Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 4166 ggr
Turast
0

Hund skriven på 17åring?

Kan en 17åring stå som ägare på en hund? Eller måste man va 18+?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
2

18+. Tillägg: Min hunds uppfödare ringde SKK ang detta och de sa att om personen inte är myndig är det målsman/myndig som ska stå på hunden, om de sedan "ger" hunden till yngre är det inte deras ensak. Jag t.e.x. äger min hund, sköter honom osv. men det är min mamma som står som ägare på min hunds papper.

-

VStromberg
2

Jag är registrerad ägare för min hund på jordbruksverket och jag är 17 år.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

dermot
3

Jag har stått som ägare för min sen jag var 13 (är 16 nu), hon är reggad i jbv.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

VStromberg
1

Samma här, jag har också stått som ägare sedan jag var 13..

MVH Viktoria S

[Forest]
0

När vi märke katten och regestrera in ägare så fick man inte vara under 18 år. Tycker det är lite konstigt att man får äga hund men inte katt 🤔

vallhund
8

Man kan i princip inte vara ägare till ett djur innan man fyllt arton år, vad som står i JBVs register har inget med saken att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Turast
0

Tack för alla svar! :) då var det som jag trodde då, verkar ganska logiskt att man måste vara 18+. Började bara fundera för en jag känner sa att hennes hund var skriven på henne.. Det kanske var via jordbruksverket då?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

malinroth
2

Jag köpte min första egna hund när jag var 16 och jag har alltid stått som ägare på henne, både på skk och jordbruksverket.

fridaaocrazy
0

Min pappa är skriven som ägare i papperna men det är jag som äger honom "på riktigt". Det är alltså jag som tar hand om honom och han är i alla fall reggad i skk men jag kommer inte ihåg om han finns t ex i Jordbruksverket.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

TheaV
2

Jag stod som ägare på vår förra hund, när jag skrev på kontraktet för honom var jag bara 14 år gammal.

Driva
0

#10 även om du skrev på det är det inte giltigt rent juridiskt.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Teddies matte]
2

Ja, det kan man. Dock bör någon vuxen köpa hunden från början, men sedan kan man skriva över hunden på sig själv.

När jag skaffade nuvarande hunden var jag inte myndig, föräldrarna köpte hunden, men hunden skrevs sedan över på mig och jag har sen dess alltid stått som ägare.

[Neoverona]
2

Har stått som registrerad ägare hos både SKK och JBV sedan 15 års ålder (är 17).  Det enda är att jag inte får skriva under vissa veterinärpapper, HD/ED röntgen fick jag skriva på men inte Patellaintyget det fick bara en förälder göra.

IdaT
1

Jag köpte min första hund som 17 åring och var registrerad ägare på honom från början, dock skrev både jag och målsman under köpekontraktet.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Hiro
3

Jag är reggad ägare för min hund och blev det då jag var 15 (är 16 nu)

Emo
0

Jag blev mycket förvånad när jag läste i denna tråd, så jag frågade de juridiskt kunniga på Brott och jag rekommenderar er att läsa det svar jag fick.

http://brott.ifokus.se/discussions/52512ca9ce12c45ef7001449-juridisk-fraga-om-agande

Väl att det inte är så illa som en del här tror.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

jackiejohn
0

Ingen erfarenhet av just hund men jag kommer ihåg när jag köpte en häst för många år sen, jag var 16 och jag fick så som "ägare" men min mamma fik också skriva under att hon tog ansvar om det skulle hända nåt (tror jag det var) när jag sedan blev myndig blev det per automatik jag som blev fullständig ägare så att säga. Kanske inte är samma men hund/katt och häst men kommer iaf ihåg att jag kunde stå som ägare men målsmans underskrift på att de tar ansvar eftersom jag inte var myndig vid tillfället. Hund har jag aldrig tänkt på hur det är då jag bara köpt hund i vuxen ålder så att säga men skulle tänkta mig att det kan vara nåt liknande? :)

VStromberg
1

#5 Jag har 4 katter som också står på mig.. ;)

MVH Viktoria S

Fialialej
0

Målsman är väl alltid ansvarig för en om man är under 18, så det gäller säkert även här?

"På natten är alla katter svarta"

Michaela-N
2

Japp, det går! Jag är registrerad som ägare för min hund hos både SKK, Jordbruksverket och försäkringen och är 15 år gammal.

[Forest]
0

18, Här står Bemse på mannen som ägare då veterinären inte ansåg att en 10 åring ska stå som ägare 😉

dermot
0

Men det är väl lite så att föräldern ansvarar även för hunden då de ansvarar för barnet/ungdomen? Vet inte hur jag ska förklara.. Förälder ansvarar för barn - som ansvarar för hund, då blir det väl på automatik målsmannens ansvar även där, tills barnet fyllt 18?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

VStromberg
0

#22 låter rätt troligt. Vet dock inte vem som ska ta ansvar för mina djur isåfall. Bor själv utan föräldrar inblandade i mitt liv.

MVH Viktoria S