Bur eller sele i bil?
Vet att detta har nämnts flera gånger tidigare och många har nämnt olika varianter på lösningar. Nu måste jag hitta en lösning för min bil.
Nyss bytt ut min kära Opel Corsa -94 (skrothög som var en smärre trafikfara) mot en Seat Ibiza -01, lastutrymmet är typ detsamma i båda bilarna. Alltså inte så stort. 110cm brett och 50någonting djupt samt att det är en kant ner till botten och den är på typ 28cm (mätte lite snabbt tidigare, dock sambon som ar anteckningarna).
Det känns lite bökigt att få in en bur där om jag ska kunna öppna den smidigt och så.
Min fundering är vad som funkar bäst: lös i bagageutrymmet, bur i baksätet eller sele? Det är en finsk lapphund som just nu är en liten pluttevalp men han kommer ju bli stor någon gång framöver.
Vill att han ska åka säkert men ändå ha okej med utrymme utan att jag ska behöva köpa en ny bil då, kan dock hända att det sker.
Tänkte om lastutrymmet är lagom litet för att han inte ska flyga runt massor vid en eventuell kollision, då går det ju att bädda där och han får sin egen plats i bilen.
Jax <3
SÄtt grindar och lastgaller i utrymmet, det är vad jag hade gjort.
-
Ska börja leta och se om jag hittar något som passar. Tack för tipset!
Jax <3
Bur när han är en liten valp, sen hela skuffen :)
#3 Jo, som valp går ju en bur in utan problem i bilen men då han blir lite större passar skuffen. Läste på om ungerfärliga mått för en bur åt Finsk Lapphund och det var några cm större i min bil.
Sedan ett nät eller galler mellan baksätets ryggstöd och taket kanske. :)
Jax <3
Tänkte höra vad det är för regler som gäller och när det räknas som att hunden är lös i bilen. Fick höra nyligen att det är böter på 3000kr om hunden är lös, men när räknas den som lös. Tänkte på mitt lastutrymme och så.
Är den lös om jag inte har lastgaller eller nät? Eller är den lös vilket som?
Jax <3
min hund vill alltid sitta i mitt knä när vi åker bil, han vägrar sitta i sin bur och gnyr och är ledsen hela bilresan när han får sitta i sin bur:/
#6 Så han får sitta i ditt knä ändå och utge en fara för båda förare, passagerare och sig själv?
-
7# nej han får inte men han vill
#7 & #8 Läste på jordbruksverket (tror jag) att en hund får vara lös i bilen om det finns en passagerare som håller koll på den. Dock tycker jag det lät knepigt då den faktiskt utgör fara för andra och sig själv.
Det kan ju dock vara så att det gällde endast korta sträckor. Minns inte.
#8 Finns något som heter typ adaptil eller så som min kompis ska testa på sin hund som hatar bur i bil. Det ska tydligen ha en lugnande effekt. Kanske inte på alla men du kanske ska testa?
Jax <3
ja kanske skall testa, vi åker inte mycket bild men när vi väl åker så är de jobbigt för både mig men främst honom att han blir ledsen och gnyr.. för han älskar att titta ut när vi åker bild.. så tips på hur man kan ha buren så han även kan se ut??
Men alltså är det olagligt att ha hundar lös i skuffen utan bur? Jag har en combi med lastgaller och brukar ha hunden lös där men är osäker på om det är lagligt eller inte.
11# inte olagligt tror jag inte men mer en fara för hunden om ni tex skulle krocka..
#11 Det är det jag också vill ha svar på. Mitt utrymme i skuffen är detsamma som en bur bör vara för en lappis så jag får ju inte in en bur där. Därför jag vill veta när den räknas som lös.
#12 Det beror kanske på utrymmets storlek. En kombi är iof. stor men det finns olika storlekar även där. Är det en stor hund är det nog inga problem.
Jag har en halvkombi och mitt utrymme är ju optimalt för min ras (då han blir stor) så då flyger han ju inte runt.
Det är svårt. Hur mycket vi än vill skydda våra hundar så går det ju inte att göra det helt säkert. Tyvärr. Vi får göra så gott vi kan och följa "regelboken".
Jax <3