Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 447 ggr
lisette
0

nej hugin, inte hoppa...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

inte hoppa, så säger vi ALDRIG. jag vet att hoppa är ett direkt kommando. istället säger vi NEJ och kastar ner tassarna på golvet.

vad kan man mer göra? han blir så vansinnigt glad när man kommer hem. eller när ngn kommer som han inte träffat på jättelänge. då hoppar han så högt att hans huvud är i ens egen huvudhöjd. inte speciellt trevligt.

dessutom så kissar han på folk för han blir så glad.

tips kära vänner?

bjorsa
0

Träna att komma hem ofta dvs gå ut å in men bry dig inte om hunden men när han lugnat ner sig då berömer man honom (sansat)å sen ut igen å in å om å om å om igen så gjorde i alla fall jag med våra tokhundar för dom blev ju som galna när man kom in men med träning så går de men man får ju oxå anpassa å se vad som hjälper just din hund , men belöning när han är lugn och ignorera när han är "tokig" de e mitt tips

mvh/bjorsa

lisette
0

går jag ut och in ofta så hoppar inte han, det är när man varit borta ett tag säg en-två timmar. är jag borta tio minuter hinner han inte sakna mig.

det är bara min tik som börjar fjanta sig då…

bjorsa
0

hmm då är de ju inte de här att någon kommer som triggar honom utan de e saknaden av dig (ledaren) som triggar honom du får väl testa med längre å längre (tid) å se om du på så sätt kan få honom att acceptera att du försvinner ibland.

mvh/bjorsa

Alex
0

Sån var min hund också förut, han är fortfarande jätteglad när någon kommer hem, men jag hälsar inte på honom, är inte ett dugg glad själv. Istället säger jag åt honom att sitta och vänta, sen när jag har tagit av mig allt och ska gå in så säger jag att han får hälsa. Då vart hälsningen väldigt mycket lugnare direkt, han kommer fram till mig och jag kliar honom lite och sen är det bra.

Det fungerade på Mexx i alla fall, men sen är det väl olika från hund till hund vad som funkar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

KerstinP
0

Försök att ignorera honom genom att vända dig ifrån honom eller att genast gå ner till hans nivå så behöver han inte hoppa. Hoppas jag får höra hur det går om ett tag.

Susanne
0

Vår pudding gör likadant.
Vi stelnar i hallen och rör inte en fena innan han lagt sig "på sin plats" på andra sidan dörröppningen.
Går vi ner i hans nivå behöver vi alla duscha och framför allt tvätta håret *hahaha*

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

lisette
0

tyvärr så funkar det inte. man kan inte få alla människor som kommer innanför våran dörr att sänka sig till hans nivå.

den första reaktionen som kommer är ju:

x stelnar till, tar bak huvudet och vänder överkroppen bort en bit. hugin börjar hoppa. i bästa fall så tar x upp ena benet så han inte kan hoppa upp på dom. men det hjälper inte.

KerstinP
0

Nä, det får man nog träna på sej själv och familjen först.

bjorsa
0
davidia
0

jag försöker att lära min hund att inte hoppa o hälsa på folk innan dom har tagit av sig i hallen.men det främmande folket lyssnar inte utan låter henn göra det innan dom ens stängt dörren skit tråkigt tycker jag eftersom jag ändå försöker att lära henne.

KerstinP
0

Ja va förbannad man kan bli på folk som inte lyssnar. De sabbar all träning man lägger ner på sin hund.

Faxlin
0

Det är A och O att de som besöker en under tiden man tränar sin hund, lyssnar på ägaren och gör som man säger. Om det kom hem folk till mig och förstörde när jag tränar min hund blev de portade tills träningen var över. Så har jag gjort, för de förstör ju en massa jobb för en annars.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars