Små tänder hos hund
Jag har en schäfermix. 75% schäfer och 25% collie. Hon har aldrig gillat att tugga på ben och jag tänkte att OK.. hon gillar helt enkelt inte att tugga på ben.
Jag har alltid varit fokuserad på hennes hörntänder som jag borstar eftersom hon har lite plack på dom. Men nu kollade jag längre in i hennes mun och såg att; mellan tänderna längst bak och bakom hörntänderna så har hon väldigt SMÅ tänder!
Då tänkte jag att det måste vara därför hon inte gillar att tugga ben! Det kanske gör ont och är obehagligt. Och när hon tuggat på nåt ben så blöder hon lätt från tandköttet i dom tänderna, för att tandköttet är så "långt upp" på den lilla tanden.
Vad kan det bero på att hon har så små tänder där? Defekt från födseln? Har collie små tänder? Man undrar varför? Nån som vet?
Jag ska snart beställa tid för att ta bort plack från hörntänderna, men frågar om någon här har hund med samma problem.
Vad gör man åt det?
Ingen som vet?

Bild?
Ska försöka ta en bild idag.
Hur gammal är hon?
Hon är 3½ år
Att hon blöder i tandköttet och att tandköttet krypit upp betyder at hon behöver tandsanering. Veterinärer rekommenderar det ca varje år + att man borstar tänderna dagligen.
Tack för tips. Jag ska ju åka och skrapa hennes tänder snart.
#6 Tack för bilden. Har letat som en tok på google idag! 🙂