Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8287 ggr
Molosser
4

Förebygga öroninflammation?

En utav hundarna håller på att få öroninflammation. Finns det någonting jag kan göra här hemma för att förebygga så det inte utvecklas?
Räcker det med att tejpa öronen så de får luftas och köra öronrens eller bör jag boka tid hos vetten, i så fall: Hur behandlar de öroninflammation?

TheaV
0

Vår labbe fick örondroppar utskrivet hos veterinären när hon hade öroninflammation, plus att vi skulle vara noga med att göra rent. Dropparna fick hon i 10 dagar.

sarae
0

Otoclean är ganska så bra för att förebygga eller förekomma en ordentlig otit. Finns på nätet, vissa apotek och veterinärkliniker bland annat. Beroende på storleken på hunden så en hel till en halv pipett i varje öra, massera, torka ut det värsta ut yttersta öronlappen men låt resten vara. Kör i ca 5 dagar, förutsatt att det inte blir värre, men har du då inte sett en förbättring bör du kontakta veterinär.

[[Boris Sager]]
1

De antibiotikadroppar veterinären brukar ge är Terracortril med Polymyxin B, ett relativt brett antibiotikum, som ges i 10 dagar enligt vet:s ordination.

Men det är INTE förebyggande utan vid diagnosticerad öroninfektion.

Det bästa sättet att förebygga är väl annars att se till att hörselgången alltid luftas, rensas på hår och öronvax + förstås att man förhindrar vatten att komma in i öronen vid badning.

Hundar med hängande öron får förstås lättare öroninfektioner.

Hiro
2

Min labbe fick öroninflamation för några månader sedan som jag behandlade med "Clorexyderm" och det var borta efter en veckas behandling. Nu så lyfter jag på lapparna då hon vilar och även då hon går runt och jag sätter "Cloreqyderm" i öronen en gång i veckan i förebyggande syfte men nu till vintern skall jag endast göra var 2.a-3.e vecka då det inte kommer in fukt på samma sätt… Jag kan starkt rekommendera det :)

Molosser
0

TACK så hemskt mycket för era svar!!! Ska läsa lite mer om de olika ni rekommenderat! :-)

russin
1

Epi-Otic öronrens är till för att både göra rent i hörselgången och att avhjälpa lindrig inflammation i örat. Finns både på apotek och hos veterinär.

Molosser
0

#6 Tack så mycket för rekommendationen!!