Namn & Smeknamn
Kom och tänka på detta nu när jag läste en tråd där någon ville ha namnförslag.. Är jag den enda som medvetet har olika namn på mina hundar beroende på tillfälle?
Tex, Mina hundar heter Julius och Sankari, det är alltså deras "kom hit/Fokuser på mig" kommando, och de används främst vid träning och då jag vill att deras fokus ska ligga på mig, som en liten markering att nu är det allvar.
(och när jag pratar om dem med vänner eller här på ifokus)
Vid nästan alla andra tillfällen har jag smeknamn på dem, så som Julle, Jule/julegrisen, Jullpull osv till Julius och Sanki, Zan-kaari, Juckari osv till Sankari för att då kunna slappna av och bara mysa.
Jag gör alltså detta medvetet. Någon annan som gör likadant med sina hundar?
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Jag använder medvetet Opsis fulla namn, dvs Opsis Kalopsis när han tappar fokus och/eller börjar strosa iväg och då brukar något klicka i hans skalle, ett namn jag använder sparsamt(a)
-
Tror verkligen inte du är ensam om det! haha. Jag gör så med min hund hela tiden (och med alla mina andra djur). Hans riktiga namn är Anton, men brukar kalla honom för allt möjligt: Plutten och (lilla) gubben är favoriterna, men knubbis, affrot, stinkis och fuling smyger sig in ibland också (även om han är jättesöt) 😃
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Ser att jag gav inspiration till en tråd. :)
Familjens (mamma och pappas) cockerspaniel heter Picasso men går till vardags under namnet Casso. Picasso använder vi endast då vi är arg på honom och kan dra hela raddan: Bright Mornings Paint Boy Picasso nu räcker det! <- kan bli ibland då han är en tjurig 8åring som stänger av öronen.
Kärt barn har många namn sägs det ju och denna stackars hund har fått haft lite elaka namn också. Men han kan kallas knäppis, hunden, djuret, pruppas, lillagosevoffas, Voffas (används också ofta). Ja, listan kan bli lång. Han lyssnar nästan på allt utom Picasso nu för tiden. 🙂
Jax <3
Jag kände en tjej som hade en häst som hette Nisse, men när han var olydig (han var en shettis och det var ganska ofta…) så kallade hon honom för "NILS". ganska roligt tyckte jag :D
Besök min blogg: http://bumpi.se
När det är mysstunder så brukar jag kalla tiken för ''tutten'' haha, vet inte varför men det bara kommer ut. Pumsan och snuttebullen/snuttetuttan kan hon också få höra ibland. Dock så använder jag aldrig dessa under träning så hon inte ska bli totalt förvirrad. Utan bara om hon ser extra gosig ut eller kravlar sig upp i knät och bara myser 😊
Jag kallar Spike vid sitt namn om jag är bestämd - behöver ryta i. Annars är det Spiken (svenska). Mr Mys också, för han ska kramas hela tiden.
Hade en hund som tonåring som hette Less-Lie. Hon fick oftast heta Lessli eller Lussebulle.
Min hund heter Ella och det är det jag använder när jag vill att hon ska lyssna på mig. Annars kallas hon Bus. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Max heter egentligen Maximilian(men det namnet är det inte ofta vi använder)Hans olika smeknamn är Mask,Smask,Maskimilian,Smaskimilian,Snutt, är dom vanligaste.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Haha, vad kul att det inte bara är jag :D
Jag tycker det är så bra att kunna dela upp det så, för hundarna förstår ju inte att just detta ljudet är deras namn, det är DEM. Utan för dem är det ju bara ett ljud de associerar med kontakt. :P
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Kärt barn har många namn, alltifrån mattes gullegris till ädrans hun***ävel!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Min katt Ru kallades Dudisen, Rulle, Rudolf, Rune, Russine, Rullttårtan, Ruby listan är låååång! Men i stort sätt allt som började med Ru :) Jag har skrivit up alla på en lista här hemma :D Min hund Rambo kallas Samba, La bamba, Mamba o. Rambodja. :P Nu skall jag få 2st kattungar som heter Kaos och Uno. Har kallat dem för Uno kaos tillsammans tsv. :P
Min hund heter Nalle men har många olika smeknamn ex. nalleballe, nallen, bubbe, sötis, mysis och KOM NU FÖR HELVETE.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Smeknamnen används nog nästan mer än vad det riktiga namnen görs på mina hundar.
Tiken heter Kajsa, men hon kallas busen, lilla bus, äckelhunden, busalie, gumman, tanten
Hanen Hero kallas monstret, tuggmonster, pälsmonster, bus, bubben, gubben, myshund, pussus
Som sagt innan Kärt barn har många namn :)
Codeavalone.blogg.se
De riktiga , stamtavlenamnen, går ju sällan att uttala. Min mamma kallar hundarna i alfabetisk ordning.
Jag har hört att hundar gärna lystrar till namn med "i" i 😛
Tur att vi bor isolerat, men ibland blir det problem, eftersom våra hundar ofta har människonamn, Benny, Bertil, Boris, Freddy…
En gång träffade vi på vår granne, som heter Bertil, samtidigt som jag måste kalla in vår york Bertil. Tur att vi gilar båda individerna.😃
Aros, har jag inget smeknamn på direkt. Men när jag pratar om honom med vänner som känner både mig och han väl, så säger jag "dumdum" för att han är otroligt trög och för att han heter Dumle i stamtavlan.
Melwin, har jag faktiskt ett smeknamn på som jag använder ofta, Melle, eller Mellepelle. Han viftar så glatt på svansen när jag säger de :)
Boss, har inte direkt något smeknamn, men när jag pratar med sambon eller med nära vänner (som också känner honom) så kallar jag han för kräket. För att han är så jäkla "egen" och gör precis som han vill när inte jag ser..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Norrbottenspetsen har jag inte namntränat så hon heter Tinja och lyssnar då med halvt öra, hon lyssnar också på de flesta ord som börjar på "Ti" och även på "propellerhund".
Labben som jag tränat själv heter Delta och jag säger bara det då jag vill något av henne till exempel vid inkallning inte då jag typ klappar henne eller något. Hon kallas "Jasper" och det brukar jag säga till alla som frågar vad hon heter för annars blir "Delta" så utnött.
Jag och smeknamn…jag låter knappt människor som jag tycker om gå utan ett udda smeknamn. Ezio kallas för det mesta för Klepta och den dräktiga tiken kallar jag för Mussla.
De andra i familjen kallas för lumi-picassi, poopi och oystis men de är inga hundar.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag gör också likadant. Tänkte faktist på detta nyss när vi var ute och gick.
Alice kallas ofta för lillan, liz, tanten, pluttan, osv.
Blixten kallas ofta för blixt, flixten, iddi(/idiot).
Cajsa…. Bajsa. 😂
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag kallar Asko för allt möjligt, men har inte reflekterat över om jag använder olika namn vid olika tillfällen. Försöker dock att inte använda mig av hans namn alls om jag är arg/frustrerad på honom.
Leon heter U´Leon de la Vallée du Mouton, kallas för Leon. alla mina hundar har haft namn som gått att använda.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag är dum nog att använda deras riktiga namn när jag kräver något eller är arg (inkallning eller när dom gör fel). Försöker verkligen träna bort det.
När vi har roligt heter dom Theo-terrorist, theo-man, Theodor, Eo Theo och Alf kallas, Affe, Palfen, Ralfen, Gosnos, Långöra :) Då är det bara roliga saker som händer eller mys.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#4 Haha så gör jag också. Min hund heter Valentin, men säger mest Valle. Men är jag arg på honom brukar jag använda hans fulla namn ;) "VALENTIN VAD GÖR DU??"
Kallar honom allt möjligt konstigt också Bubba, Bubben, Bubbis, Bubbeltrollet, Valleballe, bäbis, grisen, tjockis osv.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Brownie kallas Brani eller Ba till vardags. vid inkallning använder jag Ba (Ba kom!). Vill jag ha uppmärksamhet använder jag Brani/Branni (både långt och kort a).
Hans riktiga namn används bara på internet och när någon frågar vad han heter.
När vi busar/myser osv får han alla möjliga namn. Bruno, Pingu, Bongo, Torulf, Snorulf, Ulftor osv.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag gör också som du förresten TS. Men har inte gjort det medvetet utan det har bara blivit så.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Alla heter flickorna när dom går lösa, vid just en inkallning så säger jag deras namn. Är det NU som gäller så är jag bara mer bestämd på säga namnet o berömmer att dom lyssna på mig så bra när dom kommit ända fram.
Kallar hon allt möjligt . Saga är hennes fulla namn men kallas också för tugge, fjant, fisen, scooby, sagis, sag, roffe, tjockis,älskli,gummsan .. det efter hur hon är och jag är helt enkelt.. Sen så är jag dum nog.. Eller min familj är dum nog att använda samma namn saga till inprincip allt… :)
Ixxi är mest Tösen, tjejen,, gumman, girl (come here girl), Ixxi-pixxi, Pixxen, Ix, Ixxipoo osv. :)
Apache är Pooki, patchi, Appi och badgerfox när jag pratar om honom till andra. "Yeah my badgerfox is like that too."
Digger är värst. Han är inte den smartaste hunden jag träffat så han kallas Special Ed (från låten med Steven Lynch), Diggiloo, Digga ma Nigga (han är svart), Digster, Boy (come here boy), Dude.. och nu då han har tratt på huvudet är han Conehead, trattkantarellen, pinecone, the lamp/lampan osv.
Och eftersom han nu är enögd (efter en olycka igår så förlorade han ögat) så har jag funderat på smeknamnen Popeye (självklart!), pirateboy, Winky (wink = flirt) osv. :) Smileyface lär hända med, för han ser ut såhär ----> ;D
Ådi som nu bor med mina föräldrar var oftast puckohund. ^^
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.