Halsband vid lek/lösspringande?
När min hund leker med andra hundar tar jag av halsband/sele. (Detta för att de inte ska kunna fastna i varandra). Jag tar även av halsband/sele om hon springer lös i skogen, utifall hon skulle springa bort och fastna i nånting. (Nej, min hund sticker inte från mig, men man kan aldrig säga aldrig med djur - det finns ju tex hundar som blivit så skrämda av något att de bara flytt hals över huvud)
En annan hundägare reagerade på detta och hennes synpunkt var dels att utan halsband eller sele så kanske hunden inte kan fångas in, så det är oansvarigt att låta hunden vara ute utan halsband.
Tankar kring detta? Hur gör ni?
Aldrig någonsin halsband eller sele när de är lösa med andras hundar. Skulle de av någon anledning vara tvungna att ha halsband blir det med säkerhetslås som släpper. Känner många som alltid lämnar allt från halvstryp med kedja till sele på. Gör mig oerhört nervös då det alltid finns en risk att de fastnar i varandra… och om hundarna springer bort kan de fastna i skogen. Förstår inte hur det skulle vara mer ansvarsfullt att ha halsband på eller ja enklare att fånga en hund med halsband, lydnaden sitter inte i halsbandet mig veterligen… om något så är det ytterst oansvarigt att lämna halsbandet på vid lek med andra hundar då det utsätter ens egen och andras hundar för fara.
Aldrig halsband eller sele på lös hund.
Prova att få isär två panikslagna hundar där den ena sitter fast med en hörntand i den andres dressyrkedja.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Är man ensam med sin hund lös och man inte litar på den till 100% så skulle jag använda halsband med namnbricka ifall den skulle springa bort, men inte annars. Absolut inte sele då det är ännu lättare att fastna med då den täcker större del av kroppen jämfört med ett halsband men det finns ändå risker med båda. Jag tar även av all utrustning om vi ska åka bil eller liknande då hunden ska kunna komma loss lätt vid ev. Krock osv.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#3 Då ska man väl inte ha den lös? Om jag inte litade på min hund skulle min mage vända sig av att släppa honom lös. Visst inga hundar är 100% men ändå.
Skulle aldrig släppa min hund om det fanns en risk större än slumpen (att hunden ofta springer bort).
#4 Alla måste få träna på att ha sin hund lös för första gången. Då kan det kännas lite tryggare att man vet att springer min hund bort så har han ändå namnbricka med telefonnummer och adress. Att ha sin hund lös samtidigt som man inte litar på den till 100% är väldigt vanligt, så jag ser det som att alla får ju göra vad dom tycker känns rätt. Jag litar på min hund till 90%, då han ibland kan få för sig att hoppa i och bada en stund istället för att komma till mig (suck) men då vi har vår sjö på vår mark så är jag inte orolig. Han skulle aldrig springa bort ifrån mig (och går jag iväg från sjön så går han fort upp ur vattnet och kutar mot mig) så man kan ju nästan säga att jag litar på honom till 99%. Så allt beror på vilka anledningar hunden lämnar dig skullejag säga :) Att min hund älskar vatten är jag glad för, så jag ser inte detta som något negativt ;)
(Råkade bli 2)
Allt åker av vid lek med andra hundar, men har jag henne lös så har jag alltid selen på.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Aldrig halsband eller sele på lös hund är min synpunkt.
Min hund låter sig alltid fångas in, och om mot förmodan inte kan jag bara ta tag i nackskinnet, just så hon inte sticker, och sätta på henne halsbandet igen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#5 Det börjar man träna så fort man fått hem valpen. Gå på samma gräsplätt varenda dag.
När hundarna blir mer modiga o nyfikna på ormvärden så är det dagas för långlina o/e träning i inhägnade områden.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Då mina hundar är lösa så har de mycket sällan något på sig. Jag ser ingen anledning att någon skall fånga in mina hundar öht. Behöver de fångas in för att de har rymt så kan man enkelt ta tag i nackskinnet för att hålla fast dem och sedan sätta på halsband och koppel som man tagit med eller bära dem.
Våra har sele och lina eftersom dom inte kan vara lösa (jagar).
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf