För mycket ben?
Hej på er, här sitter jag och känner mig som en bra hundägare då jag får komplimanger varje dag nästintill om hur vita tänder min hund har (fattar inte att folk tänker så på det). Anledningen kan nog bero på att vi skämmer bort honom med tuggben rätt ofta. Flera gånger i veckan vissa gånger. Det är ingen sån där knuta vi ger honom, utan igår köpte jag exempelvis 1kg grisben med kött på för 20 kronor, jättebilligt. Detta är ju enbart för Sheldon. Har har fått tuggat i sig 3 st från igår. Igår fick han 2 st och idag fick han 1 än så länge. Men det blir nog inte något mer idag.
På en marknad i helgen köpte jag 2 torkade grisfötter till honom, ett av dem har han redan fått och tuggat i sig. Kan man ge honom för mycket? Jag tänker ju mer sähär: Detta är BARF så att det blir över, detta måste ju vara jättebra för honom att få 100% kött. Han får ju samtidigt sin torrfoder som vi ger honom, så detta är mer ett tillägg.
Man kan ju aldrig vara för säker, så jag bara checkar av med er, är det ok att ge sin hund köttben titt som tätt?
Att tillägga så är inte benen tillagade, jag vet ju att man inte ska ge tillagade grisben då det flisar etc.
Torkade ben skulle jag vara lite försiktig med, de kan faktiskt flisa sig som tillagade ben om man har otur. Håll dig till färska grisfötter istället :)
Sen om det kan bli för mycket. Ja, det kan bli för mycket. Håll koll på bajset, om det är vitt jättehårt så är det för mycket ben. Ger man på tok för mycket ben så får hunden tillslut förstoppning.
Torrfoder och rå mat kräver olika PH i magen för att smältas, därför kan en hund som äter torrfoder ha en något sämre förmåga att smälta ben, men det är individuellt och behöver inte vara så.
Du har inte funderat på att läsa på mer så du kan gå över till hel-barf? ;)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Äter han själva benen också? Alltså inte bara gnager av de. Om jag jämför med mina hundar skulle de bli för tröga i magen av att äta så mycket ben. Mycket märg blir de lösa av i stället. Trots att de får ben ofta kan de bli lite väl fixerade vid att gnaga, så ibland tar jag undan halvgnagda ben så att de kan sova.
Är inte tillräckligt insatt i BARF för att svara bra, men jag har fattat det som att det är viktigt med delar från hela djuret för att hunden ska få i sig alla olika näringsämnen den behöver. En diet på bara muskler och ben kan ge bristsjukdomar tillslut. Så länge han äter torrfodret också borde han få sig allt han behöver.
Sen har jag funderat på en sak som någon annan kanske kan svara på.
Tandslitage - är det något man ska tänka på?
#1 Ja då kanske jag ska lugna ner mig då om han kan gå förstoppning. BARF hade ju varit bra, men jag är rädd att det blir för dyrt, det är tyvärr en kostnadsfråga, så därför håller vi oss nu till tilltugg, bokstavligt talat :P
#2 Ja han äter upp ben och allting. Hmm, tandslitage, kan han få det?
Tycker ni att 1-2 ben om dagen är för mycket isåfall? även "bara" 1/dag?
Så länge du ger ätbara ben är inte tandslitage något du behöver oroa dig för alls. Om du däremot ger märgben som är stenhårda så kan de skada tänderna, så dem skulle jag avråda från.
Som sagt, håll koll på bajset. Ser det normalt ut så tror jag inte det är någon fara, men blir det vitt och grynigt så kan det vara en god idé att dra ner på benen. Annars kan du ge en del grövre ben som kan inte tuggar sönder så lätt som tex från älg utan det blir mer som rekreationsben, dock inte just de hårdaste märgbenen.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Okej, tack för tipsen :)
Ska kika på bajset ^^
Det kan bli för mycket så hunden blir förstoppad, så ha koll på magen. Jag skulle inte ge mer än max ett ben per dag och hur stort beror på hunden. Magen behöver även benfria dagar och få vila lite.