Hur går det till?
I och med extrem social fobi när det kommer till okända saker så undrar jag lite över hur det går till på brukshundsklubbar… Är det bara att dyka upp? Bara att använda agilityhinder och liknande eller? Jag vill veta allt då jag inte är helt hundra på att jag har någon att dyka upp med på någon klubb känns det säkrare om jag vet allt "redan innan".
-
Jag vill också veta! 😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
du är på rätt spår hundklubbar har focus på hunden, ett förträffligt sätt att möta andra och vara med ditt djur. jag kan garantera att du bara kan gå dit. djuret är I focus och klubbar har det bara bra med mer medlemmar.
På min klubb är det bara att gå dit, man får använda hinder och dylikt så länge man är medlem och det inte är någon kurs just när man är där. Klubben anordnar också träningar någon gång i veckan dit alla oftast är välkomna, sånt borde du nog kunna se på din klubbs hemsida. Du kan ju även kolla om din klubb har någon facebooksida, där kan du säkert fråga mer och få reda på just deras regler. Kanske till och med kan hitta någon och dra dit med så att du inte behöver gå själv? Jag har också social fobi och försöker ofta se till att åka till klubben när där inte är något folk så jag slipper vara social ;)
#3 Jo… Jag pratade med RedMonsters för några månader om när det var minst folk på den klubben jag är intresserad av men är lite osäker på dagarna dock. Mjo, problemet är ju att jag inte känner så mycket folk, den ända hundintresserade bekanta/vän/unameit som jag har kontakt med till och från är #1 men vet inte riktigt om hon orkar åka över hela storstaden med hennes helghund xD
-
#4 visst orkar jag det, har åkt längre än så… 😎😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är du medlem har du rätt att använda de träningsplaner samt den utrustning som finns tillgänglig. En del material låser klubbarna in för att undvika stölder (t ex rallytillbehör). Hur det är med agilitygrejerna kan jag inte svara på då det inte är en sport som intresserar oss och jag därför inte lagt två fingrar i kors för att hålla reda på dem ;) Men det borde ju stå nåt på klubbens hemsida om vad som gäller. Folk som tränar och när på dygnet beror nog på hur stor klubben är och hur aktiva medlemmarna är. Jag kan i stort sett köra dit när som helst på dygnet och vara helt ensam. Är det kurs är det bara att kolla om den andra planen är ledig. Hälsar man på folk och är trevlig så är det aällan några problem med att lära känna nån. Klubbarna brukar vara måna om att få - framför allt sina nya - medlemmar att trivas. Precis som #3 skriver poppar fler och fler av klubbarna upp på Facebook samt har olika träningsgrupper varav en del är öppna (dvs vilken medlem som helst får vara med). Nytt är också att fler och fler klubbar anordnar hundpromenader på vilka alla medlemmar är välkomna (oavsett om hunden går som en ängel i snöret eller beter sig som Hulken på tjack), vilka är ypperliga att träna hunden på samt för att kanske lära känna nån.
#6 "hulken på tjack" haha. Underbart Tack för morgonens leende :D
Passar på att fråga en till fråga medan jag ändå håller på. Hur länge får man annda agilityhinder? Tas de typ in under vintern/hösten och ut igen under våren? Eller får man använda de året om?
-
#9 Då jag ej tränar agility har jag ej koll, men jag vet A-hindret och balansen plockas bort på vintern. Gå med i deras facebookgrupp "sbk goteborgsavd agilitygrupp" och/eller "sbk göteborgsavdelningen", så får du bättre och säkrare svar! :)
Medarbetare på brukshundraser.
Jag tror att det är rätt olika beroende på klubb hur det ser ut. Hos oss är det bara att dyka upp och all utrustning får medlemarna använda, även agilityhindren. Vi plockar bort dom på senhösten men vissa har ju inomhushallar. Det är jättetrevligt att vara med i en brukshundklubb, har lärt mig otroligt mycket om hund genom mina "klubbkamrater" :)
#9 Tack för tipset!
-
Vad jag vet så är det så att ifall man är medlem i klubben så får man använda utrustningen så länge man inte stör en kurs :)