Det första att lära avlpen?
Om allt går som planerat så kommer det att flytta in en labbevalp till oss under nästa år och då det är ett par år sedan vi hade valp så undrar jag vad ni brukar träna/lära/göra med valpen som har högst prio.
Jag tänkte att inkallning, ensamhetsträning, miljöträning och klippa klorna är ganska prioriterat.
Hur har ni gjort?
Det viktigaste i början anser jag inte är att lära hunden massa kommandon, det kan man vänta med. Istället är det relationen och förtroendet man verkligen skall satsa på, när det är på plats och om man lyckas skapa en fin relation så går resten på räls sedan.
"Stanna" och "Sitt" tycker jag är viktigast. :)
#1 Ja jag känner som du att olika kommandon inte är så jätte viktiga den första tiden.
#2 Stanna var ett bra tips! tack :)
Namnet.
-
Ensamhetsträning och miljöträning som du skrivit är otroligt viktigt.
Sen att valpen gärna får träffa äldre hundar av de båda olika könen (menar då väl-balanserade hundar). Kloklippning och kontaktövningar 👍
#5 Ja ensamhetsträningen glömde jag bort med min förra hund och det tänker jag inte göra igen! :)
Jag har en handfull stabila hundar i varierande kön och åldrar som jag har planerat att hon kommer att få bekanta sig med. Vill ej att hon hälsar på alla hundar.
Kloklippningen och kontakten gick superbra med förra hunden så jag hoppas att det går lika bra den här gången :)
#6 Kan vara lätt hänt att man glömmer bort ensamhetsträningen ibland, klart att man helst är och gosar, busar och tränar med valpen 😉
Bra av dig att inte låta henne hälsa på alla hundar så det inte blir för mycket på en gång också. Lycka till och hoppas att du lägger upp en massa valp-bilder sen så vi får se! 😊
#7 Ja precis, pluggade hemifrån så hade ju inte direkt någon anledning att gå hemifrån om det inte var just för att träna honom men när jag behövde gå någonstans fick han ju följa med så det misstaget ska jag inte göra om igen :P
Det kommer definitivt att komma upp bilder här sen. Just nu är jag i leta uppfödare-stadiet men jag håller tummarna för att jag hittar min uppfödare snart och får min lilla valp till nästa sommar ^^
#9 Det är spännande men oj vilken djungel det är!
Tack så himla mycket :)
Lär först och främst att känna hunden och skapa en bra grund, en bra sak att lära är att hunden inte får äta det den hittar ute. Börja med att hålla en godis i en stäng hand. Efter ett tag kommer valpen titta dig i ögonen/i ditt ansikte då öppnar du handen och säger varsågod. Med tiden kommer handen kunna vara öppen och valpen tittar på dig. Funkar fint för min labbe ute och hon äter inget ifall jag inte sagt varsågod vilket är mycket praktiskt ^^
#11 Tack det ska jag komma ihåg :)
precis som #11 skriver är kontakt a-o för en god relation tror jag.. Du kan öva kontakt på massor av sätt.. När den ska få mat så visa matskålen och invänta ögonkontakt innan den får maten.. Innan den får gå in efter utevistelse kan den titta på dig och genom ögonkontakten "fråga om den får gå in" Fredrik Steen har ett bra klipp på youtube där han visar hur man gör.. Den första tiden behöver inte hunden så mkt aktivering utan blir fort trött men sen kan du skära hål i tennisbollar och stoppa i godis istället för köpa aktiverings boll.. Finns massor av bra grejer man kan göra själv istället för att köpa..