Varför vifftar hunden på svansen?
Hur kommer det sig att just den rörelsen uppstår när hunden är glad? Vad är det som utlöser den?
Någon som säkert vet med sig? :) jag tycker det hade varit intressant att veta =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
intresant fråga vargen gör det oxå :) Här har jag hund som inte bara viftar på svansen utan hela kroppen viftar hon på 
Hundar viftar på svansar även när de inte är glada, svansviftning kan betyda olika saker, lite beroende på åt vilket håll svansen går. Minns inte var jag läst om den forskningen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2: Det låter konstigt tycker jag, när min valp ser någon så blir han jätteglad och börjar vifta på svansen och öronen åker bakåt.
Jag har läst att svansviftning används av hunden för att "flagga" sin svans, så att den ska synas bättre. Minns tyvärr inte källan till detta. De flesta har nog sett att hunden kan vifta på svansen även då den har den mellan benen eller upp i skyn, enligt källan skulle det alltså vara för att få svansen att synas bättre och därmed göra sig bättre förstådd.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#3 När en hund viftar på svansen, ser det inte alltid likadant ut.
Vår hund t.ex viftar på svansen på ett sätt när hon är glad, på ett annat sätt när hon är osäker, annat sätt när hon är nyfiken osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har sett hotfulla gatuhundar i Thailand som viftar på svansen, tror inte det var för att de var glada.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Det är stor skilnad på t ex en hund som viftar på svansen, men har öronen ligganades bakåt och en som viftar på svansen högt men har öronen riktade framåt - den sistnämnde är inte undergiven alls och kanske inte ens "snäll" - alltid beror på resterande kroppsspråk. Man måste kolla på hela kroppsspråket med mimiken vad gäller ögon, hållning, mungipor osv
jag vet att en hund kan viffta på svansen vid olika sinnesstämningar men nu var frågan endast om varför det uppstår när den är glad 
gäller verkligen att tänka bortom sin akunskaper om hundar m man ska försöka förstå varför en hunds svans rör sig i olika situationer :D
För när jag försöker komma på varför går jag nästan automagiskt igenom vad jag har lärt om det.
men man kanske kan likna hundens glada svansviftning vid när man som människa blir glad varpå man gör en reflexmässig reaktion som att le med ansiktet…eller skratta.. varför gör man det?
Kanske, om man ska finna svar på den frågan kanske man måste gå längre bak i tiden än innan vargen var den varg vi känner idag…
Det kanske är en reaktion på hjärnaktivitet. När hunden gör något och tänker så rör sig svansen. När vi människor går igenom information och tänker så rör sig ögonen ungefär som att vi läser en bok…Någonslags….ja typ…..svansviftningen utlöses ju av en känsla..leende utlöses också av en känsla….
syftet kanske är en slags distraktion…när två hundar går runt och är stela vid ett hundmöte viftar dom på svansen kanske för att rörelser lättar på stämningen……
Samma kanske gäller med svansviftning i annat samanhang, den behaliga svansens fram o tillbaka svajande kanske då har en lugnande effekt….
När en hund är agressiv och skäller och viftar på svansen viftar den på svansen för att den snabba fram och tillbaka rörelsen av svansen ger ett mer upphetsad och aggressivt helthets intryck av hunden. Detta gör dom nog inte medvetet.
#8 aha, missade att tråden handlande om varför den viftar på svansen när den är glad :)
Men dte vore ju onödigt att starta ytterligare en tråd med "varför viftar hunden på svansen när den är aggressiv" :D
Om man utgår från teorin jag nämner ovan skulle det kunna vara så att hunden vill "flagga" sin sinesstämmning även när den är glad. När hunden är "glad" är svansen ofta låg/neutral, vilket skulle kunna visa "jag är vänlig och vill dig inget ont" som hunden sedan gör ännu tydligare genom att flagga.
Det är bara spekulationer från min sida, jag tycker om att spekulera om beteenden. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#10, precis DET är jag ute efter! Vad är det i hunden som sätter igång svansvifftningen!
alltså inte varför den vifftar utan hur uppkommer det! hm, jag är kanske dålig på att utrycka mig :P hihih
#11 aaa men om man ska gå ännu djupare, vad är det i själva rörelsen som gör att en annan hund uppfattar den som lugnande.
Jag funderar på om detdär beteendet och en annan hunds uppfattning om beteendet är skapat i en förhistorisk tid… med evolutionen eller nåt :D
Jag läste en artikel för ett tag sen där det stod om en grupp som domesticerade rävar i Ryssland. Efter några generationer började dessa också att vifta på svansen för att visa att de var glada. Så det borde ju vara kopplat till att kommunicera med människan på nått sätt, lite som tas upp i filmen som lades upp i en annan tråd här. Bara en tanke, har ingen djup kunskap inom ämnet
.
Ja sant som #13 säger, antagligen är det via evolutionen som beteendet utvecklats, precis som alla beteenden alla djur har.
Har säkert varit fördelaktigt för flockdjur, som vargar, att kunna uttrycka sig och sin rang etc. med svansen. Nära flocken såväl som flera hundra meter bort från varandra, svansen syns ju lite mer än ansiktsuttryck tänker jag. :D
Och visst måste de väl kunna vifta på svansen för att få para sig. ;D De som överlever bäst och får para sig mest, för sina generna vidare a.k.a. "survival of the fittest". /evolutionen
Oj sry.. visste inte att jag var biologiskadad. :P
#14, jaa den har jag också sett! Det kan mycket väl vara så! intressant =)
Pilon, jag har faktiskt inte ens tänk på att en glad svansvifftning kan gämföras med ett leende eller ett skratt av en människa! precis som svansvifftningen så bara uppstår ju ett leende och oftast inget som vi kan kontrollera :) också intressant tycker jag!
Min 6 månaders valp viftar både på svansen, rumpan och ler med hela ansiktet (visar tänderna i ett glatt leende) när hon är riktigt glad
Lite mera info om svansviftningar!
"Riktningen på svansens viftning tycks ha större betydelse än man trott. Det har tidigare föreslagits att sidriktningen, lateraliseringen, i svansviftningen kan innehålla viktig information. Man har antagit att när svansen viftar mer åt höger signalerar det en mer offensiv attityd, medan viftning åt vänster betyder en större motivation att dra sig tillbaka. Artelle och Medarbetare konstruerade en hundrobot, en verklighetstrogen hund som med radiostyrning kunde fås att vifta på svansen med olika lateralitet. De testade den sedan på över 400 friströvande strykarhundar. När roboten viftade åt höger var hundarna betydligt mer tveksamma till att närma sig roboten jämfört med om den viftade åt vänster. Forskarna tror att beteendet kan reflektera de båda hjärnhalvornas olika funktion i offensivt och defensivt socialt beteende."
http://www.perjensen.se/Etologi/Etologinytt/Poster/2012/2/4_Vifta_pa_svansen_kan_man_gora_olika.html
"Viftar hunden på svansen för att den är glad, eller viftar svansen för att hunden är glad?"
Jag tror nog det är lite båda. Om vi tar svansviftning som visar en form av "glädje".
Vi kan le, medvetet. Men vi ler också "automatiskt" om vi är glada eller som instinktiv respons när någon vi umgås med ler.
"Ler människan för att den är glad eller ler munnen för att människan är glad?"
Typ.
Det är inte något jag är hemskt insatt i dock.
#20 jaaa, detdär tror jag också på att hunden kan vifta på svansen för att ge ett trevligt intryck :D Ungefär som människor kan le för att vara trevliga :D
detdär har jag till och med sett hus hundar =) Man kan ju inte veta med säkerhet om det man ser tolkas på rätt sätt men kanske :D
#17 haha en lycklig valp! :)
Jag har en annan fråga när det gäller svansar. Om man kliar min hund lite på bakdelen precis framför svansen så höjer han upp svansen .
Är det för att han tycker det är obehagligt eller gillar han det?
22, skulle säga gillar, står hunden kvar så är det troligen att den tycker det är skönt att bli kliad där. Här gillar alla våra just höft/skinka kli ;)
#22 Löptikar gör så, så jag förmodar att hundar njuter av att bli kliade där.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har märkt att min hund har olika svansviftningar. Den som jag nyligen kom på är "förväntans-svansviftningen".. när hon vet att hon gjort rätt, stirrar på mig och vill ha en godis, då går svansen på ett speciellt sätt.

Har för mig att jag läst/hört att hundar oftare viftar till vänster när dom är rädda/osäkra. Och till höger när dom är glada.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Det är som sagt inte alltid dom viftar på svansen av gläjde.
Min ena ser ut som en liten lockande marulk ibland med singråt- viftande svans och pipiga gnyende läte när vi möter kastrerade hanhundar - men hon avskyr kastrater och kommer dom närmare än 3 meter så lägger sig svansen istället platt över ryggen och så får dom en rejäl "lavett". Hon ser nästan ut som hon försöker locka på dom bara för att kunna ge dom en rak höger🤐
Dock är jag duktig på att läsa av henne, så jag vet exakt hur hon fungerar och jag kan till och med på hennes beteende innan vi ens ser hunden veta att det är en främmande kastrat.
Hundar behöver inte alls vara glada när de viftar på svansen! De kan vara flyförbannat arga och fortfarande vifta på svansen.
En hund visar mycket med sin svans, de kan ju Luxor inte prata med varandra genom munnen och säger därför mycket genom svans, öron och kropp istället. Att den viftar högt på svansen betyder oftast att den är glad, men för att du ska kunna se det så måste du läsa av hela hunden alltså handlar inte allt om svansen. Om någon kommer fram och ska hälsa på min hund, kan den vifta på svansen, men den säger med andra signaler ( vänder bort huvet. Slickar sig runt munnen eller gäspar) att detta är lite obehagligt, alltså är inte in hund glad utan den är uppspelt och har en stressnivå för att den tycker att själva grejen med att hälsa just nu är ganska läskig. Är du intresserad av att läsa av hundens signaler och vill veta mer, gör som jag gjorde, leta upp en hundetolog och problemhundskonsult (alltså inte bara vanliga hundtränare) och se om det finns en beteende kurs, gör att du får en helt annan relation till hunden.