Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1020 ggr
camilla85
0

Skendräktighet...

Min tik på 1,5år blev skendräktig för någon vecka sedan och blev väldigt knepig mot mitt yngast barn (14månader). Hon gjorde oprovocerade utfall och jag kände att jag inte kunde lita på henne så hon har nu bott hos min syster i 2 veckor i hopp om att skendräktigheten ska gå över. Vi har tänkt att vi ska hämta henne i morgon så nu hoppas jag att det har gått över. 

Någon mer som har liknande erfarenheter vid skendräktighet? Är det vanligt att de byter personlighet lite och hur länge brukar det hålla på? Vad ska jag göra om hon inte är bättre? Hur tillrättavisar jag henne på bästa sätt om hon gör något igen? Hur stor är chansen att hon kommer bli skendräktig även efter nästa löp? Bör man fundera på kastrering?

camilla85
0

Många frågor blev det men känner mig orolig som ni kanske märker =).

camilla85
0

Ingen som vet nått eller kanske vet någon bra sida jag läsa på?

Gallskriket
0

Det viktigaste att tänka på om ens hund blir skendräktig är att minska på maten och ge MYCKET fysisk/psykisk aktivering, då brukar skendräktigheten ge med sig ganska fort. Min hund började producera mjölk i sina ljuver och blev "skendräktig" utan att hon hade löpt, veterinären berättade att hon helt enkelt är "extremt fertil" och känt av grannens valp ;) Men vi körde med mindre mat och mer träning så gick det över på ca 14 dagar.

Sen kan det vara bra att ha extra koll inne med tanke på ditt barn. För en skendräktig hund brukar ju vilja adoptera saker och bli väldigt mammig, hon kanske "tillrättavisar" ditt barn? Låt henne inte vara nära ditt barn helt enkelt tills skendräktigheten försvunnit. Dela av hemma med kompostgaller/babygrindar så blir det lättare för dig att slappna av! Och låt henne vara med er när ditt barn sover tex!

Kastrering är ju ett alternativ, men det brukar man oftast bara göra om skendräktigheterna blir väldigt besvärliga, men rådfråga veterinär! Har ni ändå inte tänkt ta valpar så är det ju inga sådana problem+ att ni inte behöver oroa er för livmodersinflammation i framtiden!

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

Gallskriket
0

Med mycket fysisk/psykisk aktivering menar jag ungefär det dubbla som hon får annars ;) Med maten till min hund så minskade jag dags givan med 2-3 dl!

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤