Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4714 ggr
Fiigge
0

Valp och katter?

Hej! Har ni haft våran valp hemma i 1,5 vecka. Valpen är 10,5 vecka. han är intresserad av dem när de springer iväg annars bryr han sig knappt. De är dock oftast väldigt rädda för honom och springer hellre än att lappa til honom och visa att de bestämmer, vilket ibland resulterar i vad han tycker är en väldigt rolig lek. Idag lappade dock ena katten till honom på nosen och han blev väldigt rädd och osäker och gick runt runt hennes fotölj och viftade på svansen och skällde. Vad bör man göra? Distrahera honom så fort en katt kommer så han lär sig att katt=kom till matte, låta dem va och hoppas att inget allvarligt händer (mer rädd att han ska hugga katterna i försvar eller lek än att de ska klösa honom) och låta naturen ha sin gång? Hur lång tid har det tagit för er som parat ihop katt och hund för dem att bo i harmoni och skita i varandra? Tacksam för svar :)

SuperLimm
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan ta ganska lång tid för katter att acceptera en valp, speciellt om de inte är vana vid hundar sen tidigare. 

Jag avbryter varje gång en valp (eller hund överhuvudtaget) jagar eller bara blir lite för intresserad av en katt. Enda gången det är okej för min hund att leka med katter är om katten vill leka med hunden. 

På bilden är min hund när hon var 14 veckor gammal ihop med en kompis katt. Katten har bott med hund till och från i hela sitt liv. Tror han var runt 5 år på bilden. Jag bodde där i två veckor och det var sällan några problem med valpen och katterna. Bara att avbryta varje gång valpen blev för "på". Jag har också katter hemma så hon var van vid katter sen innan också, även att mina katter inte var allt för glada i henne. Men jag såg till så att katterna hade en "fristad" där de kunde vara utan att ens behöva se valpen. Jag satte upp ett kompostgaller i öppningen in till vardagsrummet så att valpen bara kunde vara i mitt rum och hallen. Katterna kunde vara i vardagsrummet om de ville så de slapp känna att valpen var överallt :)

Mvh Linn

Snurpan79
0

Här hemma jobbar vi fortfarande på att få harmoni mellan katter och valp. Är inte orolig dock då de bara bott ihop i drygt 2 månader och katterna inte hade någon hundvana sedan tidigare. När jag tänker efter så hade valpen heller ingen kattvana så de är nybörjare hela högen. Det funkar väldigt bra här hemma så jag låter dem styra upp det där själva. Ibland blir valpen lite för på och då går jag emellan och bryter, men oftast behöver jag inte det då katterna säger ifrån själva och valpen då backar. Är minsta katten som har det lite tufft då hon blivit valpens favorit. 🙂😉

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Jetaime
0

Jag säger alltid till hunden om den håller på att jagar katten, för bara för att man skaffa valp ska inte katten få lida av det, han ska kunna gå där ändå.

Nu är min katt väldigt van vid hundar då han är uppvuxen med det, och har haft hundar runt sig hela sitt liv… och springer och retas med dom och sådär ;)… I princip kan en hund komma i full galopp mot honom och han bara sitter kvar - cool lugn.. vilket också resulterat i att det inte är så kul att jaga katten.

[Forest]
0

Jag tycker inte att det bästa är att katterna visar att dom bestämmer det kan sluta mycket illa, sen kanske det är  bra att dom visar att jag kan göra ont om jag vill. Jag har här hemma en hund som var helt ovan med katter men inga bekymmer när vi skaffa kattunge eftersom hon visste klart och tydligt att säger man till stanna eller nej så är det inte okej att jaga den lilla. Nu var hunden vuxen därmed kunde hon detta helt annat mot valp. 

Sen skaffa vi Donna som var livrädd för katten som i sin tur utnyttja detta till stor fördel att skrämma henne genom ligga på lur i skohyllan eller blockera dörrposten. Donna pep och ropa på hjälp katten han visste mycket väl att jag tyckte om detta med så han sluta ett tag med jäklas, vips vart dom två som le o långhals och leker som bästa kompisar. Så här springer allså katten och jagar Donna och sen tvärtom dom är helgalna 🤗

Jag tycker man får lösa det på bästa sätt med katternas fördel, dom ska ha lugnt plats att vara på där inte valpen kan gå in, har man kompostgaller så kan man blockera delar av sitt hem för att låta katterna få egen ro. Att ha skaffa högre klösmöbel så dom kan fly och ligga o kolla in hunden/valpen är även stor fördel. Här funkar alla nu mera ihop men jag har ändå dotterns rum hundfritt då kan hennes kisse välja att nu vill jag sova här utan få en busig kompis som kanske kommer för att busa. 

En till sak, katter är inte så korkade går dom ibland som att valpen/hunden är inget att vara rädd för så tror jag nog att dom kan tycka det är lite lek med bli jagad.  Detta ser man på sina egna katter är det så att dom springer o gömmer sig så är det inte lek utan att dom är rädda/osäkra. 

Men jag tycker man ska försöka avleda sin valp med jaga katterna det är ändå på bådas villkor man leker och ser man att katterna ogillar valpens lek så får man som ägare styra upp detta. Lycka till!

russin
2

Jag klipper alltid klorna på katter när ny valp/hund kommer in i huset - det pga av att jag vet hur snabbt det kan bli en skada om katten blir rädd. Råkade ut för det en gång när jag kom på precis när jag kom hem med ny valp att "attans, jag glömde klippa kattens klor"….gick in, släppte ner valpen på golvet för att fixa tassarna på kissen och smack. Så fort gick det för valpen att kasta sig över spännande katt och bli riven i ögat. Blodet rann från ögat, men jag hade en himla tur då kattklon endast hade splittat nedre ögonlocket och inte själva ögat. Hon fick en flik där som inte försvann utan klipptes bort samtidigt som höftledsröntgen.

Så även en hundvan katt kan klappa till och har man otur så tar det fel - så klipp kattens framklor. En katt kan försvara sig med tänderna om en liten valp blir för närgången, men skadorna är oerhört mycket mindre då. En kattklo som punkterar ett öga får ofta följden att ögat inte går att rädda på en valp/hund.

Ville bara varna om hur snabbt det kan gå illa, när djur inte är vana vid varandra🙂

FBGKimpan
0

Jag låter min valp och katterna sköta det själv.

Jag har 3 katter och visst, de har blivit reserverade /  sura på oss för vi tog hem en valp.. men de börjar sakta med säkert acceptera att han är där.

Dock visar de ofta vem som bestämmer. Kommer han nära så får han en smäll, men han får komma närmare och närmare nu :) Så länge han inte skulle börja jaga katterna gör jag inget och låter de hantera det själva. 

Min valp har lärt sig att han är under katterna, men han vill fortfarande leka med dem ibland.. vilket de inte vill och då får hon en smäll :D

Majken!
1

Jag utnyttjar alltid katter som är vana vid hundar när valpen är liten. De lär sig då snart att katter inte är så roliga att jaga (eftersom de rutinerade katterna jag har i mitt liv sätter sig och inväntar valpen), och hur pass hårdhänt man kan vara med en katt innan den börjar utdela snytingar. 

Katten Mats har gjort ett strålande jobb med min jaktidiot till unghund, som ni ser!

Fiigge
1

Tack för bra svar! Kompostgaller har vi över hela huset som vi spärrar av beroende på var vi är, sen har vi satt upp "klätterträd", rensat bokhyllor och höjt maten till en hundsäkerplats samt att källaren är en valpfri zon.

Men jag tror nog att som många säger köra på ett nej och bryta uppmärksamheten när man märker att valpen är lite för intresserad så kommer han förhoppningsvis bryta jaktbeteendet. Är lite orolig då det finns husky i min valp, dock verkar det inte lysa igenom så mycket, än iaf, viljan att vara till lags och intresset av lydnad från schäfer sidan syns starkare så det är ju bra! Han hade hundvana katter där han föddes också så det löser väl sig. Får ha tålamod och kanske inse att de inte kommer bli bästisar. Bara de kan leva tillsammans så är jag nöjd :)

SuperLimm
0

#8 Låter väldigt bra tycker jag! :) Lycka till!

Mvh Linn