Hundar iFokus

Hundar

Etikett: klicker-shaping
Läst 2652 ggr
Fiigge
0

Klicker, hur fantastiskt är det?

Finns väl säkert en miljon inlägg om detta, men tycker det blir bättre när man får svar direkt på det man frågar istället för att läsa från någon annans synvinkel :)

Så frågan: Klicker eller ej? Någon med erfarenhet att träna på "vanliga" sättet och med klicker? märks tydlig skillnad? Blir allting mer "exakt"? Har haft hund förut och kört på traditionell bara godis och ord, men nu när jag startar om med en ny valp är frågan om man kanska ska våga prova nåt nytt? Han är väldigt (på basic planet, han är ju bara 10 v) duktig i lydnad redan som det är, men det kanske kan bli exeptionellt om man ger de bästa föutsättningarna? Så dela gärna med er av era erfarenheter! :D

En bonus fråga, har aldrig haft hund från valpstadiet förut, kan man lydnasträna för mycket? Kör ju givetvis bara korta pass på rimlig kravnivå och vi slutar alltid på topp och leker efteråt. Men kan det bli overload i den lilla hjärnan om man tränar för mycket?

[Teddies matte]
1

Du behöver ju inte använda dig av en klicker ifall du inte vill för att köra efter klickerträning, men det kan vara enklare att få rätt taiming med den ändå. Inlärningen blir oftast snabbare med klicker. Rekommenderar att gå Canis nätklickerkurs, den är gratis.

http://www.canis.se/

[Moa-]
0

Vi har en valp som nu är 5,5 månader, vi använder klicker för att träna frivilligt sökande av kontakt med oss, samt fotgående och placering vid fotsittande. Jag kommer även att använda den när vi skall lära in sitt/ligg etc. på avstånd och andra moment som det helt enkelt är mer praktiskt med. Däremot nyttjar vi inte klicker logiken fullt ut, att hon alltid själv skall komma på vad hon skall göra, utan vi hjälper på vägen ofta men har klickern för att kunna förstärka vid rätt tillfällen även om vi inte hinner fram med godis… 

Ja, du kan träna för mycket, allt kan bli för mycket för en så liten. 10 veckor är väldigt ungt, så ta det lugnt med honom, både psykiskt och fysiskt.

Fiigge
0

Är det någon av er som tränat på båda sätten och märkt nån skillnad? :) Ja jag kan tänka mig att det funkar väldigt bra på tillexmpel avståndsövningar som "stanna" då man inte kan belöna om man backat några steg…

Nej självklart är det väldigt basic och fysiskt så tror jag det är alldeles lagom, vi är i stort sett bara i trädgården och busar en liten stund sen vilar han eller sover han oftast när vi kommer in. Men ja jag kanske ska hålla i hatten lite gällande lydnaden då, svårt bara när både tycker det är så kul :)

reverse
3

Ja, jag har märkt skillnad, det går fortare med klicker just för att det blir så tydligt. Tajmingen är viktig förstås, du får det du klickar, inte det du avser att klicka.

Här kan du läsa om klicker vs ordmarkör: http://www.clickertraining.com/node/2021

Kort utdrag:

"But is this difference in speed of learning real? And, if so, is it due just to the click? Psychologist and clicker trainer Lindsay Wood decided to take a look at the question experimentally. She trained a number of naive shelter dogs to cross the room and bump a target, using the click as a marker, and taught another group of dogs to perform the same behavior using the word "yes" as a marker. Same trainer, same skills, similar clueless dogs, but the clicker dogs learned the behavior roughly 40% faster."

Vi har även en artikel om klicker vs ord inne på klickerträning ifokus: Varför inte bara använda ett ord?

//Lina

[Moa-]
0

reverse; dock är ju en studie av en subjektiv utförare som vill visa sin poäng allt annat än neutral.

Många anser att klickern skall användas enligt grundfilosofin endast, och då har jag personligen svårt att tro att det går snabbare, däremot som förstärkning till traditionell träning tror jag att den är mycket effektiv.

Fiigge
0

Tack för bra svar, det var precis vad jag var ute efter! Då finns det alltså forskning som faktiskt visar på effektivitet och tydlighet, då lär det ju vara värt en chans! Tack för lästipsen, ska kolla in det!

[Teddies matte]
0

#3 Ja, inlärningen går snabbare med klicker.

Fiigge
0

#5 jo man får väl ta det med en nypa salt som med allt man läser på nätet. Dock tar jag desto mer till mig av erfarenhet, så om någon säger att att den märker skillnad och prövat båda metoderna så ligger det väl säkert nåt i det, även fast det även kan bero på att man är en tryggare ledare/har en mer lydnadsbenägen hund osv. :)

Fiigge
0

#2 missade svara på detta, nä är väl klart att inte hunden måste komma på allt själv, gör den inte det har man ju för höga krav och då är det klart man måste vägleda och kanske börja på en lättare nivå, klicket tänker jag är till att få in uppmuntran i rätt sekund, inte att mitt sätt att träna kommer behöva ändras. säg exempelvis att hunden inte sätter sig när jag säger sitt någon gång, då behöver jag ju inte vänta på att han ska komma på det själv om han inte gör det, då får jag ju backa ett steg och visa med godis "sitt" och man kan väl ändå ge klick när han sätter sig trots hjälp?

Fiigge
0

#2 för det var väl så du menade att ni tränade? alltså hjälpande, fast med klicker.. :)

[Moa-]
0

Fiigge; ja, men i orginalversionen av klickerträning skall hunden själv hela tiden komma på vad den skall göra, vilket ej stämmer överens med min filosofi, utan jag använder den enligt "Pavlovs hundar versionen".

reverse
4

Fiigge, du får gärna besöka Youtube-kanalen i min signatur. Jag älskar hela biten med att hundarna klurar på vad de ska göra, att komma så långt som möjligt utan olika hjälper. Det går oftast så fort att det inte finns någon anledning att bara visa för dem. Jag upplever många positiva effekter av det jämfört med tiden då man exempelvis tryckte ner rumpan på hunden i ett sitt och där sade "bra" och en godbit in i munnen. 👍

//Lina

Vizzla
4

Vi har taxar som är lite speciella när det kommer till inlärning. När vi skaffade klicker märkte vi att allt gick mycket fortare att lära in då belöningen kommer omedelbart.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Fiigge
0

#12 ska kika på det! :) nej trycka ner rumpan kör jag inte på! :D

[ylvisulrik]
1

Jag tränade min första hund utan klicker dom första åren. Min andra har jag mer eller mindre kört klickerprincipen fullt ut på. Skillnaden jag märker är att den yngre är smartare, lär sig snabbare, tänker mer själv, tar mycket mer initiativ, snabbtänkt och lär sig helt enkelt bättre. Tror mycket beror på att jag klickertränar men självklart spelar ju individ och ras mm roll också :) Den äldre har bitvis svårt för shejping då han blir frustrerad när jag inte visar, men man kan ju som ni skriver använda klickern ändå. Men då "klickertränar" man inte ;)

Maja2
2

Jag använder klicker i min träning av mina hundar, och det är ett oerhört bra hjälpmedel :) Jag shejpar inte, utan använder klickern som ett "Japp, precis DÄR gjorde du rätt, belöning kommer"  och det har varit fantastiskt bra :) Jag upplever att inlärningen går oerhört mycket snabbare, då klicket är exakt likadant varje gång.  Många hävdar att om man inte shejpar, så kör man inte klickerträning, och visst, ok …. därav att jag säger: jag använder klicker i min träning, med oerhört bra resultat :)

Maja2
2

Ps … vissa moment shejpar jag, som i freestyle, men inte all träning sker via shejping, trots klicker :)

Princesseen
0

Du kan välja att använda shaping, frishaping, target eller luring med klickern. Och klickern är fantastisk.

isa810
0

Tränar hund nr 2 med klicker och det är suveränt när det gäller små fixar. Jag tränar min terrier till utställning och på terrier är just uttrycket det allra viktigaste. Svans ska vara styv rakt upp och öron å ögon ska vara allerta. Så när man fått hunden att stå på beställning är klickern guldvärd att fixa till detta. Även vid hundmöten, tog 3 tillfällen innan min valp fattade att ser man en hund så betyder det att stanna upp eller ta kontakt med matte.

Cahira
2

Klickern är bara en signal för "Yes, du gjorde rätt!" och hur du kommer dit väljer du själv. Du kan kombinera "traditionell metod" med att locka med godis eller "shejpa" och vänta tills hunden gör rätt. Metod två är som den gamla leken "fågel fisk eller mittemellan" och man klickar för varje steg i rätt riktning, dvs så fort det blir "varmare". Det underlättar om man gör det under lockning med godis med då det blir så tydligt för hunden om den är på rätt väg eller ej.

Men så länge du har rätt timing och en tydlig marker "Ja du gjorde rätt!" så kvittar egentligen klicker eller inte. Du kan lära in samma saker om du säger "Yes" "Ja!" "Bra!" eller "Woho!" istället. men klickern är aldrig arg, ledsen, sjuk, frustrerad eller annat. Våra röster hör hunden hela dagarna medans klickern betyder bara en sak. Det är som ringklockan i skolan som betyder att det är rast eller dags att komma in. Det är lättare att förknippa ihop läte än ord, även för människor. Påseprassel betyder många gånger godis både för hundar och för barn och väcker nyfikenheten väldigt fort. 

Med det sagt vill jag säga att jag har märkt en högre motivationsnivå hos en klickad hund än en "berömmad" hund just för att det är så mycket tydligare. 

Men om man ändå inte vill ha klicker så kan man välja ett ord från annat språk eller ett läte eller liknande som inte kommer upp i vardagen för tydlighetens skull, och ändå använda klickermetodens principer. Visselpipa tex kan funka minst lika bra, men med hundars känsliga hörsel och för grannars skull är det kanske inte det optimalaste valet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fiigge
2

Nu börjar det lika nåt! Tack för väldigt många bra råd. Vi får pröva oss fram helt enkelt! Kör ju på ord nu förstås innan godis kommer, men det blir ju lätt olika ord, olika tonläge osv så en klicker kan nog ge rätt mycket! :)