matbar
Vad är bäst till en stor hund matbar eller vanliga skålar på golvet? + Är en matbar bara till för mat eller man kan ha vatten i den oxå? ( Tänkte mest om man spiller mer o sånt om man har vatten i den)
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker
Jag har hört att hundar ska svälja mindre luft när de äter om maten är högre upp, men jag vet inte om det stämmer. Hundar, och i princip alla köttätande djur, är väl gjorda för att äta på marken. Fast de är ju i och för sig inte gjorda för att äta torrfoder, om det är det man ger, och det är väl oftast då de sväljer luft.
Vi har matbar och det går finfint att ha vatten i ena skålen. Om den är full får man sätta i den med båda händerna, så spiller man inte.
Jag har en matbar med två skålar, och det blir faktiskt mindre spill än vad det blir med skålar på golvet då min hund har ganska långa ben så om jag har skålar direkt på golvet så måste hon böja sig på ett sätt så att huvudet kommer ner till skålen, vilket ser väldigt ansträngande ut, och gör att det spills väldigt mycket vatten när hon dricker.
Jag vill inte att min hund ska få ont i rygg/nacke + hunden ska inte behöva halvligga för att få i sig mat enligt mig. Jag har mat i ena och vatten i andra :) Det kommer inte mindre vatten på golvet men han slipper oftast doppa öronen i alla fall ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag har också matbar och tycker att det blir mindre spill. Har hört att det är bättre för hundar som är stora.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Fast våra hundar äter bara sitt färskfoder i matbaren. Råa, köttiga ben får de ute på gräsmattan och de ger vi direkt i munnen till hundarna. Om vi lägger benen i skålen lyfter de bara ut dem och lägger sig på en matta med dem, för att de ska ligga still när de gnager, så då får de hellre äta dem på gräsmattan :)