Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2631 ggr
[[Boris Sager]]
0

Om barffoder

Mischa
14

Det var inte BARF som dödade den hunden, det var okunskap.

Hunden var ovan och blev istoppad en massa ben, det är som att be om förstoppning….

Att veterinärförbudet avråder från BARF är inte så märkligt, de saknar ofta kunskap själva och vill ju sälja sina fodermärken.

≧◔◡◔≦

[[Boris Sager]]
1

Ja, jag tänkte också på det. Man ger ju inte sin hund kycklingben, som man vet lätt kan gå sönder. Men all info får silas av läsaren själv.

[[Boris Sager]]
2

Tilläggas bör att detta var ju inte förstoppning utan att det splittrade benet gjorde hål på tarmen, vilket var dödsorsaken.

sarae
4

#2 kycklingben är inga som helst problem att ge. Så länge de är råa. 

Felaktig barf-utfodring kan vara livsfarligt. Precis som all annan utfodring om det inte görs rätt. Men vet man vad man sysslar med så är det ingen högre risk än med något annat foder.

Lilllens
1

Jag ger min hund kycklingben rätt ofta, det gör nog nästan alla BARFare. Att det skulle vara speciellt farligt är en myt, förutsatt att benen är råa. Tillagade ben är inte att rekommendera. Men ja, vad ska man säga. Jag är ska snart börja helbarfa och min hund har aldrig mått bättre, och då har hon tidigare ätit ett veterinärfoder som hon mådde skit på. Aldrig i livet att jag stoppar i henne torra kulor igen.

[[Boris Sager]]
0

Det beror förstås på ras. Småhundar, t.ex. mina, äter vare sig råa eller tillagade på annat sätt.

KvirrZ
0

#6 Varför skulle mindre raser inte äta rå kyckling med ben?

- Mvh Emma

[[Boris Sager]]
0

#7 Att de har relativt sett smalare matstrupe och att kycklingben HAR bevisligen fastnat i deras halsar.

sarae
2

#8 Storleken på strupen har inget alls att göra med huruvida de kan äta kycklingben eller inte. Ben ska inte sväljas hela utan tuggas. Sväljs de hela så har man serverat för små bitar till en för stor hund och det är då olyckor kan ske. 

Det som gör att tillagade ben är farliga är för att de kan splittras okontrollerat i magsäck eller tarm och därmed öka risk för skador. Råa ben som tuggas som de ska splittras inte vidare i magsäcken.

Jag har under många år utfodrat illrar med bland annat råa kycklingben. Illrarna ha börjat äta ben från 3 veckors ålder ungefär, då är de ungefär i storlek med en halv handflata. Betydligt mindre än en York ;) Så länge de har tänder kan de tugga och därmed äta ben - oavsett vilket djurslag benet kommer ifrån. Däremot bör man anpassa storleken på benet efter storleken på hunden. Riktigt stora hundar kanske inte bör få hela kycklingvingar eftersom risken är stor att de sväljer dem hela.

Fenix_Chicci
1

#8 Min hund är ungefär lika stor sin dina. En havanais. Hon käkar ben utan problem. Självklart måste de tuggas innan de sväljer dem. 

Har barfat henne i några månader nu och hon mår prima. Hon äter mest kycklingben och olika lammben i benväg. Ibland är lammrevben lite hårda men då håller jag i benen så hon måste tugga ordentligt och blir det en bit kvar som hon inte kan tugga sönder så slängs den givetvis.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[[Boris Sager]]
1

Säg det till mna hundar. Jag vet för många fall, där det gått snett.

Fenix_Chicci
3

Men man slänger väl inte till hunden en kycklingvinge och hoppas på det bästa? Om hunden inte tuggar ordentligt så håll i benet så den inte kan svälja stora bitar om den inte tuggar ordentligt, så hunden blir "tvingad" att tugga om den vill ha i sig nått.  På vilket sätt blir det problem då?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

mingman
4

Jag skulle vilja se statistik på hur många hundar som dött tex av magomvridning för att torrfodret svällt i magsäcken och jämföra det med "alla" dessa barf-döda hundar.

Visst ger det fina skräckartiklar med ben som skär sönder tarmar, men med tanke på den ökade populariteten runt barf är det ett gott betyg att den senaste skräckartikeln som ständigt dyker upp på forum är publicerad 2009, för 4 år sedan.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

russin
3

Undrar hur räven överlevt med tanke på vilken känd hönstjuv den är🙂 och hur vargen överlever dom får dom käkat…

Jag ger iofs sällan kycklingben pga dålig erfarenhet av köttben med "halkigt skinn" på - lättare sätta i hasen om hunden tuggar dåligt. Men jag har gett under en hel del år utan problem.

Numera är det mest revben och nötnackar, men mest pga att det är lättast få tag i- Mina får redan kycklingskrov i mald form. Men får jag tag i t ex bogblad från får igen skulle jag gladeligen ge det🙂

russin
2

Dock förespråkar jag inte BARF, då det finns risker enligt mig med felutfodring, vitamin/mineralbrist mm om man inte kan näringslära. Själv kör jag med färskfoder som bas och köttben som mental stimulering/tandmotion. Men jag avråder heller inte om folk ger om jag inte hör helt galna saker.

Jag känner hundar som har dött av att ha satt broskben i halsen och jag känner hundar som dött av torrfoder (satt torrfoder i fel strupe/fått i lungorna) - så allting är relativt.

Mischa
3

#15 Precis. Att barfa är inte hjärnkirurgi, men det ÄR krävande om man börjar från noll. Det har blivit väldigt trendigt på senaste tiden och förespråkas av vissa som en universallösning för allt. Men bristande råfodring är betydligt värre än ett balanserat helfoder.

≧◔◡◔≦

vallhund
4

Som en vän skrev på ett annat forum:

"Hur många gånger skall den stackars hunden dö?" Samma fall tas upp om o om igen, om det nu vore så vanligt så borde hundar dö i parti o minut, vilket de inte gör.

Boxern Leon led av kraftig förstoppning, husse o matte fortsätter att ge ben, denna gång av får, ett djurslag hunden inte ätit ben av förut.

Hunden dog inte av BARF, den dog pga sina ägares okunskap.

Vad gäller ben till små hundar:

http://www.rathunters.dinstudio.se/empty_162.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.