Vad föredrar ni sele eller halsband?
Om ni skulle välja, vad använder ni helst vanligt halsband eller sele? vad är enligt er fördelar och nackdelar med det ni väljer.
Har hört lite olika råd men är det någon speciell ålder man kan börja med sele eller går det bra redan från valptiden?
Mvh / SammieS
Du menar halsband eller sele väl😉
Egentligen föredrar jag sele om det gäller längre promenader i koppel, men hundarna gillar halsband bättre så det blir oftast det. Till höstens sena kvällar kommer det bli sele ändå eftersom dom har bra reflexer - jag kommer få en supersur hund🤐
Ska vi till skogen blir det bara halsband, då det är snabbare och smidigare när dom ska släppas lösa.
Så med andra ord så växlar jag, då jag vill att en valp ska kunna lära sig gå i både sele och halsband efter behov.
En sele som sitter bra är extremt mycket mer skonsam för halsen om hunden drar eller kastar sig mycket när den är kopplad. Valpar och unghundar brukar vara experter på det ;)
Ett par hundar jag känner fick sele på sig första gången när de var ungefär ett år, och de tyckte det var jättekonstigt och ville inte röra sig. Det tog flera månader innan de betedde sig som vanligt i sele.
Så börja med sele till valpen direkt när den är åtta veckor. Det sparar mycket på halsen. När den blir äldre och inte drar och kastar kan man byta till halsband, helst ett brett. Ibland får man variera efter situation. (Sele på unghundskurs, halsband när man strosar runt kvarteret.) Sen när hunden blir äldre och man vill köra drag, spår, mm. så är den redan van vid sele.
Har använt mig av både "vanligt" halsband, halvstryp och sele på hundarna jag haft. Nu använder jag enbart sele på alla promenader då jag tycker det är de mest skonsamma alternativet.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Föredrar ett säkert halsband som hunden inte kan ta sig ur.
Sele, använder dock halsband ibland när man bara ska ut en snabb sväng.
Jag föredrar sele. Ena hunden har alltid sele på sig. Den andra har sele om hon har långlina eller om vi är ute och springer annars är det halsband för hennes del eftersom att hon föredrar det.
Så länge det är välanpassat så tror jag inte att det spelar någon roll ifall valpen har sele eller halsband på sig.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag tycker ett brett, mjukt halvstryp är bäst. Sele har jag bara på hunden när hon spårar.
Till valpen använder jag halsband eftersom han ändå alltid springer lös och då känns det lättast att han har halsband.
Till vår vuxna hund har jag sele för jag tycker han drar mindre då, och dessutom blir inte dragen "skadliga".
Föredrar sele. Till tiken har jag alltid sele, då hon drar ibland och tycker det känns mer ergonomiskt och bättre för kroppen.
Till hanen har vi halsband ibland om vi bara ska ut en snabbis.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag gillar halsband bäst,har inte ens nått sele 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Föredrar halsband.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag föredrar halsband men av vett använder jag sele när han får drar, är ute i skogen, badar och/eller är i långlina. På vanliga promenader och liknande där jag vet han kommer vara lös använder jag ett mjukt halvstryp just pga att det är smidigt plus att han blir alldeles för stark vid hundmöten i sele.
-
Har bara sele på våra.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Sele alla gånger då det är skonsammast om hunden drar eller man själv drar med hunden. Jag har halsband på bara i nödfall, och då känns det som att jag inte får dra minsta lilla, fast såå skör är en vovve inte, men det känns så. Jag skaffade sele när min valp var ca 6 månader.
Hmm… det är många som har sele på sin hund. På valpkursen på BK rekommenderade de att man inte har sele på hunden, eftersom den då får mer kraft att dra, och att det inte är en slump att selen först användes på dragdjuret häst.
#16 Visst får de mer kraft, därför får man lära in att inte dra i sele också.
-
Föredrar breda halsband, tycker han går bättre i det och får inte lika mycket kraft i det. Kan tilläggas att min hund för det mesta går fint men kan få för sig att dra vid hundmöten.
Sele har jag när han går med långlina/flexi, vilket vi brukar ha när vi går i skogen
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har halsband på den ena hunden för det är smidigast att ta av när hon går lös och sele på den andra för hon fick ont i nacken (vetten misstänkte nackbråck, men det var det inte). Så hon får ha sele nu för säkerhets skull, lite bökigare att ta av men det går det också
Föredrar sele, då det passar mina hundar bäst! Min äldsta använder dock halsband, då jag inte får tummen och köpa en sele till honom. Medan den unga får ha en sele från MR koppel. Han drar alltid riktigt mycket i halsband, därav får han ha sele vilket är det bästa alternativet för honom. Skonar hunden bäst!
Föredrar sele, halsband blir det mest vid korta kisserundor, bara att dra över huvudet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 När jag gick på valpkurs/grundkurs på BK med min omplaceringshund jag precis köpt som då var ett år gammal blev jag rekommenderad att sätta helstryp på henne eftersom hon gjorde utfall mot andra hundar. Hon hade då ett brett helt halsband. Aldrig i livet tänkte jag och köpte en sele istället. Hunden slutade göra utfall mot andra hundar eftersom hon slutade koppla ihop andra hundar med obehag.
Jag kan själv tänka mig hur obehagligt det skulle vara att få tryck över halsen, eller ryck, och därför kommer jag förmodligen alltid ha sele på kommande hundar. Det känns bra att det inte blir en knyck i nacken på hunden om det av någon anledning skulle bli ett ryck i kopplet. Och jag skulle definitivt använda sele på valpar som inte lärt sig gå ordentligt i koppel än.
Jag förstår inte varför en valp skulle dra mer i sele än i halsband. Får den inte ut någonting av att dra i sele kommer den inte heller att dra i sele.
Jag säger halsband, i alla fall halvstrypsmodell men så pass stort att det inte blir någon strypeffekt. Min hund hatar sele och då hon ändå går fint jämt så ser jag ingen anledning till att tvinga henne att ha något hon hatar.
Jag hade halv stryp på min från 8 veckor till runt 9 månader skulle jag tro. Märkte inget problem med halvstryp förrän jag började med sele, jag tycker hon drar betydligt mer med halsband och kan inte hålla koll på henne. Sen föredrar jag sele även om hon hade gått lika bra i båda. Men ska hon bada och vara lös så blir det halsband :)
Föredrar halsband - halvstryp, gärna ett som är mjukt och brett, av den enkla anledningen att det är väldigt smidigt att ta på/av ;)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus