Smuggelvalp avlivad
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8808732
När skall folk lära sig?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ööö? Avliva SEN kolla om den var sjuk?? Ehh?? Brukar dom inte ta prover och sen hålla den i vaddetnuheter? Det var väl onödigt att ta livet av den?
Vem skulle betala karantänen under tiden?
Ja, jag håller med er alla! Tragiskt att människor spelar med djurens liv, att man kanske avlivar i onödan, men att en valp, som ev. kan sprida smitta måste avlivas, när smugglarna definitivt inte betalar för karantänsvistelse.
Celia
Ägarna ville väl inte betala 30-40.000 som karantän kostar och våra skattepengar ska inte gå till sådana saker.
Det är alltid djuren som får lida i slutänden för människans dumhet, men någon gång hoppas jag folk lär sig hur man köper hund.
Varför avlivar man inte svenska valpar som är födds upp i smutsiga källaren?
Känns som om det skulle behövas ett upplysnings-jippo om detta i tv och tidningar, kanske nåt samarbete mellan Jordbruksverket och polisen så allmänheten (konsumenterna) blir upplysta. Blir ju hundarna som lider av människor okunskap :(
5 en smutsig källare i sverige spriddr inte sjukdomar som kommer från utlandet.
Apropå din kommentar #7, som jag helt håller med om, undrar jag vad, som har med "dålig djurmiljö" att göra?
Det, som brukar anses som det ibland kanske är det för människan, inte för hunden/djuret.
Ex. en liten klick hundbajs i lägenheten kan vara en avvikelse, men att matte/husse röker 20 cigaretter per dag är det inte.
Celia
#8 Vad har rökare med detta att göra?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#5 Hundar i smutsiga källare kan avlivas om de inte kan rehabiliiteras o man kan hitta hem för de flesta, men det ät dyrt…………………………Vemskall betala det?
Smuggelhunden hade förfalskat pass o vaccinationsintyg, då är risken väldigt stor att det kommer in rabies eller rävens dvärgbanmask, två sjukdomar som är väldigt obotliga, det gör ont o sen får vi dras med elendet.
Importerade hundar med falska papper skall den inte in i landet, om inte ägarna hostar upp en 60 - 80 tusen papp. för att gå igenom karantän.
#9 Det får du gissa själv.😛
Celia
#11 Nej, du nämnde rökare och jag vill gärna veta hur det är relevant i 'dålig djurmiljö' så jag tänker inte gissa utan väntar med spänning på svar.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Att passiv rökning inte är bra vet väl ändå alla?
Ok, det finns något som jag anser vara dålig djurmiljö, "passiv rökning", som hör ihop med att ägaren röker. Fall finns beskrivna där hundar fått KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom) av det.
Då tror jag att hunden hellre, om den kunde välja, bodde i en smutsig källare än drabbas av KOL.
Det här var vara ett exempel på att det vi människor uppfattar om dålig djurmiljö, inte säkert är det enl djurskyddet.
Celia
min kompis är rökare och röker inomhus tom och jag tycker ritkigt synd om hennes djur som andas in denna hemska rök:( och dom själva luktar också tom!! när jag har varit där med min hund som verkligen hatar rök har jag sagt till henne att gå ut o röka för min hund ska inte få den skiten i sina lungor!
Vi gick förbi den hunden samma dag som dom fick den och är sååå glad över att mina hundar inte får (eller ens vill) hälsa på främmande hundar då dom gick precis efter oss.
Vi reagerade precis som vanligt när det kommer en ny hund i området vi inte sett förut genom att kika lite extra och dagen efter kände vi igen grabben i tidningen😮 Jag bor nämligen i Klockaretorpet själv.
Detta får en ännu mer vara noggrann med att inte låta ens hundar hälsa på främmande hundar.
#14 Så pga att jag röker 20 cigaretter om dagen så lever mina hundar och katter i dålig miljö?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#17 Om du röker inomhus ja. Då andas även djuren in alla gifter.
Dom visste ju inte om hunden var sjuk?? Kan man inte kolla det först och sen avliva om den är sjuk men man kan ju inte springa omkring och döda hundar hejvilt för att dom kanske är sjuka… nej de där va de sjukaste !!!!!!!!
Då måste hunden isoleras i karantän och tester göras. Troligen kan det ta flera veckor.
Blir fruktansvärt påfrestande ekonomiskt.
Celia
#19 Betalar du för det då? för karantän och alla tester?
Det är fint att vilja rädda alla djur, men verkligheten är sådan att det kostar en massa pengar. Var ska man få dessa pengar ifrån till alla dessa smuggelvalpar?
Det kan väl valpköparna stå för då (om dom tycker att det är värt det )
#23 De flesta har inte sådana summor pengar. Tänk om det vore så enkelt.
#23 - jag anmälde en smuggelhund för sisådär 10-12 år sedan. Ägarna (som även hade smugglat medvetet från högriskland) fick faktiskt chansen till karantän, som dom avböjde pga kostnaden. Karantän är dyrt och det finns en anledning till att folk köper billiga hundar….😡 valpen blev självklart avlivad.
Helt sjukt.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"