Ägg till valp?
Kan man ge rå ägg-gula till en valp som om dagarna blir 4 månader? Tips på mat man kan köpa i vanlig affär som valpen ökar lätt i vikt av?
Rå äggula kan man ge, men inte äggvita.
Annars är det mycket individuellt vad man väljer. Det hundvalpen fått hos uppfödaren brukar vara en bra ide. Valpar behöver ju mer protein i sin föda, eftersom de växer.
http://www.aktivhund.se/hund-artiklar/val-av-valpfoder.asp?menuindex=9
Min hunds uppfödare rekommenderade rå äggula någon gång i månaden för… pälsen? Jag minns inte men valpen tyckte det var supergott :)
Äggula är det mest proteinrika man kan ge.
Självklart kan man ge äggvita, men inte rå äggvita tillsammans med rå äggula eftersom vitan innehåller avidin som blockerar upptaget av B-vitamin från gulan.
Jag brukar micra äggvitan.
#3 snabb sökning i http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx Livsmedelsdatabasen ger att äggula innehåller drygt 15% protein o fransyska av nöt drygt 20%
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack Boris Sager för dina svar :)
Måste bara fråga då fler sagt att man inte ska ge rå äggvita, är det farligt för hunden?
Ja #6. Se #4 svar.
#7 "Farligt" är det väl inte? Det hämmar upptaget av vitamin B under den tiden äggvitan är i magen, men inte mer än så av vad jag förstår. Man behöver ju knappast mata hunden med en massa äggvita men ett helt rått ägg då och då är väl ingen som helst fara? Inget att hetsa upp sig över, menar jag.
Allt "farligt" är ofta relativt, men jag ger inte mina hundar något, som jag vet är onyttigt för dem.
Äggvita hämmar upptaget av avidin med ca 50%, så det är alltså inte farligt att ge rå äggvita men heller inget man bör göra på regelbunden basis då det till slut kan bli avidin-brist. Alltså inget man ska ge varje dag.
Mina får rå äggula emellanåt, ibland kokt ägg beroende på vad som finns i kylen helt enkelt. Det händer att dom får ett varsitt helt rått ägg och roa sig med ute i trädgården, men det är ändå bara gulan dom äter upp när dom haft sönder det🙂