Stressig hund+Skaffa Chihuahua
Hej! Jag har en längre tid klurat på att skaffa en Chihuahua, och vill ha lite råd och tycke ang. min situation och även min nuvarande hund som är ganska stressig av sig..
Jag börjar med min nuvarande hunds situation - Jag kommer flytta om lite mindre än 2 år och hade vart roligt att ta med min nuvarande hund. Har dock lite problem med det då hon är VÄLDIGT stressig vid nya miljöer, och jag skulle tänka mig att hon skulle få en mini heart attack av att flytta ifrån familjen, resesterande hundflock och själva miljön i sig. Sedan har hon valt min mamma som "hennes människa" även fast jag är hennes matte, lite tråkigt för mig. Hon är ganska gammal, 5-6 år. Tror ni hon skulle klara av flytt, ifrån flocken, ifrån "hennes människa" osv, eller är det kanske bäst att "lämna henne kvar"(Kommer ju självklart hälsa på ofta då jag har en bra relation med min mamma).
Förslag? Hur tänker ni ang. det?
Sedan har jag även gått i tankar på att skaffa en Chihuahua, som jag skulle kunna ta mig vart som, en som väljer mig som sin människa(Jag fick min andra hund när jag var ganska liten och kunde inte riktigt binda mig till henne eftersom jag inte kunde pga av min unga ålder). För det ÄR svårt att träna och göra saker med en hund som hellre väljer att lyssna och umgås med någon annan(vill inte verka egoistisk men hoppas ni förstår och kanske vart i samma situation som jag).
Min tanke var att jag skulle skaffa valpen under sommar lovet, så får jag extra tid med valpen i början så vi kan umgås så mycket som möjligt i början. Då tänkte jag att sommaren 2014 (1år innan jag börjar på gymnasiet) eller sommaren 2015 (sommaren innan jag börjar på gymnasiet) passar. Sedan om jag köper valpen sommaren 2014, så hinner ju den "värsta" valp-tiden gå över innan jag börjar gymnasiet och börjar jobba.. Alltså: Den är van att vara ensam längre stunder (när jag går i skolan kommer jag ändå kunna gå hem och rasta vovven under raster osv).
Sedan detta ang. pengar: Jag hade tänkt spara så mycket pengar som möjligt innan jag tänkte skaffa. Och att jag har ett deltidsjobb medans jag utbildar mig(om jag hittar något såklart). Därför tänkte jag att det skulle vara dumt att köpa valpen när jag går i skolan. Jag har också en familj som även kan hjälpa mig ekonomiskt eller med boende om det skulle skita sig helt(vad ska man säga, plan B?).
Sedan rasvalet jag gjort: Jag älskar Chihuahuas väldigt mycket, deras storlek, de äter inte mycket så det blir inte så kostsamt, hur de är i temperamentet, att de är ganska lätta att lära (jag har i alla fall fått den uppfattningen om rasen). Men jag hade helst viljat lära mig mer om rasen och om någon har lust skriv gärna ett par rader om hur du tycker Chihuahuas är och beter sig mer eller mindre, i PM eller kommenterra. Bilder uppskattas såklart.😊
Långhårig vs Korthårig: Jag har tänkt på detta länge, ska jag ha långhårig eller korthårig Chihuahua.. Just nu lutar det mot Korthårig. Men tycker ni det är någon skillnad i hur mycket de fäller och om hur folk som är allergiska reagerar olika (alla människor reagerar såklart olika, men nu tänker jag mest allmänt och era egna erfarenheter!). Jag är lite/har varit allergisk mot hundar. Så jag hade tänkt hälsa på ev. låna en Chihuahua från min kompis mamma som föder upp Chihuahuas för att se hur jag reagerar mot dem och hur min bror reagerar mot dem.
Tankar? Förslag? Vad tänker ni på? Har jag glömt något?
Hoppas någon orkar läsa allt. Bild jag tagit på en Chihuahua valp på utställning.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Vad gäller den första hunden så tror jag säkert att hon klarar av en flytt även om det kanske krävs lite tid för omställning till en ny miljö.
Men ifall hunden trivs i nuvarande situation och din familj inte har något emot att hunden bor kvar så tycker inte jag att du ska ha dåligt samvete om du hellre vill lämna henne kvar och skaffa en ny hund som passar dig bättre. Det ska vara roligt att ha hund!
Vad gäller allergi så är det helt omöjligt att säga. Problemet ligget inte i just pälsen på hunden utan det handlar om huden och saliv osv. Så en långhårig hund behöver inte vara mer allergen än en korthårig. Men det är ju klokt att testa och se innan som du redan tänkt göra.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#1 Alla allergiker reagerar inte på just huden och salivet utan kan även reagera på pälsen.
-
#1 Tack för ditt svar! Jo mamma har ju även lite svårt att skilja sig.. Men man kan ju alltid testa och se hur det går liksom? Om det inte funkar så är det ju bara att fara hem till mamma med henne.
Saken är ju också det att jag inte vill vara själv heller, har inte vart "djurlös" sedan jag var 5 år (när vi skaffade vår första hund) och skulle kännas jobbigt och väldigt tråkigt att flytta utan att ta med sig sällskap..
Okej, juste *dumma mig* allergin kan ju bero på olika saker så svårt för er att svara på det. Men isåfall jag jag ju ändra lite på den frågan och istället undra vilken som fäller minst eller om de fäller lika mycket?
Är det en Chihuahua som du redan har den på bilden? söt var hon :)
Jag hade väntat lite med skaffa hund när man har flyttat och ser hur allt går, då kanske du mer har dina framtidsplaner med jobb boende och den biten. Det är inte så lätt alla gånger med att ha egen hund och leva själv, utan man behöver kanske någon som passar hunden vissa timmar man jobbar/pluggar.
#4 Nej, tyvärr inte min vovve. Utan tog fotot på en av många utställningar jag varit på. 😉
Okej, tanken var mer att jag skulle jobba eftermiddagar och ibland helger på typ Mc Donald's eller i nån (djur?)affär (om jag jobbar på något djur-relaterat jobb kanske jag t.o.m kan ta med mig hunden) och andra normala jobb om jag hittar något. Sedan ska man ju hitta jobb med.. Men jag skulle tänka mig att mina föräldrar hjälper mig med boende biten, antingen att hjälpa med hyran eller att jag flyttar hem och pappa har eget företag och om man är snäll så kanske man kan jobba där. 🙂
Men har kollat över det också hur jag ska göra när jag kanske jobbar längre tider: Har en syrra som nog gärna vill hjälpa till att passa hen och ev. kanske någon kompis ifall min syster skulle ha något inplanerat.
Är ganska bestämd av mig (eller hur man ska säga) och jag vet vad jag vill. :)
Det är helt upp till sig angående hunden du har nu. Jag köpte en hund för ungefär 3 år sedan (gick i skola då). Så jag kunde inte ha med honom dit såklart, så pappa fick ta med hunden på jobbet och så och ägnade hela dagarna med honom. Så det slutade med att "min" hund valde honom som sin "ledare". När jag nu flyttade hemifrån för ungefär ett år sedan så hade jag varken hjärta eller själ till att separera på "min" hund och min pappa. Så han fick bo kvar där. Han blir så fruktansvärt glad och överlycklig så fort han ser far min, så att sära på dem skulle nog göra honom lite deprimerad. Men som sagt är det helt upp till dig! :) Jag själv klarar inte av att sära på två själar som passar som handsken med varandra :p
Vet inte men kanske blir till vintern/tidig vår.
Kan dock inte bestämma mig om det ska bli en omplacering eller valp. Tankar? Har aldrig haft en omplacering förut, bara valpar.. Men att adoptera är ju en enorm god gärning, ge en hund en andra chans liksom.. Men valpar är så söta och små, jobbiga, men söta..
Jag skulle nog valt att köpa ny valp. Du ska ha en hund som passar dig och din miljö, och har din nuvarande hund valt din mamma som "ledare" så skulle jag inte vilja sära på dem, precis som #6 säger. Och jag skulle valt en valp, då många omplaceringar oftast har något "problem" som gör att den inte passar i ens vardag. Dock finns det såklart undantag och då är det upp till dig om du vill vara med om de "jobbiga" valp- och unghundsperioderna eller inte. ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
7 finns väl ganska många uppfödare som har unghundar kvar kanske höll dom inte just det där lilla extra som dom hade hoppas på utan passar bättre som mer sällskapshund. Valar är söta och man kan skapa en lite mer som man själv önskar, men jag tycker att även aveln här till hur valpen blir även hur uppfödare fostrat valpen som liten.