Dubbla klokapslar i klo?
Hej!
Nu behöver jag lite hjälp från er. Har någon av er varit med om att er hund haft dubbla klokapslar i sin klo? Eller en klokapsel, och en mindre del som liknar en klokapsel?
Min vovves klo sprack här om dagen enda upp till roten så vi åkte till veterinären för att kolla upp det. Den hade spruckit 1/3, alltså en liten smal bit och en stor del av klon var kvar (bifogar bild på hur klon såg ut innan vi åkte in). Veterinären tänkte att hon lätt skulle kunna klippa bort den smala delen. Men när hon klippte i den så visade det sig att det fanns en klokapsel-liknande grej i den så den började blöda.
Jättekonstigt och hon hade aldrig sett något liknande. Det var alltså en pulpaliknande del i den smala biten som hon klippte bort, vilket det inte borde ha funnits. Hon hade aldrig sett något liknande, hennes kollega hade aldrig sett något liknande och min uppfödare har heller aldrig hört talats om något liknande.
Vi fick rådet att antingen vänta 1-2 månader och se hur klon ser ut när den växer ut, eller operera bort den. Opererar man bort den kunde inte veterinären garantera att det skulle komma ut en ny "frisk" klo. Så vi har bestämt oss för att avvakta lite och se hur klon ser ut då den växer ut. Undrar om den växer ut som en del eller som två delar..
Har försökt googla detta men inte hittat nåt alls. Därför vänder jag mig till er, ni brukar ju ha så bra koll! :) Har ni hört talas om något liknande?
// Anna och Tage
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
Ingen? :(
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
Min hund har inte haft det så, och jag vet tyvärr inget om tillståndet. Det låter som en liten defekt.
Det får mig att tänka på islädnska fårhundar, som har dubbla sporrar på bakbenen. Ibland är de inte fullt utvecklade, så det slutar med att det bara är en sporre, men med en klo som egentligen är dubbel. De två klodelarna sitter ihop, men kan separeras lite. De går alltså in i en och samma sporre.
Kan det på något sätt ha varit på väg att spricka länge och även pulpan på insidan, så den är liksom delad ? Ser ut som så och då är pulpan en enda i klobotten, men har delat sig på vägen ut. Märkligt oavsett.
Tänkte som #4 att det är en "delad" klo som sedan har tagit fäste och växt bredvid den vanliga klon. Konstigt och har aldrig varit med om det eller hört om det.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se