag runt 2 timmar + små rundor/kissrundor.
- Bor i lägenhet
- Vill träna eller tävla i Agility, för att jag tycker det är en fartfylld och rolig sport med samarbete. Freestyle, samarbete mellan ägare och hund, ser även väldigt roligt ut. Lydnad, skulle jag gärna vilja bli duktig på och om man blir det så blir det ju tävling. Sök,patrull skulle jag också gärna träna, och som sagt tävla om hunden trivs med sporten. Samt skydd verkar intressant, vet dock inte helt säkert om jag vill träna det, så ett kanske.
- Hjärngymnastik runt 1 timme per dag.
- Vill inte ha så mycket pälsvård, under 2 timmar i veckan.
- Inte en ras med en drös sjukdomar i sig.
- Inte vara så högljudd med skall och så. Träningen ingår självklart. Men vissa raser är ju mer högljudda än andra.
- Inte heller så mycket jakt, då den ska kunna vara med smådjur och vara lös utomhus då vi får tillgång till platser för det.
- Trivas med ägaren bäst.
- Modig,Självsäker.
- Simning vore ju bra då det både är bra för hunden och så behöver jag inte simma ensam. 
- Lekfull, men sedan på kvällarna kunna krypa upp i soffan och bara slappna av efter en dag. 🙂
Så, tror jag fick med det mesta nu.
Kan vara en idé att antingen kolla på SKK's hemsida (tror det finns där) eller låna en bok om olika hundraser 🙂
#1 Har tittat på skk och i hundböcker. Men vet inte riktigt som vilken ras ändå. 🙂
#2 Aj då! Jo, det finns ju så väldigt många så det är ju svårt att kunna välja bara en 😉
Hej, det beror ju lite på vilken storlek du föredrar på hund. jag har ganska stor erfarenhet av hundar. har växt upp med både agility och lydnad m.m och har en pappa som coach och elit domare. den som stämmer in på den information som du uppgett så kan jag LÄTT säga Pudel..
Pudel finns i olika storlekar och färger!
De är alerta och lättlärda, snabba osv.
Allergivänliga och hårar ingenting! (du ville inte ha massa pälsjobb, men det krävs inte såå mycket med allt krull.)
De är perfekta familjehundar, Så söta och är en officiellt underbart fin ras! Lycka till!
Korthårig collie. De är lite mer bruks än långhåren. Finns dock en del rädslor så forska fram vilken kennel som passar dig. :)
Jaktlabbe undrar jag om inte det kan stämma med.
Pudel som nån sa.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#4 Jo, tack. Men är inte riktigt för pudlar. Har nästan aldrig gillat de på det sättet. Men tack. :)
#5 Jaktlabradorer är lite njaa.. Korthårig collie går väl, men deras utseende är inte det finaste enligt mig. Har även mött några aggressiva sådana. 🤔
Fundera kring det där med skydd, om det är viktigt så kommer du inte ha så många raser att välja bland.
#7 Inte så viktigt. Kan lämnas bort. 🙂
Ska du träna skydd så behöver du en bruksras…